به گزارش اکوایران، براساس آخرین گزارش سالانه کیفیت هوا وصدای شهرتهران که مربوط به سال۱۴۰۰  است، شهر تهران در سال گذشته دارای دو روز پاک، ۲۴۹ روز قابل قبول و ۱۰۸روز ناسالم برای گروه های حساس جامعه و ۶روز ناسالم است.

 درمجموع تعداد روزها با شرایط نامطلوب از۱۲۳ روز در سال ۹۹ به ۱۱۴ روز درسال۱۴۰۰ کاهش داشته که این مطلب بیشتر در مورد شرایط ناسالم صدق می‌کند .

طی سال مورد بررسی در ۹۵ روز آلاینده ذرات کوچکتر از دو نیم میکرون ۲۳ روز آلاینده ازن ۸ روز آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون و ۱۳ روز آلاینده دی‌اکسید نیتروژن فراتر از حد مجاز قرار داشتند.

در برخی از روزهای آلوده بیش از یک آلاینده فراتر از حد سلامت  قرار داشتند در مجموع تعداد روزها با شرایط نامطلوب در مورد آلاینده ازن نسبت به سال ۹۹ کاهش قابل ملاحظه ای نشان می دهد و در خصوص سایر آلاینده های ذکر شده بر تعداد روزهای آلوده افزوده شده است.

 همچنین در سال ۱۴۰۰ در ۲۳ روز بیش از یک آلاینده فراتر از حد مجاز قرار داشته که طی دو روز آن سه آلاینده  به طور همزمان و در ۲۱ روز آن دو آلاینده معیار فراتر از حد استاندارد بودند.

آلوده ترین روز از منظره شاخص کیفیت هوا در سال ۱۴۰۰ مربوط به اول آذرماه با شاخص ۱۶۵ به لحاظ آلاینده ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون و بهترین روز سال مربوط به اول فروردین ماه با شاخص ۴۳ بوده است .

در این سال بیشتر این روزهای آلوده به ترتیب در ماه های آذر ۲۶ روز ،دی ماه با ۱۶ روز ،بهمن و تیر با ۱۴ روز مشاهده شده و اردیبهشت با ۳۱ روز در شرایط قابل قبول تنها ماه بدون روز آلوده این سال بوده است.

 طبق نتایج حاصل تحلیل داده های ایستگاه های صوت میانگین تراز صوتی تمام ایستگاه ها در سال ۱۴۰۰ در دوره زمانی روز ۶۹.۴۱ و در دوره زمانی شب ۶۷.۱۲ دسی بل است.

منطقه ۶ و ۷ به ترتیب با میانگین تراز صوتی ۷۲.۱۸ و ۶۳.۹۱ دسی بل بیشترین و کمترین تراز صوتی را برای دوره زمانی روز نشان می دهند در دوره زمانی شب نیز ایستگاه های سنجش صوت منطقه ۱۴ را بیشترین و منطقه ۷ کمترین تراز صوتی را به ثبت رساندند.