مجتبی خالدی، درباره جزئیات این حادثه گفت: حوالی ساعت ۱:۳۶ بامداد امروز فردی با مرکز فوریت‌های ۱۱۵ اورژانس تماس گرفته و از وقوع سیلاب در محدوده امام‌زاده داوود (ع) خبر داد. اما دقایقی بعد تلفن همراه این فرد خاموش شد با این وجود با توجه به هشدارهای قبلی هواشناسی، عوامل اورژانس این گزارش را به منزله یک گزارش صحیح تلقی کرده و بلافاصله چهار دستگاه آمبولانس به همراه یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه واقع در امامزاده داوود (ع) اعزام شد. مدتی بعد هم سه دستگاه آمبولانس دیگر به این منطقه اعزام شد و در حال حاضر مجموعا هفت دستگاه آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس در محل مستقر است.

خالدی با بیان اینکه همزمان اتاق بحران در سازمان اورژانس کشور نیز فعال شده و معاون عملیات اورژانس کشور به محل اعزام شد، گفت: تا حوالی امام‌زاده داوود (ع) خبری از وقوع سیلاب نبود، اما با حضور عوامل اورژانس در این محل مشاهده شد که در چند نقطه رانش زمین رخ داده و جاری شدن سیلاب سبب وارد شدن گل و لای به محوطه داخلی امام‌زاده شده است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه تعدادی خودرو در گل و لای گیر کرده بود، گفت: گزارش‌های اولیه حاکی از مصدومیت شش تن است که در این میان مصدومیت چهار نفر شدید است که این افراد در اتوبوس آمبولانس‌های اورژانس در حال دریافت خدمات درمانی هستند. البته احتمال افزایش مصدومان در این حادثه وجود دارد.

خالدی با بیان اینکه از سازمان مدیریت بحران شهر تهران، سازمان آتش‌نشانی و جمعیت هلال احمر درخواست تیم جستجو و نجات انجام شده است، گفت: همچنین بالگرد اورژانس البرز نیز آماده پرواز در منطقه است و با روشن شدن هوا نسبت به پرواز و گشت زنی در این محدوده اقدام خواهد شد. امدادرسانی در این محدوده همچنان ادامه دارد و دو بیمارستان شهدای تجریش و حضرت رسول نیز در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند. همچنین بخشی از کف صحن امام‌زاده نیز ریزش کرده است.

اعزام ۵ گروه نجات از سوی آتش‌نشانی

07:15 - سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران درباره ماموریت آتش‌نشانی تهران در سیلاب رخ داده در امام‌زاده داوود (ع) گفت: این محدوده جزو حوزه تحت پوشش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نیست و آتش‌نشانان تهران به عنوان نیروی کمکی به این محل اعزام شده‌اند. با این وجود عوامل آتش‌نشانی جزو اولین نیروهای امدادی حاضر در این منطقه بودند.

وی با بیان اینکه این حادثه در بخش‌های بالایی جاده امامزاده داوود (ع) ، روستاهای اطراف و محوطه داخلی امامزاده رخ داده بود، گفت: پنج گروه نجات آتش‌نشانی تهران در حال حاضر در محل حضور داشتند و در حال انجام عملیات جستجو و نجات هستند. طبق گزارش‌های اولیه جاری شدن سیلاب سبب ورود مقادیری گل و لای به برخی از اماکن از جمله محوطه امامزاده داوود (ع) شده است. آتش‌نشانان تهرانی در همان دقایق اولیه چندین نفر را نجات دادند. اما آمار دقیقی از شمار نجات یافتگان وجود ندارد و عملیات همچنان در حال انجام است.

جستجوی مفقودین ادامه دارد

07:30 - شاهین فتحی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران، اظهار کرد: با توجه به هشدار های هواشناسی، شاهد بارش شدید باران از اواخر شامگاه شب گذشته در استان تهران بودیم. بر اثر این بارش ها در چند نقطه از استان تهران، به خصوص در نقاط غربی و جنوبی استان، شاهد آب گرفتگی و وجود گل و لای به ویژه در منطقه کن «امامزاده داود» هستیم.

