قدمت کلیسای چورا در که شما مسافران تور استانبول ممکن است از آن دیدن کنید به قرن چهاردهم بازمی‌گردد و یکی از زیباترین گواهی‌های هنر بیزانس است. نه تنها در ایاصوفیه که به طور غیر قابل مقایسه ای مشهورتر است، بلکه در اینجا نیز موزاییک های باشکوهی نگهداری شده است که مانند طلایی غیرزمینی می درخشند.

منشأ و تاریخچه کلیسای "سرزمین داخلی".

نام Chora را می توان به عنوان "حومه اطراف" یا "کشور" ترجمه کرد. زیرا در قرن پنجم ساختمان قبلی این کلیسا و صومعه متعلق به آن در خارج از دیوارهای شهر قسطنطنیه ساخته شده بود. هنگامی که دیوار زمینی تئودوسیان در دهه‌های بعد ساخته شد، ساختمان‌ها در داخل شهر قرار داشتند. در قرن یازدهم، کلیسای Chora توسط مادرشوهر یک امپراتور بیزانس اهدا شد.

در قرن چهاردهم، این سازه تا حد زیادی از بین رفت. Theodoros Metochites مکان عبادت را با شکوه بازسازی کرد و تزئینات تصویری باشکوهی را در داخل آن اضافه کرد. آرامگاه این دیپلمات، صدراعظم و فیلسوف هنوز در کلیسا است. در زمان امپراتور آندرونیکوس دوم  Palaiologos، "رنسانس" اتفاق افتاد، یعنی تولد دوباره هنر کلاسیک موزاییک و نقاشی روم شرقی که در این کلیسا قابل مشاهده است.

موزاییک ها و نقاشی های دیواری کلیسا

کلیسای چورا دارای ایوان بیرونی و اندرونی است، همچنین یک نمازخانه جانبی و یک گالری وجود دارد. گنبد بزرگ در مرکز، و همچنین چندین گنبد کوچکتر، نور روز را روشن می‌کند که باعث می‌شود موزاییک‌ها و نقاشی‌های دیواری منحصر به‌فرد به شیوه‌ای واقعاً ماورایی بدرخشند. این تصاویر بر هر سختی غلبه می کنند و به گونه ای جان می گیرند که به نظر می رسد از قبل به رنسانس بعدی در غرب اروپا اشاره می کنند..

کلیسای چورا امروز

پس از فتح قسطنطنیه توسط عثمانی‌ها، نقاشی‌ها سفیدپوش شدند اما عمدتاً تخریب نشدند. برای قرن ها، این ساختمان به عنوان یک مسجد عمل می کرد تا زمانی که یک مرمت این شاهکارها را به نور بازگرداند. این یک موزه از سال 1948 بود تا اینکه در سال 2020 به عنوان مسجد کاریه وقف شد. با این حال، مکان زیبای عبادت هنوز هم برای مسافران تور ارزان استانبول قابل بازدید است. در منطقه فاتح در نزدیکی دیوار شهر ادیرنکاپی واقع شده است.

  • ساعت بازدید:همه روزه: 09:00 الی 17:00
  • آدرس Fatih/İstanbul

کسیک مناره

مسجد مناره کسیک یکی از دیدنی های تور آنتالیا است. نماز خانه مسلمانان نشان دهنده تاریخ پرتلاطم این قسمت از ترکیه است. حتی امروزه نیز سبک‌های مختلف معماری به چشم می‌خورد که بازدیدکننده را در زمان فرو می‌برد. چند سایت اینترنتی که دارای سئو مناسبی هستند بازدید از کسیک مناره را از طریق مرورگر گوگل کروم گوشی را بصورت تور 360 درجه با هزینه 2 لیر برای شما بصورت اینترنتی در پاندمی کرونا فراهم کرده اند البته بصورت حضوری حال و هوای دیگری دارد.

کسیک مناره در قرن نوزدهم آتش گرفت و نمازخانه اش ویران شد. از آن به بعد مسجد این نام را دارد که به این معنی است: (مسجد با مناره شکسته).طبق مدل یونان باستان، سقف به صورت طاق بشکه ای ساخته شده است که صومعه مجاور را از وسط تقسیم می کند. بخش‌های بزرگی از مجموعه در اثر حمله اعراب در همان قرن آسیب جدی دید.

تأثیر تاریخ

تا قرن نهم بازسازی نشد. در طول قرن ها، این بنا چندین بار توسعه یافت. در طول تاریخ پرتلاطم خود، این ساختمان گاهی یک کلیسای مسیحی بود، گاهی مسلمانان از آن به عنوان نمازخانه استفاده می کردند. کار بازسازی گسترده ای در زمان سلطنت روم سلجوقی انجام شد. سردر ضلع غربی و تریبون مربوط به این دوره است. این مناره در قرن سیزدهم با پلان مربع شکل ساخته شد.سلطان کورکود (1469 - 1513) سرانجام پس از زیارت مکه، مکان مقدس را به مسجد تبدیل کرد.

بنابراین در برخی منابع به آن مسجد کورکوت نیز گفته می شود. یک پایه چند ضلعی با مناره ستونی بر روی پلان زمین قدیمی ساخته شده است.

شاهد معاصر تاریخ فرهنگی

از زمان آتش سوزی ویرانگر در قرن نوزدهم، که در آن فقط مناره آسیب دیده حفظ شده بود، آخرین بار در سال 1974 مرمت شد. مسجد مناره Kesik یکی از شاهدان قرن هایی است که در آنتالیا حفظ شده است. در دو سال گذشته مرمتگران تلاش کرده اند تا این سرمایه فرهنگی را نجات دهند. در سال 2019، بالکن موتزین تعمیر شد. کار بر روی سقف مناره همچنان ادامه دارد.

کسیک مناره آنتالیا

کسیک مناره از نمای دیگر:

برج کج ایتالیایی پیزا به دلیل کج بودنش معروف است. ابلیسک گرانیتی ناتمام در معدن سنگ مصر باستان در رود نیل به این دلیل معروف است که قبل از اتمام شکسته شد.شگفتی شکسته آنتالیا مناره شکسته (Kesik Minare) مسجد کورکوت یکی از این موارد است این مسجد برای اولین بار به عنوان یک معبد رومی  در قرن دوم پس از میلاد ساخته شد و بنابراین در اصل مناره ای نداشت.مسجد کورکوت ، ابتدا یک معبد رومی ، سپس یک کلیسا، که اکنون ویران شده است.

هنگامی که  امپراتوری ترک سلجوقی روم آنتالیا را از بیزانس گرفت ، کلیسا به مسجد تبدیل شد و مناره آن اضافه شد، اما در سال 1361 زمانی که پیتر اول، پادشاه قبرس، آنتالیا را از  سلجوقیان گرفت، دوباره به کلیسا تبدیل شد.در زمان حکومت کورکوت (1470-1509)، پسر سلطان عثمانی بیازیت دوم، این بنا بار دیگر به مسجد تبدیل شد و تا سال 1846 به عنوان عبادتگاه ادامه یافت، تا اینکه در اثر آتش سوزی بزرگ ویران شد.بنابراین اکنون در انتهای جنوب شرقی در  Kaleiçi  آنتالیا قدیم قرار دارد و به‌عنوان یک کنجکاوی محلی و یک مکان دیدنی مناسب، به‌طور دوره‌ای تعمیر می‌شود – اما بازسازی نمی‌شود.

برای جدیدترین تورهای استانبول و تورهای آنتالیا با آژانس گلبرگ سیر تماس بگیرید