هرچند اخبار اقتصادی به سود شاخص کل بود و تمام آرزوهای سهامداران یک جا در حال برآورده شدن بود، اما در نهایت، فشار فروش بر بازار چیره شد. این هفته خبرهایی درباره کنترل نرخ بهره، افزایش نرخ نیما و تلاش‌های سازمان بورس برای جذب منابع صندوق‌ها به بازار منتشر شد، که هر یک در شرایط عادی می توانستند چند روزی بازار را مثبت نگه دارند اما در شرایط فعلی زور ریسک‌های سیستماتیک بر کلیت بازار چربیده است.

امروز در بازار سرمایه، بحث‌های گسترده‌ای پیرامون مصوبه جدید هیئت مدیره سازمان بورس مطرح شد. این مصوبه شامل تغییر برخی نصاب‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت بود.

طبق این مصوبه، حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در سپرده‌های بانکی از ۴۰ درصد به ۳۵ درصد کاهش یافته و در عوض، سقف حد نصاب سرمایه‌گذاری در سهام به ۱۵ درصد افزایش یافته است.

علی اسکینی کارشناس بازار سرمایه در این باره گفت: اصولا صندوق‌های درآمد ثابت در سهام فعال نیستند و به نظر این مصوبه خیلی صندوق‌ها را به سمت خرید سهام، سوق نمی‌دهد. مقصد این وجوه بیشتر به سمت اوراق خواهد بود و باعث می‌شود نرخ سود اوراق کاهش پیدا کند. موضوع اصلی که به تمامی بازارها جهت می‌دهد، نرخ بهره در بازار پول است.