به گزارش اکوایران، رویترز نوشت روسیه جزو مهم‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان است. این کشور حدودا 7 میلیون بشکه از نفت جهان را به صورت روزانه روانه بازار صادرات نفت می‌کند. در واقع 7 درصد از ذخایر جهانی در اختیار روسیه است.

به این ترتیب ممنوعیت واردات نفت روسیه به آمریکا می‌تواند شوکی بزرگ به بازار وارد کند. البته دولت‌های غربی هنوز به صورت مستقیم بخش انرژی روسیه را تحریم نکرده‌اند. در واقع آن‌ها به نوعی از این کار خودداری کرده‌اند.

جی‌پی‌مورگان پیش‌بینی کرده در صورت ادامه وضعیت جنگی، قیمت نفت تا پایان سال 2022 به 185 دلار در ازای هر بشکه خواهد رسید. اما عمده تحلیل‌گرانی که رویترز با آن‌ها گفت‌وگو کرده معتقدند متوسط قیمت نفت در سال 2022 زیر 100 دلار در ازای هر بشکه خواهد بود.

آخرین بار که نفت قیمت بالای 100 دلار را به خود دیده بود مربوط به سال 2014 می‌شد. اما حالا قیمت نفت به حدودی رسیده که آخرین بار در سال 2008 به آن رسیده بود.

ادامه جنگ می‌تواند بازار کالاها را دچار تنش و بحران کند. تحلیل‌گران معتقدند ادامه جنگ روسیه و اوکراین به معنای بحران در زنجیره تامین کالاها و در نتیجه افزایش قیمت آن‌ها خواهد بود.

رکود تورمی در راه است

افزایش قیمت گاز و نفت باعث می‌شود که طی ماه‌های آینده شاهد افزایش نرخ تورم به بالای 7 درصد در دو سوی اقیانوس اطلس باشیم. هر 10 درصد افزایش قیمت نفت به یورو می‌تواند بین 0.1 تا 0.2 واحد درصد تورم در حوزه یورو را افزایش دهد. این یعنی حوزه یورو وارد بحران شده‌است.

در حالی‌که اقتصاد جهان پس از بحران همه‌گیری کرونا، تازه در مسیر بهبود قرار گرفته بود، وقوع جنگ روسیه و اوکراین باعث شد بحران انرژی رخ دهد و این می‌تواند روند بهبود و رشد اقتصاد جهان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

رکود تورمی اصلی‌ترین سوغاتی جنگ روسیه و اوکراین در ماه‌های آتی در اکثر اقتصادهای جهان به‌ویژه اقتصادهای غربی خواهد بود. روسیه که آغازگر این جنگ بوده طبق تحلیل‌ها به لحاظ اقتصادی بیشترین آسیب را می‌بیند. پیش‌بینی می‌شود اقتصاد روسیه تا پایان سال نسبت به نقطه اوج خود، 12.5 درصد کوچک‌تر شود.