به گزارش اکوایران، شرکت‌های اروپایی که امیدوارند گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) آمریکا را خریداری کنند، ممکن است از دسترسی به آن محروم شوند.

به نوشته بلومبرگ، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه (6 بهمن) از توقف تأیید مجوزهای جدید برای صادرات محموله‌های ال‌ان‌جی این کشور خبر داد. دولت آمریکا در حالی این تصمیم را اعلام کرده که در حال بررسی تأثیرات ال‌ان‌جی بر آب‌وهوا، اقتصاد و امنیت ملی این کشور است.

این اتفاق می‌تواند پروژه‌های اعلام‌شده برای صادرات گاز طبیعی مایع آمریکا را به بعد از سال 2027 به تعویق بیندازد؛ فرصتی که مشتریان اروپایی از جمله شرکت‌های آلمانی به دنبال آن بودند تا بتوانند نیازهای انرژی خود را تأمین کنند.

شرکت‌های خدمات عمومی و تجار اروپایی، تعداد قابل توجهی از قراردادهای ال‌ان‌جی با ایالات متحده را نهایی کرده‌اند زیرا تلاش دارند روسیه را که زمانی بزرگ‌ترین تامین‌کننده حامل‌های انرژی اروپا بود، جایگزین کنند. ایالات متحده در حال حاضر بزرگترین تأمین‌کننده ال‌ان‌جی برای اروپا است.

با این حال، توقف ارائه مجوزهای جدید صادرات گاز طبیعی مایع از آمریکا بر قراردادهای پیشین تأثیرگذار نیست. از سوی دیگر، این تصمیم آمریکا به سود قطر خواهد بود که یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ گاز طبیعی مایع در جهان است. قطر سخت در تلاش است تا بتواند سهم بازار بیشتری در اروپا برای تأمین ال‌ان‌جی این قاره را در اختیار بگیرد.

با این حال، تأثیر این تصمیم بر اروپا می‌تواند محدود باشد زیرا خریداران اروپایی با سایر تأمین‌کنندگان ایالات متحده نیز معامله می‌کنند.

تصمیم دولت آمریکا همچنین باعث خوشحالی گروه‌های طرفدار محیط زیست این کشور شده و به دنبال این پیروزی، آن‌ها تحصن سه‌روزه خود در وزارت انرژی آمریکا را لغو کرده‌اند.

فعالان محیط زیست آمریکا معتقدند ایجاد زیرساخت‌های جدید تولید ال‌ان‌جی در این کشور بر خلاف رویکرد جو بایدن است که اهمیت به محیط زیست را یکی از اولویت‌های دولت خود قرار داده بود.

جو بایدن در بیانیه‌ای اعلام کرده: «این توقف در تأیید صادرات جدید ال‌ان‌جی، بحران آب‌وهوایی را همان‌طور که هست، می‌بیند: "تهدیدی بزرگ در زمان ما"».