به گزارش اکوایران، یکی از موضوعات محیط زیستی که همیشه محل بحث بین کارشناسان محیط زیست و صنعت نفت بوده، کیفیت بنزین است. به همین دلیل، در کلان‌شهرها بنزین یورو ۴ استفاده می‌شد.

ماه پیش، مدیر عامل شرکت پالایش نفت امام خمینی در رابطه با این موضوع گفت،«ایران توانسته است در برخی از پالایشگاه‌های تهران بنزین یورو ۵ تولید کند» و به گفته او این بنزین را به صورت محدود به بازار عرضه شود.

او اعلام کرد که شرکت پالایش نفت شازند نیز آمادگی این را دارد که کل تولید بنزین و گازوئیل خود را به صورت یورو ۵ عرضه کند.

اما حالا وزیر نفت در امضای قرارداد طرح توسعه میادین چنگوله و بندکرخه گفته، «کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی از مسائل حائز اهمیت است و در تمامی شهرها از سوخت یورو ۴ و یورو ۵ استفاده می‌شود و به جرأت اعلام می‌کنم هیچ‌میدان مشترک بلا تکلیفی وجود ندارد، همه پالایشگاه ها یا در حال توسعه و یا در حال پیگیری هستند.»

تمامی فرآورده‌های پالایشگاه‌ها یورو ۵ می‌شود

به گفته اوجی، در حوزه کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها اقدامات زیادی را به خصوص در پالایشگاه‌های آبادان، اصفهان، تبریز و شیراز انجام شده یا به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید؛ همچنین تا دو سال آینده تمامی فرآورده‌های پالایشگاه‌ها یورو ۵ خواهد بود.

چند روز پیش نیز، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۷۵ درصد بنزین تولیدی کشور دارای استاندارد یورو ۴ و ۵ است، اعلام کرد: با راه‌اندازی واحدهای توسعه‌ای پالایشگاه نفت تهران، شیراز و تکمیل بخش دوم فاز ۲ پالایشگاه آبادان، ۱۰۰درصد بنزین تولیدی‌مان استاندارد یورو خواهد داشت.

 او با اشاره به بهره‌برداری از بخشی از واحدهای توسعه‌ای پالایشگاه تهران در دهه گذشته، از تعریف پروژه‌های تازه‌ که مدت‌ها متوقف شده بودند همزمان با آن خبر داد؛ از جمله واحد بنزین‌سازی که بنا بود در این واحد، روزانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین تولیدی در این پالایشگاه به استاندارد یورو ۴ و ۵ برسد.

در سال‌های اخیر، منازعه بر سر میزان مصرف و کیفیت بنزین بین وزارت نفت و جایگاه‌داران و خودروسازان و آلودگی هوای کلانشهرها خصوصا در فصول سرد سال، از دیگر مباحث تکراری بوده که هر سال شاهد آن هستیم.

سال 1398، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این اطلاعیه اعلام کرد که کیفیت سوخت تولیدی کشور برابر استاندارد است. در این اطلاعیه آمده بود که «طبق گزارش منتشره توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، منشأ بیش از ۸۰ درصد از آلودگی وسائل نقلیه شهر تهران مربوط به کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها گزارش شده که از قضا سوخت مصرفی هیچکدام از آن‌ها بنزین نیست؛ لذا مرتبط دانستن آلودگی هوا با بنزین به طور کامل رد می‌شود. »

بنا به آمار مربوط به مصرف بنزین روزانه چند کشور(ترکیه، عربستان، آلمان، بریتانیا و آمریکا) در مقایسه با ایران در سال 2022،  آمریکا که 3.7 برابر ایران جمعیت دارد و از لحاظ صنعتی، بسیار پیشرفته‌تر است، بیشترین مصرف بنزین را در میان کشورها دارد؛ اما جالب اینجاست که مصرف بنزین ایران، حتی از کشورهای پیشرفته‌ای مانند آلمان و انگلستان نیز بیشتر است و کشور ترکیه به دلیل استفاده بیشتر از خودروهای دیزلی، مصرف بنزین بسیار پایینی دارد.

استرداد بنزین ایران از سوی طالبان

 در آذر ماه سال گذشته، خبری واکنش‌برانگیز مبنی بر این منتشر شد که طالبان تانکرهای بنزین ایران را پس فرستاده و خبرگزاری صدای افغان نوشته بود: اداره‌ استاندارد افغانستان اعلام کرده که چندین تانکر بنزین بی‌کیفیت را به جمهوری اسلامی ایران بازگردانده است. البته پس از آن خبرگزاری تسنیم طی گزارشی این خبر را رد کرد. 

چند روز بعد هم احمد معروف‌خانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، در نشست خبری (19 آذر 1402) اتحادیه صادرکنندگان نفت درباره ماجرای پس فرستادن بنزین ایران توسط طالبان توضیح داد: اخبار منتشر شده پیرامون این موضوع صحت ندارد. ضمن آنکه افغانستان ملاک تشخیص کیفیت بنزین ایرانی نیست وافغانستان در حالی برخی محموله‌های بنزینی ایران را برگشت می‌زنند، که اگر کسی پرداخت هزینه اضافه در مرز بدهد و با آنها تعامل کند، اجازه عبور هرگونه محموله‌ای را می‌دهند.