فتحی بیان کرد: تمامی عوامل عملیاتی هلال احمر استان تهران در آماده باش کامل قرار گرفتند و چند تیم امداد و نجات از جمله واکنش سریع و تیم های امداد و نجات در شهرستان های تهران، شمیرانات، پاکدشت و ملارد با توجه به شدت آب گرفتگی ها، مشغول امداد رسانی به هموطنان هستند. با توجه به حجم بالای سیلاب و گل و لای در منطقه امامزاده داوود، عملیات امداد و نجات در حال انجام است.

به گفته وی، بالغ بر ۸۰ نیروی عملیاتی در منطقه حضور دارند و در حال امداد رسانی هستند.

فتحی تصریح کرد: تا این لحظه ۸ نفر از هموطنان دچار مصدومیت شدند که پس از اقدامات اولیه، تحویل عوامل اورژانس شدند و دو نفر جان خود را از دست دادند. یک تیم واکنش سریع و یک تیم سگ های زنده یاب جهت تسریع در امداد رسانی نیز در منطقه حضور پیدا کرده و با کمک مردم محلی و عوامل آتشنشانی، جستجو برای مفقودین احتمالی، ادامه دارد.

162c7b4e-a0c5-4267-8f65-89140d1a3c6c

حضور شهردار تهران در محل حادثه

07:55 - پس از سیل شامگاه گذشته در امامزاده داوود علیرضا زاکانی شهردار تهران برای ساماندهی به وضعیت در منطقه حاضر شد.

سجاد محمدعلی نژاد، رئیس دفتر شهردار تهران با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه برای پیگیری سیل غرب تهران گفت: شامگاه شب گذشته در منطقه امامزاده داوود سیلی به وقوع پیوست که منجر به فوت افرادی نیز شد. سحرگاه امروز و بلافاصله پس از این حادثه علیرضا زاکانی شهردار تهران برای بررسی وضعیت منطقه در امامزاده داوود حاضر شد.

بازدید میدانی دکتر کولیوند و وزیر کشور از مناطق سیل‌زده تهران

08:41 - پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر از اولین دقایق صبح با بالگرد به آسمان تهران رفت تا وضعیت مناطق سیل زده امامزاده داوود و کن را ارزیابی کند. همچنین وزیر کشور و استاندار تهران نیز اکنون در جمع مردم حادثه دیده حاضر شدند.

هم‌اکنون نیز وزیر کشور و استاندار تهران در منطقه حضور دارند و دکتر کولیوند رییس جمعیت هلال‌احمر نیز در حال بازدید هوایی از منطقه و ارزیابی حادثه است.

بر این اساس، در حال حاضر ۲۳ تیم عملیاتی، ۲ تیم آنست( جست‌وجو و نجات با سگ‌های زنده یاب) با استفاده از ۱۳ خودروی کمک‌دار، ۴ آمبولانس و ۳ خودروی نجات مشغول خدمت‌رسانی به متاثرین و جست‌وجو مفقودین هستند.

جلسه اضطراری مدیریت بحران تشکیل شد

09:34 - پس از بازدید میدانی وزیر کشور، رئیس جمعیت هلال‌احمر، استاندار تهران و مسئولین محلی از مناطق سیل زده تهران، هم اکنون جلسه اضطراری مدیریت بحران در امامزاده داوود تهران تشکیل شده است.

کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر گزارشی از بازدید هوایی خود و ارزیابی تیم‌های عملیاتی ارائه کرد.

خدمات سازمان تاکسیرانی به سیل‌زدگان محدوده امام زاده داوود

09:40 - در پی بروز سیل دیشب در محدوده امام زاده داوود (ع)، سازمان تاکسیرانی شهر تهران، خدمت رسانی به شهروندان ساکن این بخش را در دستور کار قرار داد. سازمان تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرد: این اقدام در پی جاری شدن سیل به دلیل بارش‌های جوی شب گذشته و به همت معاونت نظارت و امور مناطق این سازمان مد نظر قرار گرفت.

بر این اساس اعزام ون و ارائه خدمات رایگان به شهروندان در محدوده واقع در حدفاصل امام زاده داوود (ع) تا میدان کوهسار از جمله موارد در نظر گرفته شده به این منظور به شمار می‌رفت.

5dea79d2-deec-45dd-9d44-85b9b8c23e89

استاندار تهران فرمانده عملیات سیل امام‌زاده داوود شد

09:49 - با دستور دکتر وحیدی -وزیر کشور- محسن منصوری -استاندار تهران- فرمانده عملیات در حادثه سیل بخش کن و روستای امام زاده داوود (ع) شد.

