به همین دلیل می توانید از یک جکوزی در خانه خود استفاده کنید و از یک وان آب گرم استفاده نمایید. اما جکوزی چیست؟ یک جکوزی چه تجهیزاتی نیاز دارد؟ نگهداری از جکوزی و تجهیزات آن به چه صورت می باشد، آیا استفاده از جکوزی مزایایی دارید؟ تمامی این سوالات و سوالاات مشابهی که در ذهنتان دارید در این مقاله تا حدودی پاسخ داده شده است. می توان گفت یک سازه پر از آب در حیاط خود داشته باشید تا در آن استراحت کنید، یک جکوزی یا آبگرم ممکن است چیزی باشد که نیاز دارید.

جکوزی چیست؟

جکوزی در واقع یک نام تجاری برای وان جت و سایر تجهیزات آبگرم است. در سال 1956، برادران جکوزی حمام آب درمانی اصلی را با اختراع یک پمپ زیر آب ایجاد کردند که بیماران مبتلا به آرتریت می توانستند از آن برای تسکین درد استفاده کنند. یک دهه بعد، جکوزی اولین حمام جت گرداب یکپارچه جهان را ایجاد کرد. یک دهه بعد، این شرکت وان های بزرگ، سرپوشیده و جت دار را اختراع کرد که می توانست چندین نفر را در خود جای دهد.

کسانی که از ورم مفاصل و درد مفاصل رنج می برند تنها کسانی نیستند که از وان جکوزی لذت می برند. بلکه به جرات می توان گفت که همه از غوطه ور شدن در وان جکوزی لذت می برند.

مراقبت از جکوزی

نگهداری جکوزی تفاوت چندانی با نگهداری استخر ندارد. توجه داشته باشید که  چند روز غفلت از جکوزی و آب گرم می تواند باعث رشد باکتری ها شود و آب را ناسالم کند. تجهیزات مورد نیاز برای نگهداری و ضدعفونی کردن جکوزی مشابه تجهیزات مورد نیاز برای استخر شنا هستند، اما تفاوت هایی نیز وجود دارد. حمام آب گرم مفاصل و ماهیچه های شما را شل می کند و استرس را از بین می برد. جت های موجود در جکوزی شما فشار جکوزی شما را تامین می کند، که باعث ماسا› و ایجاد آرامش در شما می شود.

جکوزی ها دارای سیستم های بهداشتی قابل مقایسه با استخرهای شنا هستند. بسیاری از موارد نگهداری از جکوزی و تجهیزات جکوزی می تواند همزمان با استخر صورت گیرد. اگر مواد شیمیایی موجود در جکوزی متعادل نباشند، ممکن است از خشکی، خارش پوست و قرمزی چشم رنج ببرید. مواد شیمیایی نامتعادل، چه زیاد و چه کم، منجر به مشکلات پوستی و همچنین آسیب به تجهیزات جکوزی می شود.

جکوزی ها باید در طول فصل تخلیه و تمیز شوند. دلیل آن این است که نسبت آب به انسان حجم کمتری دارد و آب باید کاملاً تخلیه شود و جکوزی باید دوباره پر شود تا آب تازه در جکوزی جریان یابد.هنگام پر کردن وان آب گرم بهتر است از آب فیلتر شده استفاده کنید. پر کردن وان آب گرم از شیلنگ باغ، آلاینده هایی را ایجاد می کند، که باید با مواد شیمیایی برطرف شوند و از بین بروند. 

تجهیزات استخری مورد نیاز برای جکوزی

داشتن یک جکوزی  و مراقبت از آن به کار سختی نیاز ندارد و مانند استخر نیاز به مراقبت منظم دارد. برای تمیز کردن عمیق باید سطوح شیمیایی آب را آزمایش کنید، مواد شیمیایی اضافه کنید، آب را تمیز کنید و گاهی اوقات وان آب گرم را تخلیه کنید.

