به گزارش اکوایران، تحلیل‌گران در روز یکشنبه (26 فروردین) اعلام کردند که انتظار دارند به دنبال پاسخ ایران به اسرائیل، قیمت‌های نفت در روز دوشنبه با رشد همراه شود.

به نوشته رویترز،‌ این تحلیل‌گران اعلام کردند رشد بیشتر قیمت نفت به این موضوع بستگی دارد که آیا اسرائیل واکنشی خواهد داشت یا خیر.

در روزهای گذشته اتمسفر به وجود آمده درباره پاسخ احتمالی تهران به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، باعث شد قیمت نفت برنت در روز جمعه (24 فروردین) به بیش از 92 دلار به ازای هر بشکه برسد که بالاترین قیمت آن از اکتبر 2023 بوده است.

هر بشکه نفت برنت در پایان همان روز بیش از 90 دلار قیمت‌گذاری شد، در حالیکه قیمت آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با رشد 64 سِنتی به 85/66 دلار به ازای هر بشکه رسید.

یکی از تحلیل‌گران به رویترز اعلام کرده: «هر اندازه که پاسخ اولیه بازار شدید باشد، رشد قیمت نفت احتمالا مدت زیادی دوام نخواهد داشت، مگر اینکه یک اختلال قابل توجه در عرضه نفت منطقه رخ دهد.»

یکی از تحلیل‌گران موسسه خدمات مالی و بانکداری یو‌بی‌اس نیز اعلام کرده: «با بازگشایی بازار معاملات نفت از روز دوشنبه، قیمت نفت احتمالا با رشد زیادی همراه خواهد شد زیرا این نخستین‌بار است که ایران به شکل مستقیم به اسرائیل پاسخ می‌دهد.»

کارشناسان معتقدند مدت زمانی که قیمت نفت در سطح بالا باقی می‌ماند به واکنش اسرائیل بستگی خواهد داشت و همچنین باید جلسه مجازی گروه هفت را زیر نظر داشت، به‌ویژه اینکه آیا این گروه اقدامی علیه صادرات نفت خام ایران انجام خواهد داد یا خیر.

صادرات کمتر نفت از سوی ایران منجر به رشد بیشتر قیمت نفت و افزایش قیمت بنزین در آمریکا می‌شود. قیمت بنزین یک موضوع بسیار حساس سیاسی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده است.

رویترز همچنین اعلام کرده عامل دیگری که باید زیر نظر داشت به این موضوع برمی‌گردد که آیا کشتی‌رانی در تنگه هرمز تحت تأثیر قرار می‌گیرد یا خیر. حدود یک‌پنجم از نفت مصرفی جهان از تنگه هرمز انتقال داده می‌شود.