به گزارش اکوایران ، چند روزی است ویدیویی درخصوص خشک شدن درخت در خیابان مرجان نیاوران، درفضای مجازی دست به دست می شود .  افشین خدامی، سرپرست معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه یک در خصوص خشک شدن این درختان گفته است : فضای سبز در برخی پروژه‌های ساختمانی ممکن است در طول مراحل ساخت به دلیل حمل مصالح ساختمانی و تردد ماشین آلات آسیب ببیند که علی‌رغم همه اخطارهایی که شهرداری می‌دهد و مراقبت‌هایی که انجام می‌شود، این امر ممکن است رخ دهد.

او افزود: مالک ملک فوق نیز در سال ۸۹ شروع به ساخت کرد و در سال ۹۷ عملیات ساختمانی آن پایان یافت و به دلیل تخلف صورت گرفته، از سوی کمیسیون ماده هفت باغات که تنها مرجع رسیدگی به تخلفات فضاهای سبز، قطع و خشک کردن درختان در مناطق است با مالک در همان سال برخورد قانونی شد و علاوه بر پرداخت سه میلیارد جریمه نقدی، بیش از ۷۰۰  اصله درخت نیز به شهرداری تحویل داد که  در جنگل کاری‌ها کاشته شد.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران  هم  با اشاره به خشک شدن درختان، گفت : خشک شدن درختان در روزهای گذشته در فضای مجازی بازتاب های مختلفی داشته است.

وی افزود: به عنوان فردی که این موارد را دیده ام و به معاونت‌های مختلف منتقل کرده ام، معتقدم باید  مردم دلیل خشک شدن درختان را بدانند و اطلاع‌رسانی مناسب هم انجام شود.

پیرهادی ادامه‌داد: برخی موارد دلیل خشک شدن درختان، ساخت و سازها است که به آن  کم توجهی شده و باید جلوی آن گرفته شود.

وی یادآور شد: نواحی شهرداری تهران نیز باید تلاش بیشتری کنند و اخطارها و پیگیری های لازم را داشته باشند که برای ساخت و ساز، درخت خشک نشود.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ، تاکید کرد: یک درخت تا بخواهد به عمر ۱۰ سال برسد زمان طولانی صرف می‌شود و با شرایطی که در تهران داریم، نیازمند توسعه فضای سبز هستیم، هرچند همکاران فضای سبز و سازمان بوستان ها تلاش زیادی در زمینه نگهداشت و توسعه فضای سبز انجام می دهند. معتقدم مردم باید دلیل خشک شدن درختان را بدانند و اطلاع‌رسانی مناسب هم انجام شود.

در ادامه مهدی اقراریان  گفت که  گزارشاتی وصول شده که نشان می دهد جریمه قطع درختان که کاشت دوباره درخت بوده است، عملی نیست، چراکه روابطی شکل گرفته است که این جریمه را از گردن خاطی برمی دارد.

وی با اشاره به گزارش هایی مبنی بر وجود تخلفاتی در حوزه جرایم کمیسیون تشخیص باغات گفت: بعد از این که کمیسیون مطروحه به طور مثال جریمه ای  مصوب میکند که تعدادی اصله درخت‌ در اختیار شهرداری به عنوان جریمه قرار بگیرد تا کاشته شود، در مواردی  این درختان در اختیار قرار نمی گیرد و بعضا سوء رفتاری های شکل می‌گیرد و حتی ممکن است صورت جلسه های صوری تهیه شود.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا پیشنهاد کرد: لازم است که درختان شناسنامه دار شوند تا مشخص شود که چه تعداد درخت توسط چه کسی در کجا کاشته شده و سرنوشت این درختان چه شده است تا موضوع درخت کاری در تهران کمی ضابطه مند تر از گذشته دنبال شود

وی در آخرگفت: پیشنهاد مشخصم اطلاع رسانی عمومی در خصوص وضعیت درختان تهران و سرنوشت جرایم کمیسیون تشخیص باغات توسط شهرداری تهران است.