توجه داشته باشید که گرمای آب می‌تواند منجر به رشد سریع‌تر باکتری‌ها و جلبک‌ها نسبت به آب گرم نشده شود و به همین دلیل تمیز کردن صحیح و منظم بسیار مهم است. مواد شیمیایی و تجهیزاتی که برای جکوزی و تمیز نگه داشتن آب جکوزی مورد نیاز است، عبارتند از:

  • پمپ استخر
  • فیلتر استخر
  • کلرزن فیلتر
  • مبدل استخر
  • سیستم گرمایشی( دیگ گرمایش و مشعل یا پکیج گرمایشی)
  • پمپ و نازل جت
  • مواد شیمیایی متعادل کننده آب استخر

تعادل شیمیایی آب استخر

مواد شیمیایی، مانند قرص برم، کلر، مواد شیمیایی متعادل کننده pH، شفاف کننده آب، کف زدا، کیت تست آب و دماسنج مجموعه ای از تجهیزات جهت متعادل کردن آب استخر و ضدعفونی نمودن آن می باشد.

بدنه جکوزی

بدنه جکوزی مکانی است که آب را نگه می‌دارد و به گونه‌ای طراحی می شود، که دارای انواع صندلی‌ها، دارای جت‌های متعددی در داخل می باشد که سبب پاشش آب در جکوزی می شود. همچنین عایق‌هایی روی قسمت زیرین آن اسپری می‌شود تا گرما را حفظ کند.

سیستم گرمایشی

جهت گرمایش جکوزی و آب جکوزی می توان از پکیج های گرمایشی یا دیگ و مشعل و مبدلهای حرارتی استفاده می شود. هر بار که آب از طریق سیستم گرمایشی به گردش در می آید، آبگرم را گرم می کند.

فیلترها

فیلترها برای تمیز و شفاف نگه داشتن آب جکوزی بسیار مهم هستند. زیرا باعث می شود تا آب جکوزی شفاف و عاری از هر نوع آلودگی باشد.

نکته: تغییر دمای آب با کنترل از بالا آسان است . زیرا مهمتر از همه، گرمای دمای آب و همچنین دمنده ها، چراغ ها و پمپ ها را کنترل می کند. اطمینان حاصل کنید که دمای آب هرگز از 104 تجاوز نمی کند!

جنس جکوزی ها از چیست؟

جکوزی ها و اسپاها را می توان از فولاد ضد زنگ، سیمان، فایبرگلاس یا پی وی سی (بادی) ساخت. جکوزی شما از هر مواد و جنسی که ساخته شده باشد، باید از نظر زیبایی و عملکرد دارای کیفیت بالایی باشد. پوسته وان آب گرم شما طوری ساخته شده است که تمام آب موجود در داخل وان شما را حفظ کند و نشتی نداشته باشد.

علاوه بر این، باید مواد و جنس استفاده شده در ساخت جکوزی به گونه ای باشد که توانایی تحمل فشار آب گرم و گرما را به مدت طولانی و سالیان سال داشته باشد. بنابراین باید دارای مقاومت و استقامت خوبی بوده و کیفیت بالایی داشته باشد.

در گذشته، در ساخت جکوزی اغلب از چوب استفاده می شد. اما امروزه از مواد مختلفی مانند وینیل، اکریلیک یا حتی پلاستیک روتومولد ساخته می شوند که پایدارتر هستند تا وان آب گرم شما دوام بیشتری داشته باشد. اکریلیک یکی از متداول ترین موادی است که یک جکوزی از آن ساخته شده است.

پوسته های اکریلیک از یک ورقه اکریلیک ساخته می شوند و با رزین و فایبرگلاس تقویت می شوند. جکوزی ها را می توان از وینیل ساخت که با قرار دادن یک آستر وینیل روی یک قاب ساخته شده از مواد اضافی مانند سیمان ساخته می شوند.

سخن پایانی

یک جکوزی می تواند بسیار آرامش بخش باشد. غوطه ور شدن در آب گرم، ماسا› بدن توسط نازل ها، بدون توجه به درجه حرارت، به شما کمک می کند تا آرامش داشته باشید، استرس را کاهش داده و گرفتگی مفاصل و استخوان ها و ماهیچه های شما را از بین می برد.

وقتی در مسیر بازگشت از محل کار به خانه با ترافیک سر و کار دارید، یک جکوزی با آب گرم در انتظار شماست. جکوزی شما می تواند به همان اندازه که می خواهید ساده یا شیک باشد و این به شما و بودجه شما بستگی دارد.

شرکت ساینا تصفیه آریا یکی از برترین فروشنگان تجهیزات استخر و تجهیزات جکوزی و تجهیزات سونا به صورت حضوری و یا از طریق سایت دیجی پول مارکت www.digipoolmarket.com    جکوزی هایی با برندها و قیمت ها و سایز های مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد.