به گزارش اکوایران، نفت خام برنت با اندکی کاهش نسبت به آخری روز معاملاتی هفته قبل همچنان در حوالی 81.44 دلار در هر بشکه در حال معامله است. به همین ترتیب قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکاهم با کمی نوسان منفی نسبت به جمعه گذشته با 13 سنت یا 0.2 درصد کاهش در حوالی 77.80 قرار دارد.

بازار نفت در حالی هفته را با یک آرامش نسبی شروع کرده که هر دو قرارداد برنت و تگزاس طی هفته گذشته بیش از 5 درصد کاهش یافتند و اولین کاهش هفتگی خود را در پنج سال گذشته رقم زدند. همچنان که تقاضای بنزین ایالات متحده هم نسبت به سال گذشته با کاهش روبرو شد.

داده‌های ضعیف اقتصادی ایالات متحده و درآمدهای بدتر از انتظار شرکت‌ها از بخش فناوری باعث نگرانی سرمایه‌گذاران در خصوص تداوم رشد اقتصاد جهانی شده است. در بخش پولی هم همان داستان همیشگی که تثبیت دلار آمریکا و افزایش بازده اوراق قرضه کماکان فشار خود را به بازارهای کالا وارد می آورند.

یکی دیگر از دلایل آرامش نسبی بازار انرژی را می توان به در پیش بودن نشست بانک های مرکزی مربوط دانست که هفته آینده رقم خواهد خورد. انتظار می‌رود بانک‌های مرکزی از ایالات متحده گرفته تا بریتانیا و اروپا، همگی نرخ‌های بهره را در هفته اول ماه می افزایش دهند و کماکان بدون عقب نشینی از مواضع انقبای شان به دنبال مقابله با تورم سرسختانه بالا باشند.

اگرچه داده‌های گمرک چین در روز جمعه نشان داد که بزرگترین واردکننده نفت خام جهان در ماه مارس حجم بی‌سابقه‌ای را وارد کرده است، بهبود پر افت و خیز اقتصادی چین پس از همه‌گیری کووید-19 چشم‌انداز تقاضای نفت را نیز مخدوش کرده است. بر اساس این گزارش، واردات چین از تامین کنندگان پیشرو روسیه و عربستان سعودی هر کدام به بیش از 2 میلیون بشکه در روز (بشکه در روز) رسید.

در همین حال، حاشیه‌های تولید موسوم به کرک اسپرد پالایشگاهی در آسیا با رکورد جدید پالایشگاه‌های برتر چین و هند تضعیف شده و اشتهای منطقه برای بارگیری ذخایر خاورمیانه در ژوئن را محدود کرده است.

با این حال، تحلیلگران و معامله گران نسبت به بهبود تقاضای سوخت چین در نیمه دوم سال 2023 و افت احتمالی عرضه به دلیل کاهش بیشتر عرضه برنامه ریزی شده توسط گروه تولیدکننده اوپک پلاس از ماه می، خوش بین بنظر می رسند. محدودیت عرضه فاکتوری است که می تواند جلوی ریزش بیشتر را ببندد و از قیمت حمایت کافی را به عمل کیارند.  کاهش تولید برنامه ریزی شده توسط ائتلاف اوپک پلاس و چشم انداز قوی تقاضا از سوی چین می تواند در روزهای آینده قیمت ها را پر کند.

 

برنت احتمالاً حمایت کلیدی در حدود 79 دلار در هر بشکه خواهد داشت، در حالی که حمایت نفت خام WTI در حوالی 75 دلارل ذآورد  است.

 

علی مرتضوی مدیر تحلیل شرکت بین المللی اینوسلو – مطالب بیشتر را اینجا ببینید