وزیر کشور از تمامی دستگاه‌های اجرایی، عملیاتی و امدادرسان در سطح ملی خواست تا با استاندار تهران در این خصوص همکاری کنند.

انتقال ۵۰۰ حادثه دیده سیل در منطقه امام زاده داوود تهران به مناطق امن

10:00 - پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر در گفت‌وگوی زنده با اشاره به اقدامات انجام‌شده در سیلاب منطقه امام زاده داوود تهران گفت: تاکنون ۵۰۰ نفر از هموطنان به مناطق امن منتقل شدند و ۲ نفر جان باختند.

کولیوند که در محل حادثه حضور دارد از بسیج امکانات و تجهیزات برای تسریع در عملیات امدادرسانی خبر دارد.

به گفته رئیس جمعیت هلال احمر عملیات امدادرسانی از سه جهت ادامه داد.

4bd1fdeb-8a3e-49bb-8e19-508b12a484b5

افزایش تعداد کشته‌ها

10:12 - مرتضی مرادی پور سرپرست معاونت عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، اظهار کرد: دقایقی پیش پیکر چهارمین فرد که در محل حادثه امامزاده داوود، جان خود را از دست داده اند توسط امدادگران هلال احمر بیرون کشیده شد.

وی ادامه داد: تا کنون در این حادثه ۴ نفر جان خود را از دست داده اند و ۹ نفر مصدوم شدند.

مرادی پور گفت: ۱۰ تیم سگ های زنده یاب در حال جستجو برای یافتن مفقودین احتمالی هستند.

 11:30 - پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر با تشریح آخرین جزئیات امداد رسانی در سیل امامزاده داوود، با بیان اینکه تا این لحظه ۵ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و ۹ نفر مصدوم شدند، گفت: ۵۰۰ نفر از مردم توسط عوامل هلال احمر به مناطق امن منتقل شدند.

تعدادی مفقودی‌های سیل امام‌زاده داوود اعلام شد

13:00 ـ محسن منصوری، استاندار تهران با اشاره به تعداد مفقودی‌های سیل امام‌زاده داوود اظهار کرد که تا این لحظه ۹ تن مفقود شده‌اند و احتمال افزایش تعداد آن‌ها وجود دارد. از بالادست تا پایین دست منطقه سیل، هلال احمر و بسیج در حال جست‌وجوی پیکرها هستند. همچنین اماکنی مانند رستوران‌ها و صحن نیز جست‌وجو می‌شود. منصوری در ادامه گفته شهرستان‌های پردیس، تهران، شمیرانات و دماوند درگیر سیل بوده‌اند. در بخش رودهن دماوند نیز مناطق روستایی تخریب شده‌اند و به دام، راه و خودروها آسیب وارد شده است که متاسفانه یک نفر نیز فوت شده است. فرماندار دماوند و معاون استانداری عملیات امداد در محل را دنبال می‌کنند.

وی افزود: برای امشب نیز در این ۵ شهرستان بارندگی شدید پیش بینی می‌شود که در فیروزکوه شروع شده و در بقیه نقاط هم ادامه دارد. به لحاظ آماده باش همه دستگاه‌ها در میدان حضور دارند. درخواست ما این است که هواشناسی و صدا و سیما نیز هشدار سیل را به مردم دهند و مسیل‌ها تخلیه شوند. به روستاهای پایین‌دست مسیل نیز آماده‌باش دادیم و به مردم نیز گفتیم که از کنار مسیل‌ها فاصله بگیرند.

 13:41 - به گفته معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر شمار کشته‌شدگان سیل و رانش زمین در امامزاده داوود به 6 نفر و مصدومان به ۹ نفر رسید. همچنین جست‌وجو برای پیداشدن ۱۴ مفقودی ادامه دارد.

براساس آخرین آمار از عملکرد تیم‌های جست‌وجو و نجات و آنست( جست‌وجو با سگ‌های زنده یاب) تا این لحظه ۹ نفر مصدوم شناسایی و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

همچنین مرادی‌پور معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر لحظاتی پیش از کشف ششمین پیکر جان‌باخته در این حادثه خبر داد.

او گفت: لیستی از مفقودین تهیه شده که در حال حاضر ۱۴ نفر هستند و عملیات جست‌وجوی آن‌ها همچنان ادامه دارد.