به گزارش اکو ایران، احتمال تصمیم به افزایش تولید نفت در جلسه این هفته اوپک پلاس و همچنین افزایش عرضه نفت از طرف آمریکا دست به دست هم داده و قیمت نفت را پایین آورده‌است.

از مدت‌ها پیش انتظار می‌رفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) و متحدانش که بازیگران کلیدی بازار نفت هستند، در جلسه خود تصمیم بگیرند سیاست افزایش تدریجیِ تولید نفت را دنبال کنند، اما گلدمن ساکس اعلام کرد این امکان وجود دارد که اوپکی‌ها گامی بزرگ‌تر و فراتر از افزایش تولیدِ تدریجی بردارند.

بانک گلدمن ساکس در گزارش خود گفته ‌است با توجه به افزایش اخیر قیمت نفت، انتظار می‌رود اعضای اوپک پلاس تصمیم‌های دیگری بگیرند و افزایش تولید را سرعت ببخشند. برآورد این بانک، روی قیمت نفت اثر منفی گذاشت و باعث شد قیمت آن به زیر 90 دلار در ازای هر بشکه سقوط کرد.

در حالی‌که انتظار می‌رود میزان تولید نفت از طرف کشورهای تولیدکننده نفت خام افزایش پیدا کند، تولید نفت آمریکا هم افزایش پیدا کرده و همین امر منجر به کاهش قیمت نفت شده‌ است. افزایش تولید نفت آمریکا می‌تواند جرقه مازاد عرضه و بر هم خوردن تعادل بازار را بزند.

تحلیل‌گران می‌گویند بازار نفت به صورت کلی در حال حاضر گاوی است و دلیل آن، از یک طرف افزایش تنش‌های بین‌المللی و از طرف دیگر، زمستانی سرد است که منجر به افزایش تقاضا شده. اصولا افزایش تقاضا و همچنین افزایش تنش‌های سیاسی می‌تواند قیمت نفت را افزایش دهد.

روز سه‌شنبه، 12 بهمن، قیمت نفت برنت حوزه دریای شمال که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بین‌المللی است در روندی نزولی به 89 دلار و 45 سنت رسید.