محمد حسن علمداری در گفت و گو با خبرنگار اکوایران، درباره افزایش قیمت نرخ اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن (تسه) اظهار داشت: بانک مسکن به واسطه اینکه این اوراق معلق به مشتریان است، به هیچ وجه در افزایش قیمت اوراق ذینفع نیست.

معاون اعتباری بانک مسکن، با تاکید بر اینکه این بانک هیچ دخل و تصرفی در قیمت و عرضه اوراق تسه ندارد، افزود: بانک مسکن صرفا تولیدکننده اوراق برای مشتریانی است که نزد بانک سپرده دارند. ضمن اینکه خرید و فروش اوراق، از طریق مشتریان و فرابورس انجام می‌شود، بنابراین نمی‌توان عنوان کرد که بانک مسکن در افزایش قیمت اوراق ذینفع است. حتی با توجه به اینکه باید هر دو گروه سپرده‌گذاران و خریداران اوراق را حمایت کنیم، همیشه به دنبال یک نرخ تعادلی در اوراق هستیم.

وی درباره عرضه اوراق به منظور کاهش نرخ اوراق گفت: عرضه اوراق بر عهده بانک مسکن نیست بلکه بر عهده مشتریان است. در حال حاضر هم نزدیک به 16 میلیون ورقه تسه در دست مشتریان است که باید عرضه شود.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن، ادامه داد: ما بر اساس شورای پول و اعتبار علاوه بر نرخ سودی که به سپرده گذاران پرداخت می‌کنیم، تا حداکثر 35 درصد موجودی افراد، می‌تواند نسبت به صدور اوراق اقدام کند که این اتفاق ماهانه رخ می‌دهد؛ اما اینکه مشتریان در همان زمان نسبت به فروش اقدام کنند یا خیر از عهده بانک خارج است.

عملداری همچنین با بیان اینکه هر نماد تسه تا دو سال مهلت قابل اعتبار است، گفت: به عنوان مثال به محض اینکه تسه دیماه 1400 صادر می‌شود، نماد تسه دو سال گذشته باطل خواهد شد، بنابراین مکانیزم به گونه‌ای است که اوراق باید عرضه شود.

معاون اعتباری بانک مسکن تاکید کرد: در برخی موارد مشتریان ترجیح می‌دهند اوراق خود را عرضه نکنند که در این زمینه بانک مسکن نمی‌تواند دخالت کند. البته ما تلاش کردیم تا مشتریان کلان و بزرگ خود را برای عرضه اوراق ترغیب کنیم که این اتفاق طی دو ماه گذشته رخ داده است.

قیمت تعادلی اوراق تسه بین 60 تا 70 هزار تومان است

وی، قیمت تعالی اوراق تسه را بین 60 تا 70 هزار تومان اعلام کرد و گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد، بیشتر خریداران اوراق در حال حاضر، واقعی نیستند و افزایش قیمت اوراق بیشتر به دلیل شکل گیری بازار سفته بازی است.

افزایش قیمت اوراق ارتباطی به موج تقاضای تسهیلات ندارد

عضو هیئت مدیره بانک مسکن، و درباره رابطه بین افزایش قیمت ارواق در ماه‌های گذشته با تقاضای تسهیلات نیز گفت: آمارها از افزایش تقاضای دریافت تسهیلات حکایت دارد اما به میزانی نیست که در افزایش قیمت اوراق موثر باشد.

علمداری از افزایش 20 درصدی پرداخت تسهیلات مسکن در ماه های آذر و دی خبر داد و گفت: این افزایش میزان پرداخت تسهیلات عمدتا ناشی از رشد معاملات مسکن بود که تاثیری در میزان رشد فعلی قیمت اوراق تسه ندارد.

2 اقدام برای کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن

معاون اعتباری بانک مسکن در ادامه از دو اقدام برای کاهش قیمت اوراق  خبر داد و گفت: در حال رایزنی با بورس و فرابورس برای حل این مسئله هستیم. در حال حاضر دامنه نوسان اوراق مثبت/منفی 5 درصد است که درخواست کردیم این دامنه به مثبت/منفی 3 درصد کاهش پیدا کند.

وی افزود: علاوه بر این بر اساس در هیئت مدیره بانک مسکن مصوب شد تا حجم مبنا در صورت تصویب در فرابورس به 75 صدم درصد کاهش یابد.

عملداری به دومین اقدام برای کاهش قیمت اوراق نیز گفت: در حال رایزنی هستیم تا افرادی که برای دریافت تسهیلات از محل خرید اوراق تشکیل پرونده می‌دهند را به فرابورس معرفی کنیم و فقط این افراد مجوز خرید و فروش داشته باشند. این اقدامات در حال پیگیری است تا بازار اوراق به ثبات برسد و به نرخ تعادلی برسیم.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن درباره زمان اجرای این تصمیمات گفت: یک ماه گذشته درخواست خود را به فرابورس ارائه دادیم و موافقت اولیه را نیز گرفتیم و امیدواریم زودتر این اتفاق رخ داد.

وی پیش بینی کرد، قیمت اوراق در بهمن ماه به نرخ تعادلی برسد.