در این روزگار هیچ کس نمی خواهد در حوزه و فعالیتی از زندگی، بیش از حد نیاز، هزینه صرف کند و لازم به ذکر است که این دغدغه در مورد هزینه و تعرفه های دندانپزشکی نیز صدق می کند. چندین فاکتور هستند که بر میزان هزینه درمان شما اثر می گذارند؛ در نتیجه مهم است که ابتدا بدانیم که این پروسه درمانی به چه امکاناتی احتیاج دارد و کیفیت و هزینه آن متاثر از چه مواردی است، و سپس به تخمین میزان هزینه بپردازیم.

برای دریافت اطلاعات در مورد قیمت بریس ها، در ادامه این مقاله به بررسی اجمالی فاکتورهای تعیین کننده قیمت بریس ها می پردازیم.

فاکتورهای موثر در تعیین میزان هزینه ارتودنسی دندان

میزان هزینه جلسه مشاوره اولیه با دندانپزشک

اولین گام برای آنکه متوجه بشویم که تا چه میزان و چه حدی، باید تحت درمان ارتودنسی قرار بگیریم، باید به جهت مشاوره به یک دندانپزشک مراجعه کنیم. اولین جلسه ممکن است در مراکزی به صورت رایگان صورت بگیردکه شامل ارزیابی دقیق به همراه جزئیات  سلامت دهان و دندان شما و فرزند شما خواهد بود و البته در این جلسه، توضیحاتی اجمالی در مورد روش های پیشنهادی، به جهت ترمیم نیز بیان خواهند شد.

ارتودنتیست باید نکات کلیدی را با وضعیت دهان – دندان شما چک کند که این نکات شامل، وضعیت و ظاهر زیبایی لبخند دندان های بیمار، مدت زمان لازم برای ترمیم اختلال بیمار و تعیین اینکه کدام یک از انواع روش های ترمیمی برای شما و یا فرزند شما بهتر خواهد بود. در این جلسه مشاوره، قاعدتا شما سوال های زیادی خواهید داشت و پزشک شما می بایست صبورانه برای پاسخ به سوالات شما، زمان صرف کرده و تمام ابعاد کار ترمیمی را برای شما روشن سازد.

انواع بریس های قابل انتخاب در درمان ارتودنسی

امروزه انواع مختلفی از بریس های موجود و قابل دسترس وجود دارند. هر نوع بریس، اثرات متمایز و منحصری دارند که متناسب با مشکلات و اختلال دندان ساخته شده و میزان هزینه متفاوتی دارند. دو نوع اصلی انواع بریس ها شامل ، بریس فلزی مرسوم  و بریس های ارتودنسی نامرئی هستند.

استفاده بریس های رایج  فلزی/ سرامیکی : بریس های فلزی، به صورت اتصال براکت هایی در قالب سیمی نگدارنده، بر روی دندان های شما سوار می شوند. مدت زمان پروسه درمانی شما با استفاده از بریس فلزی متناسب است با میزان نامرتبی دندان های شما و البته فاکتور مهم دیگر در تعیین مدت زمان درمان، کیفیت مراقب شما از دندان و براکت ها است، که این فاکتور  شامل میزان شستشو دهان و دندان شما و میزان کیفیت استفاده از نخ دندان می باشد. لازم به ذکر است که هرچند که میزان کیفیت مراقبت و نگهداری از دندان شما بهتر باشد و مصمم تر دستورالعمل های پزشک خود را پیگیری کنید، مدت زمان ترمیم و میزان هزینه شما کاهش خواهد یافت.

