در فروردین ماه  امسال برای هزار و 518 واحد مسکونی پروانه صادر شد  این عدد در اردیبهشت ماه به رقم 3 هزار و 159 فقره رسیده و در خرداد ماه با کاهش قابل توجهی  تنها برای هزار و 602 واحد مسکونی پروانه صادر می شود . اما در تیرماه دوباره شاهد رشد صدور پروانه برای واحد های مسکونی  هستیم و برای  2 هزار 915 واحد پروانه  از سوی شهرداری تهران صادر شده است .اما در مرداد ماه  رکورد زده و برای 5 هزار و 542 واحد مسکونی  پروانه صادر می شود .

 

36

اما دلیل بازگشت سازندگان به عرصه ساخت و ساز چیست ؟جواد زارعی ،کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است که بیش از آن که رشد پروانه ساختمانی دلایل بیرونی داشته باشد به دلایلی درونی شهرداری باز می گردد و درخصوص تاثیر هک بر کاهش پروانه های ساختمانی سخن می گوید .

این کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است :‌ افزایش تعداد واحدهای مسکونی در پروانه های مرداد ماه در شهر تهران می تواند دو دلیل داشته باشد که اولی عامل بیرونی است؛ به عنوان مثال انتظارات ناشی از احیای مذاکرات برجام که می تواند سازنده ها را نسبت به وضعیت ساخت و ساز خوش بین کند. عامل دوم و مهمتر عامل درونی شهرداری است که دلیل محکم تری برای افزایش واحدهای مسکونی در پروانه ها است .

وی ادامه می دهد :در ماه فروردین با توجه به تعطیلات نوروز معمولا مراجعه برای تشکیل پرونده و اخذ پروانه کم است. نیمه دوم فروردین تا 16 اردیبهشت ماه مبارک رمضان بود و به طبع تاثیر خود را در این روند کاهشی داشت اما  مهمترین عامل در خرداد ماه رخ داد که هک شدن سیستم شهرداری تهران بود و در این بازه زمانی که سیستم های شهرداری تهران هک شد عملا هیچ گونه تشکیل پرونده ای اتفاق نیافتاد. این قطع شدن سیستم و دوباره متصل شدنش تا اواسط تیر ماه به طول انجامید و در این مدت صدور مجوز ساخت و ساز صفر بود و به تدریج بعد از آن مردم برای تشکیل یا تکمیل پرونده به شهرداری مراجعه کردند و به این دلیل آمار پروانه های ساختمانی در شهر تهران به یک باره در مرداد ماه رشد بسیار بالایی داشت و به نظر می رسد این روند در ماه های آینده هم ادامه داشته باشد.