به گزارش شانا محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت در حاشیه جریان بازدید گروهی از فاز ۱۴ پارس جنوبی گفته است:  ما برنامه‌های توسعه‌ای بسیاری داریم که از جمله آنها تولید گاز معادل ۴ فاز پارس جنوبی از میدان پارس شمالی است که  به ۴ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. رقم اعلام شده از سوی آقای خجسته‌مهر برای فعالان عرصه انرژی پرسش‌برانگیز بوده است.

به گزارش اکو ایران پارس شمالی میدان مستقل گازی ایران است که در دهه ۴۰ کشف شد. پیش از انقلاب یک چاه اکتشافی هم در این میدان حفر شد اما به خاطر ترش بودن گاز چندان در اولویت‌ها قرار نگرفت. بعدها در دهه ۷۰ پارس شمالی دوباره مطرح شد و در برنامه‌ای در سال ۱۳۷۷ برای معرفی به سرمایه‌گذاران خارجی تدارک قرار گرفت. در آن زمان قرار بوده گاز تولیدی از آن به چاه‌های آغاجری و چند میدان نفتی دیگر تزریق شود.

اما آنچه که باعث شد پارس شمالی به صورت جدی‌تر مورد توجه قرار بگیرد ایده‌ی مالیک آفتاب احمد خان مهندس جوان پاکستانی بود برای اتصال گازی ایران، پاکستان و هند بود. اگرچه صحبت‌های اولیه میان دولت‌ها در دهه ۷۰ انجام شده بود اما در دولت محمود احمدی‌نژاد بود که مذاکرات ایران-پاکستان به مراحل نهایی نزدیک شد. به همین جهت در این دولت روی پارس شمالی مانور زیادی داده می‌شد. وزارت نفت آذر ماه ۱۳۸۶ حتی دفتری هم تحت عنوان مدیریت منطقه پارس شمالی ایجاد کرد. خط لوله صلح اما به بن‌بست خورد و سال ۱۳۸۵ بود که خبری از توافق میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت فراساحل چین برای یک MOU  برای میدان گازی پارس شمالی منتشر شد. دو سال بعد سیف‌الله جشن‌ساز مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت سفری به چین داشت. به دنبال این سفر محمدعلی عمادی مدیر وقت پژوهش شرکت ملی نفت به داوجونز گفت که تنها موضوع مورد بحث در توسعه پارس شمالی قیمت گاز است. 

در این طرح قرار بر این بود که گاز تولیدی پارس شمالی به ال ان جی تبدیل شود. مرحوم اکبر ترکان مدیرعامل وقت شرکت نفت و گاز پارس در آن زمان عنوان کرده بود که از ۱۶ میلیارد دلار قرارداد رقم ۵ میلیارد دلار صرف کاوش و تولید و رقم ۱۱ میلیارد دلار صرف تولید ال ان جی می‌شود. 

قرارداد با نفت فراساحل چین به نتیجه نرسید. سال ۱۳۸۹ مدیرعامل وقت شرکت نفت و گاز پارس عنوان کرده شرکتی آسیایی قرار است ۷ میلیارد دلار در این میدان گازی سرمایه‌گذاری کند اما نام این شرکت عنوان نشد. 

پارس شمالی بلاتکلیف ماند و بعد از برجام وزارت نفت پارس شمالی را در کنار میدان‌هایی چون گلشن و فردوسی در کنفرانس تهران به سرمایه‌گذاران معرفی کرد. 

حالا و با اظهار نظر خجسته‌مهر یک بار دیگر نام این میدان وارد تیتر رسانه‌ها شده است. مدیرعامل شرکت ملی نفت جزئیات طرح این شرکت برای توسعه این میدان را مطرح نکرده است. با توجه به ترش بودن گاز این میدان هنوز استفاده مشخصی برای آن عنوان نشده است. همچنین یکی دیگر از ابهامات این است که آیا ۴ میلیارد دلار با احتساب تاسیس پالایشگاه بیان شده یا رقمی برای توسعه میدان است. 

 

دیگر برنامه‌های توسعه گازی 

 

مدیرعامل شرکت ملی نفت همچنین عناوین کلی دیگری نیز در خصوص برنامه‌های گازی عنوان کرده و گفته است: توسعه فاز نخست میدان گازی کیش نیز در برنامه توسعه‌ای ما قرار دارد و سرعت بخشیدن به اتمام و تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های مناطق خشکی در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز جزو برنامه‌های ما در افزایش تولید گاز است.

گفتنی است فاز ۱۱ پارس جنوبی فازی است که شرکت ملی نفت ایران در سال ۱۳۹۶ با کنسرسیومی به رهبری شرکت فرانسوی توتال برای آن قراردادی در راستای ساخت سکوی فشار افزایی امضا کرد. با خروج ترامپ از برجام توتال مجبور شد از پروژه کنار برود. 

محسن خجسته‌مهر بدون اشاره نسبت به منابع گفته است که ۱۱ میلیارد دلار در مناطق دریایی سرمایه‌گذاری خواهیم داشت تا بتوانیم معادل ۲۴۰ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه کنیم.