لحیمکاری فرآیندی است که در آن دو یا چند وسیله با ذوب شدن و قرار دادن یک فلز پرکننده در محل اتصال آن‌ها به یکدیگر متصل می شوند. فلز متصل کننده دارای نقطه ذوب کمتری نسبت به فلز مجاور است. بر خلاف جوشکاری، لحیم کاری شامل ذوب قطعات کار نمیشود. از وسایلی که برای لحیم کاری لازم داریم می‌توان به روغن لحیم، سیم لحیم خوب مانند سیم لحیم آساهی و هویه اشاره کرد‌.

راهنمایی برای خرید هویه

اگر به دنبال راهنمای خرید هویه هستید، پیشنهاد می‌کنیم این بخش را از دست ندهید. هویه لحیم کاری ابزاری دستی است که برای گرم کردن فلزات استفاده می‌شود. معمولاً از منبع برق در دماهای بالاتر از نقطه ذوب آلیاژ فلز استفاده می‌شود تا هویه گرم شود. این دما اجازه می‌دهد تا لحیم کاری بین قطعات کاری که نیاز به اتصال دارند انجام شود.

هویه دستی از یک دسته عایق و یک نوک آهنی فلزی تیز ساخته شده است. لحیم کاری خوب تحت تأثیر تمیزی نوک هویه شما قرار می گیرد. برای حفظ پاکیزگی، کاربر قبل از لحیم کاری یا ایجاد اتصالات لحیم کاری، هویه را در دست می‌گیرد و از یک اسفنج مرطوب برای تمیز کردن نوک این وسیله استفاده می‌کند.علاوه بر هویه، مکنده های لحیم بخش مهمی از تنظیمات لحیم کاری هستند.

 اگر بیش از حد از فلز لحیم کاری استفاده شود، از این ابزارهای کوچک برای برداشتن لحیم استفاده می شود و تنها مقدار مورد نظر باقی می‌ماند. آشنایی با ابزار و وسایل لحیم کاری کار سختی نیست، زیرا این ابزار تقریبا محدود بوده و همگی ساده و کاربردی هستند. برای خرید یک هویه خوب، به این دقت کنید که امینت کافی را داشته باشد و به دمای لازم برای ذوب سیم لحیم برسد.

همچنین باید به راحتی تمیز شود. دقت کنید که هیچ وقت نباید ماده دیگری غیر از سیم لحیم را با این وسیله ذوب کنید. در این صورت کارایی هویه به مرور کاهش خواهد یافت و نمی‌توانید مواد چسبیده به سطح آن را جدا کنید، در حالی که سیم لحیم ذوب شده به راحتی از روی هویه جدا می‌شود.

هویه

راهنمای خرید سیم لحیم

سیم لحیم کاری یکی از محبوب‌تربن شکل‌های فلزات لحیم کاری است که به فروش می‌رسد. در بسیاری از صنایعی که از لحیم کاری استفاده می‌شود، سیم لحیم به شکل آساهی به کار می‌رود. همه سیم‌های لحیم کاری یکسان تولید نمی‌شوند. سیم‌های مختلف برای کاربردها و دماهای مختلف مناسب هستند. سیم لحیم کاری نیز بسته به نوع لحیم کاری که شما می‌خواهید انجام دهید، می‌تواند کاملا متفاوت باشد.

 سیم‌های لحیم کاری سیم‌هایی با نقطه ذوب پایین هستند که می‌توانند همراه با آهن لحیم ذوب شوند. بسته به کاربرد و دمای لحیم کاری، انواع مختلفی از سیم‌عای لحیم کاری موجود هستند. این سیم‌ها به طور کلی دو نوع مختلف دارند. برای آشنایی با ابزار و وسایل لحیم کاری باید بدانید که یک نوع از آن‌ها سیم لحیم کاری آلیاژی سرب و دیگری لحیم کاری بدون سرب است. سیم لحیم کاری هسته رزین نیز وجود دارد که یک لوله در مرکز سیم دارد که حاوی شار است. 

سیم لحیم

سیم لحیم سرب معمولاً از آلیاژ سرب و قلع ساخته می‌شود. قلع معمولاً با سرب استفاده می شود زیرا دمای ذوب پایین‌تری دارد. نسبت آلیاژی این سیم 63/37 یا 60/40 است. هنگام کار با قطعات الکتریکی، نوع 63/37 بهترین است. این بدان معنی است که این سیم لحیم کاری یک انتقال سریع بین حالت جامد و مایع در هنگام تغییر دما دارد. این خاصیت برای کاهش نقاط سرد بسیار مفید است که معمولاً هنگام حرکت اجزا در هنگام خنک شدن به وجود می‌آیند.

 در گذشته لحیم کاری بر پایه سرب یک استاندارد صنعتی بوده است، اگر چه مشکلات بهداشتی مرتبط با سرب آن را به انتخابی کمتر محبوب تبدیل کرده بود. در نتیجه قیمت سیم لحیم سرب و میله لحیم سرب طی چند سال گذشته کاهش یافته است. اگر می‌خواهید سیم ارزان‌تری را خریداری کنید، سیم سرب دار برای شما مناسب است‌.

اما این نکته را در نظر بگیرید که سرب سمی است و باید برای کار کردن با آن، نکات ایمنی را رعایت کنید.  هنگام لحیم کاری باید دقیقا بدانید که نیاز به چه نوع سیمی دارید تا بتوانید بهترین سیم را خریداری کنید که برای شما کاملا کاربردی باشد. اینجا است که آشنایی با ابزار و وسایل لحیم کاری ضرورت می‌یابد.

راهنمای خرید روغن مخصوص لحیم کاری

روغن مخصوص لحیم کاری یک ماده تمیز کننده شیمیایی است که قبل و در طول فرآیند لحیم کاری قطعات الکترونیکی بر روی بردهای مدار استفاده می‌شود تا دقت کار بالا رود. روغن مخصوص لحیم کاری  هم در لحیم کاری دستی و هم در فرآیندهای دیگر استفاده می‌شود. هدف اصلی روغت آماده سازی سطوح فلزی برای لحیم کاری با تمیز کردن و حذف هر گونه اکسید و ناخالصی است. اگر سطوح تمیز نباشند، لحیم کاری به خوبی انجام نمی‌شود و اتصالات به اندازه کافی خوب نخواهند بود‌‌. 

روغن لحیم

اگر سطوح را به خوبی تمیز کنید، اتصال ایجاد شده عمری طولانی خواهد داشت. هنگامی که فلز در معرض هوا قرار می.گیرد، اکسیدهای در سطح آن تشکیل می‌شوند و ممکن است از ایجاد اتصالات لحیم کاری خوب جلوگیری کنند. روغن همچنین از سطوح فلزی در برابر اکسیداسیون مجدد در حین لحیم کاری محافظت می‌کند و با تغییر کشش سطحی لحیم مذاب به فرآیند لحیم کاری کمک می‌نماید.

روغن لحیم از یک ماده پایه و یک فعال کننده تشکیل شده است که ماده شیمیایی است که با حذف اکسیدها از فلز باعث مرطوب شدن لحیم می‌شود. همچنین حاوی حلال‌ها و افزودنی‌های دیگری برای کمک به فرآیند لحیم کاری و جلوگیری از خوردگی است. روغن بسته به نحوه و مکان استفاده ممکن است جامد، خمیری یا مایع باشد.

برای لحیم کاری دستی، روغن را می‌توان با قلم مخصوص استفاده کرد یا معمولاً در هسته سیم لحیم کاری است که بیشتر تکنسین‌ها از آن استفاده می‌کنند. برای فرآیندهای لحیم کاری خودکار که توسط CM ها در طول ساخت برد مدار چاپی استفاده می‌شود، چند روش مختلف برای استفاده از روغن وجود دارد. آشنایی با ابزار و وسایل لحیم کاری شامل آشنایی با روش استفاده از آن‌ها نیز می‌شود.

 سه دسته مختلف از روغن‌ها برای لحیم کاری الکترونیک استفاده می‌شوند. این دسته‌ها عبارتند از جایگزین‌های کلوفون و کلوفون، محلول در آب و بدون نیاز به تمیز کردن. در این دسته بندی‌ها انواع مختلف و ترکیبات شیمیایی روغن‌‌ها بسته به نیاز قطعات و تخته‌های لحیم کاری قرار می‌گیرد. بسته به فرآیند لحیمکاری خودکار که توسط سازنده قرارداد شما استفاده می‌شود، روغن مخصوص لحیمکاری به روش‌های مختلفی روی سطوح زده می‌شود. باید حتما طبق این روش‌ها از روغن استفاده کنید تا بهترین نتیجه را به دست بیاورید.

سخن آخر

لحیم کاری یک فرآیند اتصال است که برای اتصال انواع مختلف فلزات به یکدیگر از طریق ذوب لحیم به کار می‌رود. لحیم کاری با یک آلیاژ فلزی انجام می‌شود که معمولاً از قلع و سرب ساخته شده  که با استفاده از آهن داغ ذوب می‌‌گردد. آهن گرم می شود و سپس خنک می شود تا یک پیوند الکتریکی قوی ایجاد کند.

برای اینکه بتوانید این فرآیند را اصولی انجام دهید، باید از فلزات با کیفیت و دمای مناسبی استفاده کنید که توسط هویه تامین می‌شود. برای خرید وسایل لحیم کاری با کارشناسان آوازک به شماره 02191016050  در تماس باشید.