استفاده از بریس ارتودنسی نامرئی : این قالب های ترمیمی نامرئی و شفاف، برای هر بیمار به صورت منحصر و جداگانه، متناسب با نیازهای ترمیمی طراحی می شوند. این قالب ها قابل تعویض هستند و می توانید آنها را از دهان خود خارج ساخته و به راحتی هر چه که بخواهید در طی دوره درمان بخورید و بیاشامید؛ برخلاف محدودیت بریس فلزی، که به مراقبت بیش تری برای پاکسازی براکت و سیم ها نیاز داشت؛ چرا که بیمار نمی توانست براکت و سیم سوار بر دندان خود را از دهان خود خارج کند و بدین ترتیب سطح بالاتری از توجه و مراقبت را ایجاب می کرد.

راحتی و ظرافت ساختاری این قالب های دندانی نامرئی، به عنوان ویژگی منحصر و خاص در بازار فروش، رخ نشان داده است و سبب شده که این متد ترمیمی، بسیار مشهور و اندکی گران تر خود را در بازار نشان بدهد و البته لازم است بدانید که  شرکت های بیمه سلامت – درمان ممکن است که برای استفاده از بریس های نامرئی پوشش مالی نداشته باشند.

ارتودنتیست شما چه کسی است؟

میزان هزینه ای که شما برای ترمیم دندان متقبل می شوید، به عنوان و نام پزشک ارتودنتیست شما نیز مرتبط است؛ چرا که طیف گسترده ای از میزان دستمزد و تعرفه های خدمات دندان پزشکی، برای ارتودنتیست ها وجود دارد.

میزان هزینه و تعرفه درمان، تا حد زیادی به میزان تجربه و میزان شهرت پزشک شما در حیطه حرفه ای رشته خود بستگی دارد. در کلامی دیگر، باید گفت که شما که متناسب با میزان هزینه ای که می کنید، به کیفیت دلخواهی از هدف ترمیمی خود می رسید. اما بسیاری از دندان پزشکان مایلند که متناسب با بودجه مالی بیمار، برنامه ای مشخص برای پرداخت قسطی حق الزحمه پزشک تعیین کنند تا در پایان، متناسب با محدودیت های مالی شما، لبخندی زیبا را برای شما به ارمغان آورند.

مکان کلینیک ترمیمی و میزان تخفیف موجود در تعرفه ها

این یک حقیقت است که میزان هزینه انجام هر فرایند ترمیمی و درمانی در اغلب اوقات، به مکانی که در آنجا زندگی می کنید وابسته است. یکی از زیر مجموعه های مکان زندگی شما، مکان کلینیک درمانی شما است که می تواند نقشی موثر در میزان هزینه ترمیم ارتودنسی بیمار داشته باشد.( تعرفه خدمات درمانی در شهرهای بزرگ به مراتب از شهرستان ها بیش تر است.)

همچنین لازم است بدانید که مطب های ترمیمی ارتودنسی برای ترمیم چندین عضو از یک خانواده، گزینه های تخفیفی ارائه می دهند و در اغلب موارد، برنامه ماهانه ویژه ای را برای مراجعه چند نفری اعضا یک خانواده  در نظر می گیرند. در صورتی که شما به دنبال درمان ارتودنسی برای خود و یا برای فرزندانتان هستید، توصیه می شود از کلینیک درمانی خود در مورد پیشنهادات ویژه در حال اجرا پرس و جو کنید، چرا که جوینده یابنده است و امکان آن وجود دارد که از برنامه های ویژه و پیشنهادات خاص این مجموعه های درمانی نیز بهره مند شوید.

پیچیدگی پروسه مراقبت

در صورتی که انتخاب درمانی شما، بریس است و یا انتخاب شما ارتودنسی نامرئی است؛ بهتر است که با دندان پزشک خود مشورت کرده و بدانید که هر شیوه ترمیمی، چه میزان زمان و انرژی را متناسب با اختلال شما نیاز دارد. برای مثال، برای ترمیم اختلالات جزئی در ظاهر لبخند بیمار، 6 ماه زمان لازم است.

