به گزارش اکوایران،‌ روسیه با عبور از عربستان سعودی به بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت خام چین تبدیل شده است.

به نوشته رویترز، این اتفاق در حالی رخ داده که چین - بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان - با نادیده گرفتن تحریم‌های غرب مقدار قابل توجهی نفت روسیه را که با تخفیف همراه شده، خریداری کرده است.

آمارها نشان می‌دهد روسیه در سال گذشته میلادی 107/02 میلیون تن نفت خام خود را به چین صادر کرده که معادل 2/14 میلیون بشکه نفت در هر روز بوده است. این آمار فاصله بسیاری با میزان صادرات نفت از سوی عربستان سعودی و عراق به چین دارد.

واردات نفت خام از عربستان سعودی که پیش‌تر بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت چین محسوب می‌شد، با کاهش 1/8 درصدی به 85/96 میلیون تن رسید زیرا غول نفتی خاورمیانه بازار خود در چین را به نفت ارزان‌تر روسیه واگذار کرده است.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین در سال 2022 و وضع تحریم‌های غرب علیه کرملین، بسیاری از خریداران بین‌المللی روسیه از خرید نفت این کشور خودداری کردند. روسیه در بیشتر اوقات سال گذشته میلادی و در بحبوحه اعمال سقف قیمت برای خرید نفت روسیه توسط گروه هفت، نفت خود را با تخفیف‌های چشمگیری به فروش رساند.

تقاضای فزاینده پالایشگاه‌های نفت چین و هند برای نفت تخفیف‌دار روسیه باعث شد قیمت نفت این کشور در سال 2023 با افزایش همراه شود و حتی از سقف 60 دلاری که گروه هفت در دسامبر 2022 بر فروش نفت روسیه اعمال کرده بود، فراتر برود. دلیل این اتفاق،‌ گسترده شدن گزینه‌های حمل‌ونقل نفت روسیه برای دور زدن تحریم‌ها بوده است.

در همین زمان، عربستان سعودی قیمت نفت خام خود موسوم به «عرب لایت» را از ماه جولای با افزایش همراه کرد و باعث شد برخی پالایشگاه‌ها به دنبال نفت ارزان‌تر باشند.

برای حمایت از قیمت‌ها، عربستان سعودی و روسیه که در زمره سه تولیدکننده بزرگ نفت جهان قرار می‌گیرند، سال گذشته میلادی از کاهش تولید و صادرات خود خبر دادند. عربستان قصد دارد در سه‌ماهه جاری، میزان تولید خود را یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد، در حالیکه روسیه اعلام کرده کاهش صادرات خود در سال 2024 را از 300 هزار بشکه در روز به 500 هزار بشکه در روز خواهد رساند.

پالایشگاه‌های چینی برای جلوگیری از نقض تحریم‌های غرب، از تاجران واسطه برای رسیدگی به حمل‌و‌نقل و بیمه نفت خام روسیه استفاده می‌کنند.

همچنین با وجود تنش‌های ژئوپولیتیکی میان واشنگتن و پکن، صادرات نفت خام آمریکا به چین در سال گذشته میلادی با رشد 81/1 درصدی همراه شد.

مجموع واردات نفت خام چین در سال 2023 به رکورد 563/99 میلیون تن رسید که معادل واردات 11/28 میلیون بشکه نفت در هر روز بوده است.