اما از شدت جو مثبت معاملات امروز، نسبت به روز گذشته، کاسته شد و بازار با نوسانات قابل توجهی همراه بود. افزایش عرضه سهام در مقایسه با روز قبل مشهود بود و به دنبال کاهش تقاضا، خروج پول از بازار اتفاق افتاد. بر این اساس، حقیقی‌ها ۳۷۳ میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج کردند.

در آخرین روز معاملاتی هفته، صندوق‌های درآمد ثابت نیز تا پایان روز با خروج پول مواجه شدند، اما پس از بسته شدن بازار ورق برگشت و ۸۸۵ میلیارد تومان سرمایه به این صندوق‌ها وارد شد. این در حالی است که روز گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان از این صندوق‌ها خارج شده بود.

در حوزه صندوق‌های طلا نیز، معاملات روز چهارشنبه با خروج ۱۲۷ میلیارد تومان پول همراه بود. این در حالی است که روز قبل از آن، صندوق‌های طلا رکورد ورود ۴۷۳ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده بودند.

آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه در برنامه «نبض بورس» گفت: بازار نتوانست ورود مداوم پول حقیقی را حفظ کند و نباید انتظار داشت که هر روز شاهد ورود پول درشت باشیم. دیروز شاخص در محدوده مقاومتی قرار گرفت و رشد به دلیل ورود پول‌های خرد حقیقی بود.

امروز نیز با رسیدن به مقاومت و وجود ریسک‌های منطقه‌ای، شاهد خروج پول حقیقی بودیم. سرمایه‌گذاران به دلیل تعطیلات آخر هفته پول خود را به صندوق‌های درآمد ثابت منتقل کردند. اگر کاهش ارزش معاملات ادامه یابد، می‌تواند خطرناک باشد. باید به بازار دو سه روز زمان داد تا وضعیت خود را تثبیت کند.

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه هم می‌گوید: بازار سرمایه از اواخر مرداد و به‌ویژه از اوایل شهریور بهبود قابل توجهی را تجربه کرده است. با مدیریت بهتر تابلو معاملات و افزایش اعتماد به بازار، قیمت‌ها به تدریج بین ۱۰ تا ۴۰ درصد رشد داشته‌اند. با این حال، بازار نمی‌تواند به‌طور مداوم صعودی باشد و نیاز به حجم معاملات و دست‌به‌دست شدن سهام برای هضم این رشد دارد.