در حالیکه اگر میزان مرتب بودن و ظاهر دندان، مشکلی پیچیده تر داشته باشد، نیازمند دوره ترمیمی یک ساله و یا حتی طولانی تر خواهد بود. با این اوصاف، در ابتدا باید اشاره داشت به اینکه، زمان طولانی این پروسه ترمیمی و مراقبت های طولانی مدت آن، نباید شما را از اقدام به این عمل ترمیمی باز بدارد؛ چراکه هرچه میزان اختلال دندان شما بیش تر باشد و مشکل دندان شما پیچیده تر باشد، در صورت عدم ترمیم و درمان آن، مشکلات بیش تری سلامت دهان- دندان شما را تهدید خواهد کرد.   

یکی از عوارض عدم درمان و ترمیم نامرتب بودن دندانها، ایجاد زمینه پوسیدگی دندان است که می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی برای ریشه دندان شده و برای درمان این پوسیدگی ها، بیمار متحمل درمان های تهاجمی بشود.

متخصصین عصب کشی و ترمیم ریشه دندان، گزارش داده اند، بیمارانی که دندان های نامرتب داشته، در صورتی که در دوران کودکی، ارتودنسی انجام میداند، در دوران بزرگسالی از انجام درمان کانال های دندانی پوسیده می توانستند جلوگیری کنند.

مراقبت بعد از اعمال ارتودنسی

شما با پیروی از دستورالعمل پزشک خود، باید به خوبی از بریس های نصب شده بر روی دندان هایتان حفاظت کنید که برای انجام این مهم، شما می بایست  روش های نگهداری از بریس ها را برای خود و بریس های فرزندتان پیگیری کنید.

در صورت آسیب وارد شدن به بریس های دندانی، آنها را باید تعمیر و مجدد سوار و تنظیم ساخت، که در دید طولانی مدت، خود این عمل سبب افزایش هزینه های شما، درطول دوره درمان خواهد شد. برای اینکه بتوانید از میزان احتمال وقوع آسیب به بریس ها بکاهید، می بایست پایبند به دستورالعمل های بهداشتی – حفاظتی ارائه شده باشید و پیگیر روش های موردنیاز برای حفظ سلامت دهان و دندان باشید. از جمله این دستوالعمل ها، می توان به مرتب مسواک زدن و شستشو دهان اشاره نمود. هرگز غذاهای سفت نخورید تا ساختار تنظیم شده بریس ها، آسیب نبیند و از حالت تنظیم شده، خارج نشوند.

میزان پوشش بیمه های خدمات درمانی  و برنامه ارتودنسی شما چگونه خواهد بود؟

در نهایت باید گفت که میزان نهایی هزینه های ترمیمی شما به میزان پوشش بیمه سلامت – درمان شما وابسته است. تعدادی از انواع پوشش بیمه های خدمات درمانی، بخش عمده هزینه و یا به صورت کامل، هزینه درمان را پرداخت نموده؛ در حالیکه  تعدادی از بیمه ها، تمام خدمات ترمیمی ارتودنسی و یا انواع خاصی از عملیات های ترمیمی، مانند استفاده از ارتودنسی نامرئی (اینویزیلاین) را پوشش نمی دهند.

در پایان باید گفت

میزان هزینه  نصب بریس های دندان، متاثر از چندین عامل است. اما شما باید به خود تعهد بدهید که به علت تفاوت میزان هزینه  ترمیم، سلامت دندان و کیفیت شیوه درمانی را تغییر ندهید؛ چراکه درنگاه بلند مدت، زمانی که لبخند زیبایی را داشته باشید، اثری موثر بر اعتماد بنفس شما خواهد داشت و شما هرگز بر روی این نعمت ارزشمند، نمی توانید قیمتی بگذارید.

در نتیجه، شایسته است که شما بهترین ارتودنتیست را برای ترمیم و معالجه خود انتخاب کنید و به خوبی، دستورالعمل های مراقبتی را رعایت کنید تا بتوانید زمان ماندن و قرار گیری بریس هارا روی دندان های خود کاهش دهید و به تبعیت از آن، میزان هزینه های خود را نیز کاهش بدهید.