به گزارش خبرنگار اکوایران، محسن قدیری در نشست خبری که روز چهارشنبه (25 مرداد 1402) در پالایشگاه نفت اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه چشم‌انداز جسورانه‌ای برای پتروپالایشگاه اصفهان تعریف شده، اظهار کرد: این چشم‌انداز بر اساس توسعه پایدار تدوین شده و تمام سازمان‌ها و ادارات این مجموعه باید رتبه اول را در مجموعه خاورمیانه کسب کنند.

وی از برنامه‌ریزی برای دستیابی به بالاترین ضریب پیچیدگی پتروپالایشگاه اصفهان در سطح دنیا تا افق 1407 خبر داد و گفت:  در نظر داریم تا در یک برنامه 5ساله، ثبات اقتصادی را برای پالایشگاه اصفهان و سهامداران ایجاد کنیم.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: 6 شرکت زیرمجموعه در هلدینگ پتروپالایش اصفهان ایجاد شده که شامل شرکت راهبر ترابر انرژی، میرداماد صفه، سهروردی صفاهان، مشعل پویا، اکسیر ایرانیان، ملاصدرای صفاهان هستند.

قدیری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۴۵۰ پروژه در پتروپالایشگاه اصفهان تعریف شده، افزود: این پروژه‌ها در مجموع ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که ۷۰ درصدشان در شرکت‌های تابعه و ۳۰ درصد در هلدینگ تعریف شده است.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان، نیاز به ارتقای زیرساخت‌های پالایشگاه موجود اصفهان را ضروری دانست و گفت: این با پالایشگاه مشکلات عدیده‌ای از جمله پدافند غیرعامل، تجهیزات آتش‌نشانی، زیرساختارهای قدیمی مربوط به 40 سال گذشته و... مواجه است که می‌بایست بروزرسانی و اصلاح شود.

 

نیاز به جذب 4 میلیارد یورو سرمایه در هلدینگ پتروپالایشی اصفهان

وی نیاز سرمایه مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های هلدینگ پتروپالایشی اصفهان را در مجموع 4 میلیارد و 292 میلیون یورو اعلام کرد و گفت: از این میزان تا به امروز برای پالایشگاه اصفهان 615 میلیون یورو و برای شرکت‌های تابعه 293 میلیون یورو، بودجه جذب شده است.

به گفته محسن قدیری، در صورت تأمین مالی، درآمد این شرکت در سال نخست اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و در سال جاری به ۱۶ میلیون یورو، در سال آینده به ۵۱ میلیون یورو، در سال 1404 به ۱۳۴ میلیون یورو، در سال ۱۴۰۵ به ۶۶۵ میلیون یورو، در سال ۱۴۰۶ به ۹۷۷ میلیون یورو و در سال 1407 به یک میلیارد و ۴۲۷ میلیون یورو خواهد رسید.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان سبد پروژه‌های کیفی این شرکت را در 6  بخش احداث تصفیه گازوئیل DHT ، احداث یوتیلیتی و آفسایت و تکمیل مخازن طرح جامع، احداث واحد RHU، احداث واحد RFCC پالایشی، احداث واحد KHT و احداث واحد بازیابی گاز LPG از گازهای خارجی واحد آیزومریزاسیون برشمرد که در مجموع به 26.5 درصد پیشرفت واقعی رسیده است.

 

تولید روزانه 26 میلیون لیتر گازوئیل یورو5 در پالایشگاه اصفهان

قدیری با اشاره به اینکه با تکمیل و راه‌اندازی واحد تصفیه گازوئیل DHT، 16 ماه زودتر از موعد مقرر، هم‌اکنون 26 میلیون لیتر در روز گازوئیل یورو 5 در این پالایشگاه تولید می‌شود، گفت: با راه‌اندازی زودهنگام این واحد، حدود 19.5 هزار میلیارد تومان هزینه‌ها را کاهش دادیم.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی نخستین ردیف واحد RHU پالایشگاه نفت اصفهان تا انتهای سال آینده خبر داد و گفت: این پروژه به مدت 8 سال بلاتکلیف بود که مشکلات پکیج‌های آن حل شده است و به پیشرفت 35 درصدی رسیده است.

