اما سنا گزارشی از تازه‌ترین محاسبات آماری مطالبات اوره‌سازان از دولت منتشر کرد که نشان از بدهی‌های بسیار بزرگ دولت به این بخش دارد. مطالبات پتروشیمی‌های اوره‌ساز از سال ۹۸ تاکنون با رشد بسیاری مواجه بوده است.

در مجموع مطالبات اوره‌سازان بورسی تا پایان سال ۱۴۰۲ به محدوده ۲ میلیارد دلار نزدیک شده است.

در برنامه نبض بورس با دو کارشناس بازار سرمایه گفت‌وگو کردیم. نیما میرزایی در خصوص روند بازار سرمایه در آینده صحبت کرد. فرهنگ حسینی نیز در خصوص مطالبه اوره‌سازان از دولت توضیح داد.

به گفته میرزایی تغییر روند بازار سرمایه یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد، یعنی اعتماد سهامداران و حاشیه سود شرکت‌ها که در طی چند سال از بین رفته، یک‌شبه بازنخواهد گشت.

نمی‌توان گفت با مشخص شدن کابینه، بازار روند صعودی را در پیش می‌گیرد اما هر چه وعده‌هایی که در مورد بورس داده شده، محقق شود اعتماد سهامداران برمی‌گردد و می‌توان به صعود بازار امیدوار بود.

فرهنگ حسینی نیز بیان کرد: در گذشته، چالش اصلی قیمت‌گذاری بود که دولت شرکت‌ها را مجبور به فروش به قیمت‌های یارانه‌ای می‌کرد، اما با تغییر قوانین، قیمت‌ها به بورس کالا منتقل شد

شرکت‌های پتروشیمی به دنبال تهاتر مطالبات خود با گاز دریافتی از دولت هستند، اما دولت از پرداخت این مطالبات خودداری می‌کند. در نتیجه، شرکت‌های اوره‌ای با مشکلات نقدینگی مواجه شده‌اند و خواسته‌های فعلی آن‌ها شامل تسویه مطالبات از طریق دارایی‌ها یا اوراق و همچنین تغییر قیمت‌ها به قیمت بورس کالا است تا رانت‌های موجود از بین برود.