به گزارش اکوایران، قیمت گاز طبیعی در اروپا با نادیده گرفتن سرمای شدید در اکثر نقاط این قاره با کاهش همراه شده است؛ اتفاقی که نشان‌دهنده آغاز تغییر تمرکز سرمایه‌گذاران به فصل زمستان است.

به نوشته بلومبرگ، نزدیکترین قرارداد معاملات آتی گاز طبیعی 4/9 درصد پایین‌تر و در سطح 38/13 یورو به ازای هر مگاوات ساعت بسته شد؛ این مبلغ کمی بالاتر از قرارداد ماه آوریل است که در آغاز دوره شش‌ماهه فصل تابستان بسته شد.

این شکاف قیمتیِ رو به کاهش نشان‌دهنده اطمینان فزاینده از این موضوع است که قاره سبز با ذخیره‌سازی قابل توجه گاز طبیعی که هم‌اکنون در سطح حدود 94 درصد قرار دارد، پس از نخستین دوره سرمای شدید می‌تواند زمستان آتی را نیز به راحتی پشت سر بگذارد.

از سوی دیگر، تابستان 2024 چالش‌هایی را به همراه خواهد داشت چراکه پس از پایان زمستان 2023، نیاز به پر کردن دوباره ذخایر گاز وجود دارد و همین امر می‌تواند به ریسک‌های ژئوپولیتیکی ادامه‌دار و بلاتکلیفی مربوط به عرضه گاز روسیه دامن بزند.
گاز بلومبرگ

«عدنان دانانی» تحلیل‌گر شرکت «.RBC Europe Ltd» اعلام کرده با در نظر گرفتن پیش‌بینی‌های هواشناسی کنونی، انتظار داریم که قیمت گاز در تابستان 2024 بالاتر از سطوح 2023 باشد. در حال حاضر تمرکز به این سمت منتقل شده که با پایان زمستان 2023، ذخایر گاز در چه نقاطی به پایان می‌رسد.

او همچنین افزود: «یک زمستان سردتر از سال گذشته در اروپا می‌تواند ذخایر گاز را تا پایان مارس به 40 درصد کاهش دهد و همین امر از افزایش قیمت در تابستان 2024 حمایت خواهد کرد. پس از زمستان 2022، میزان ذخایر باقی‌مانده از گاز طبیعی در قاره سبز 56 درصد بود.

در حال حاضر، عرضه فراوان گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) باعث کاهش قیمت‌ها شده است. واردات گاز طبیعی مایع در غرب اروپا در ماه گذشته میلادی به بالاترین سطح از ماه «می» رسید و شرایط کنونی حاکی از ادامه عرضه مطلوب در هفته‌های آینده خواهد بود. ازدحام کشتی‌ها در کانال پاناما به این معنی است که محموله‌های بیشتری از گاز طبیعی مایع آمریکا به سوی اروپا رهسپار شده‌اند؛ درحالیکه ارسال محموله‌های ال‌ان‌جی به آسیا به دلیل کاهش تقاضا، کمتر شده است.

نزدیک‌ترین قرارداد معاملات آتی گاز طبیعی در کمترین سطح خود از اوایل اکتبر بسته شد. قرارداد گاز طبیعی برای ماه آوریل در سطح 38/06 یورو قرار داشت.