 

اجرای طرح استراتژیک افزایش تولید بنزین تا پایان 1404

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به افزایش تولید روزانه دو میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه نفت اصفهان گفت: در حال حاضر با افزایش ظرفیت دریافت خوراک از 360 هزار به 400 هزار بشکه نفت خام، تولید روزانه بنزین در این پالایشگاه به روزانه 14 میلیون لیتر رسیده است.

وی همچنین درباره احداث واحد RFCC پالایشی این مجموعه که نزدیک به نیمی از وزن پروژه‌های کیفی‌سازی هلدینگ پتروپالایش اصفهان را به خود اختصاص داده است، گفت: عملیات اجرایی این پروژه پس از 14 سال بلاتکلیفی، در بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شد و برای بهره‌مندی از 95 درصد ساخت داخل برای اجرای آن برنامه‌ریزی شده است.

محسن قدیری راه‌اندازی این واحد را منجر به افزوده شدن تولید روزانه 7.9 میلیون لیتر بنزین یورو5 عنوان کرد و گفت: در بخش پتروشیمی این پالایشگاه نیز 670 هزار لیتر بنزین در روز تولید می‌شود که در مجموع، 8.5 میلیون لیتر به مجموع تولیدات بنزین پالایشگاه می‌افزاید.

وی افزود: با راه‌اندازی واحدهای پتروشیمی، روزانه 523 هزار تن پلی‌اتر‌پلی‌ارتان، 760 هزار تن مکمل بنزین MTE و 396 هزار تن سوخت کشتی با نیم‌درصد گوگرد در این مجتمع تولید خواهد شد که علاوه بر حذف آلایندگی‌های زیست‌محیطی، سود خالص سالانه 2 میلیارد یورو را نصب این شرکت خواهد کرد.

 

راه‌اندازی واحد KHT تا پایان سال جاری

قدیری از راه‌اندازی واحد KHT تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: واحدی در گمرک بندرعباس شناسایی شد که ظرفیت آن را به 31 هزار بشکه در روز افزایش دادیم و با راه‌اندازی آن و دریافت خوراک نفت سفید و بلندینگ نفتا، کل گازوئیل تولیدی این پالایشگاه به یورو 5 ارتقا می‌یابد، ضمن اینکه ادامه زنجیره واحد KHT تبدیل به الکل‌های چرب خواهد شد که به عنوان محصول پایه شوینده‌های نسل جدید در صنایع بهداشتی مورد مصرف قرار خواهد گرفت.

 

کاهش 75درصدی مصرف آب پالایشگاه اصفهان تا نیمه نخست سال آینده

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان بزرگ‌ترین تهدید پیش روی پالایشگاه نفت اصفهان را موضوع آب عنوان کرد و گفت: به‌منظور رفع این چالش، ۲۳ پروژه در این بخش تعریف شده که با اجرای آنها، ۷۵ درصد مصرف آب پالایشگاه نفت اصفهان تا نیمه نخست سال آینده کاهش خواهد یافت.

 

ورود میعانات گازی به خوراک پالایشگاه نفت اصفهان

قدیری یکی دیگر از اقدامات جدید این مجموعه را ورود میعانات گازی به عنوان خوراک به پالایشگاه نفت اصفهان عنوان کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده یکی از واحدهای این پالایشگاه از مدار سرویس خارج شده و در اختیار میعانات گازی قرار داده شده تا براساس نوع میعانات گازی، پس از پالایش حدود 60 تا 80 درصد نفتا و مابقی گازوئیل تولید شود.

وی افزود: در حال حاضر روزانه 10 تانکر میعانات گازی به پالایشگاه نفت اصفهان منتقل می‌شود که مقرر شده روزانه 30 هزار بشکه به این پالایشگاه تحویل شود.  

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان همچنین رقم بدهی دولت به این مجموعه را 14.8 همت عنوان کرد و گفت: این رقم از 23 هزار میلیارد تومان به 14.8 همت کاهش یافته و توانستیم این موضوع را به خوبی مدیریت کنیم.