به دنبال انتشار نتایج نظرسنجی درباره تقاضای مصرف‌کنندگان در آمریکا که ضعیف‌تر از حد انتظار بود و افزایش تولید نفت خام در چین - به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان - در ماه می، قیمت نفت در معاملات بازارهای آسیایی در روز دوشنبه (28 خرداد) با کاهش همراه شد.

به نوشته رویترز، معاملات آتی نفت خام برنت برای تحویل آگوست با کاهش نیم درصدی در ساعت 10:01 به وقت ایران، در سطح 82/22 دلار به ازای هر بشکه قرار گرفت. معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل جولای نیز با افت 36 سِنتی به 78/09 دلار به ازای هر بشکه کاهش پیدا کرد.

همچنین معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل آگوست با کاهش نیم درصدی به 77/7 دلار به ازای هر بشکه رسید.

کاهش قیمت نفت در ادامه افت قیمت این کامودیتی در روز جمعه بوده است. در این روز، نتایج یک نظرسنجی نشان داد که اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکایی در ژوئن به کمترین سطح هفت ماه اخیر کاهش پیدا کرده است و خانوارهای این کشور نسبت به سرمایه خود و تورم نگران هستند.

با این حال، قراردادهای مربوط به این دو نفت معیار در هفته معاملاتی گذشته حدود 4 درصد رشد داشتند که بزرگ‌ترین افزایش هفتگی قیمت آن‌ها از آوریل محسوب می‌شود. علت این افزایش، نشانه‌هایی از تقاضای قوی‌تر برای سوخت بوده است.

تونی سایکامور، تحلیل‌گر بازار در IG در سنگاپور، گفته: «رشد قوی هفته گذشته با پیش‌بینی تقاضای قوی اوپک پلاس و آژانس بین‌المللی انرژی در سال 2024 تقویت شد. با این حال، با توجه به علاقه اوپک به نفت خام، تردیدهایی در مورد پیش بینی‌های اوپک وجود دارد.»

در همین حال، براساس داده‌های منتشر شده توسط اداره ملی آمار چین در روز دوشنبه، تولید نفت خام داخلی این کشور در ماه می با 0/6 درصد افزایش در سال به 18/15 میلیون تن رسیده است. تولید سالانه چین نیز 89/1 میلیون تن بود که 1/8 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.