بهروز گتمیری استاد دانشکده عمران دانشگاه تهران در جلسه بررسی دلایل فروریزش متروپل و حوادث مشابه، توضیح می دهد که اینکه نظام مهندسی به جای ارتقای کیفیت دنبال ارتفای معیشت مهندسان است، خنده دار است.دکتر گتمیری میگوید جدایی نظام فنی اجرایی از نظام مهندسی از اشتباهات قانونی است.

 استاد دانشکده فنی، عضو سابق شورای عالی کانون و رییس سابق جامعه مهندسین مشاور با بررسی نظام مسئولیت و نظام آموزش مهندسی در کشور و تطبیق آن با سایر کشورها گفت: «نظام آموزشی، اقتصادی، اجتماعی و ... که سبب چنین شرایطی شده است، در این فاجعه نقش دارند و به تبع آن حوزه مهندسی نیز در این حادثه نقش دارند.»

وی ادامه داد: «فساد و رانتی که در این پروژه اتفاق افتاده و از همه مهم‌تر مشارکت شهرداری در این پروژه یکی از مصادیق بارز انحراف است. یعنی نهاد بازرسی، خود با سرمایه‌گذار شریک شده است. ما بارها از مشارکت بخش خصوصی با بخش دولتی سخن گفته‌ایم. اما نگفته‌ایم که بازرس برود با سرمایه‌گذار شریک شود. این نتیجه یک بهم‌ریختگی ساختاری کلان در بدنه نظام ساخت و ساز است.»

وی در سخنان خود با اشاره به نظام فنی و اجرایی گفت: «ما دو نظام در بخش مهندسی داریم. یکی نظام فنی و اجرایی که از سوی سازمان برنامه و بودجه حدود ۷۰ سال قبل پایه‌گذاری شد و دیگری نظام مهندسی.

به گفته وی نظام فنی و اجرایی، یک نظام سه عاملی است که شامل شرکت‌های ۵۰ ساله و ۶۰ ساله متخصص در صنعت احداث و بخش ساخت و ساز و انرژی است که نظام مهندسی اجازه ورود اینها را به ساخت و ساز شهری نمی‌دهد. این متخصصان در نظام مهندسی حذف می‌شوند. نظام مهندسی هم باید نقشش تایید صلاحیت و دادن محوز حرفه‌ای کار به مهندسان باشد؛ به ویژه با توجه به نظام آموزشی ما که بسیار مشکل دارد.»

به گفته وی ورود نظام مهندسی به حوزه تامین معیشت و مسایل مالی بزرگ‌ترین انحراف از نقش تایید صلاحیت خود بود. چرا که نظام مهندسی خود را مسئول معیشت مهندسان می‌داند نه مسئول ارتقای کیفیت مهندسان. نظام مهندسی در حال حاضر ۵ درصد از درآمد مهندسان ناظر را دریافت می‌کند و تبدیل به یک قدرت بزرگ اقتصادی شده است.

دکتر گتمیری وجود دو نظام موازی برای صنعت ساخت و ساز را یکی از آسیب‌های این حوزه دانست و با اشاراتی نظام‌های ساخت‌وساز مشابه در کشورهای دیگر نظیر فرانسه را تشریح کرد . وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش ورود بیمه به حوزه ساخت و ساز را به نوعی کنترل خودکار تشبیه کرد. در این بخش بیمه مکلف به تامین خسارت است لذا خود به نوعی کیفیت پروژه‌ها را کنترل می‌کند.