به گزارش اکوایران: نشست انتقال تجربه و دانش شرکت‌های چینی در زمینه طراحی، پیاده‌سازی و راه اندازی میدان‌های نفتی و گازی دیجیتال هفته گذشته برگزار شد و در آن سیدمهدیا مطهری، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد که از شرکت‌های تابعه درخواست شده است چالش‌های مرتبط با اکتشاف، حفاری، توسعه و تولید که با استفاده از این فناوری‌ها قابلیت مرتفع شدن دارند را شناسایی کنند.

مطهری در ادامه ابراز امیدواری کرد که نشست مشترک با شرکت‌های چینی در حوزه تحول دیجیتال و میدان‌های نفتی و گازی هوشمند، سرآغازی باشد به منظور ایجاد تغییراتی بزرگ در مجموعه نفت. البته در این مسیر به همکاری شرکت‌های تابعه، متخصصان این حوزه و همچنین خبرگان دانشگاهی نیازمند هستیم.

او همچنین مدیریت دارایی، کاهش هزینه‌ها، بهبود کارایی، مدیریت ریسک، بهبود تصمیم گیری و به حداکثر رساندن تولید از ذخایر نفت و گاز را از جمله مزایای دیجیتال شدن میدان‌های نفتی و گازی برشمرد.

لازم به ذکر است شامگاه سه‌شنبه؛ 23 آبان‌ماه، تفاهم‌نامه تأسیس مرکز راهبردی هوش مصنوعی و میدان‌های نفت و گاز دیجیتال با حضور محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری به امضا رسید.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز چندی پیش بر ضرورت ایجاد میدان‌های نفت و گاز دیجیتال تاکید کرد و گفته بود که در پرتو تحول دیجیتال و هوشمندسازی، مرکز راهبری هوش مصنوعی و میادین هیدروکربوری دیجیتال را ایجاد خواهیم کرد. در این مسیر به منظور کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی باید 15 میدان نفت و گاز دیجیتال را عملیاتی کنیم.

بنابر گفته او  سه اقدام مهم در این مسیر باید انجام شود؛ اقدام اول، ایجاد کارگروه‌های میادین نفتی و گازی دیجیتال در سطح شرکت‌های تابعه است که تولید نفت و گاز را به‌عهده دارند.

دومین قدم با مسئولیت و راهبری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری انجام می‌شود و سرآخر گام سوم نیز ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع، نهاد تنظیم‌گری و تولید استانداردهای لازم است تا تجهیزاتی که ساخته می‌شود، کاربری مناسب و کارآمدی داشته باشد.