همچنین ممکن است شرکت تازه تأسیس شما، نیاز به استخدام نیروی نگهبان و مسئول حراست داشته باشد. حتی این احتمال نیز وجود دارد که شما برای کسب درآمد، به دنبال یافتن یک فرصت شغلی در حرفه نگهبانی باشید. در هر یک از این شرایط، آشنایی با سوالات استخدامی مسئول حراست و نگهبان می‌تواند بسیار مهم باشد.

هرچند ممکن است سوالات مختلفی در طول فرآیند استخدامی از افراد جویای کار پرسیده شود، اما همواره برخی از سوالات هستند که بیشتر موردتوجه کارفرمایان قرار می‌گیرند. در این مطلب قصد داریم شما را با ۵ سوال رایج که قبل از استخدام نیروی نگهبان باید پرسید آشنا کنیم؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با این سوالات پرتکرار، حتما ادامه این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

سوال اول- چرا رزومه خود را برای این فرصت شغلی ارسال کرده‌اید؟

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که ممکن است در یک مصاحبه شغلی از متقاضی شغل حراست و نگهبانی پرسیده شود، در رابطه با انگیزه و دلیل تمایل متقاضی استخدامی برای جذب و استخدام در رشته شغلی حراست و نگهبانی است. طبیعی است که انگیزه فرد برای استخدام در یک موقعیت شغلی پرمخاطره، می‌تواند برای هر کارفرمایی جذاب و شنیدنی باشد.

به‌علاوه درصورتی‌که فرد جویای کار علاقه و تمایل چندانی به این حرفه نداشته باشد، نمی‌تواند در انجام وظایف و امور محوله نهایت کوشش خود را به خرج دهد. اگر برای این فرصت شغلی رزومه خود را ارسال کرده‌اید، حتما به میزان علاقه و اشتیاق خود برای جذب و استخدام در رشته شغلی نگهبانی اشاره کنید.

همچنین داشتن انگیزه کافی برای کمک به سایرین که همراه با حس نوع‌دوستی است، می‌تواند دلیل بسیار خوبی برای کار در این حرفه باشد. به‌علاوه می‌توانید درباره ویژگی‌های ظاهری خود و مهارت‌های مرتبط با این حرفه، مانند روابط عمومی بالا نیز صحبت کنید.

سوال دوم- نظر کارفرمای سابق درباره شما چیست؟

یکی از زمینه‌هایی که در فرآیند جذب و استخدام کارجویان موردتوجه کارفرمایان مختلف قرار می‌گیرد، در رابطه با تجربیات متقاضیان استخدامی است. چنانچه تجربه کار کافی در شغل نگهبانی ندارید، می‌توانید برای موقعیت‌های شغلی استخدام نگهبان پاره وقت آقا و خانم در بیمارستان‌ها، شرکت‌ها، مجتمع‌های تجاری، آموزشی یا مسکونی رزومه خود را ارسال کنید؛ اما سوالاتی که در رابطه با تجربیات فرد مطرح می‌شوند متنوع بوده و هریک ممکن است به زوایای مختلفی از تجربیات و سوابق کاری فرد اشاره کند. یکی از این سوالات در رابطه با نظر کارفرمای سابق است.

در اینجا هدف کارفرما از طرح این سوال مشخص نمودن کیفیت رابطه‌ای است که فرد متقاضی با کارفرمای سابق خود داشته است. همچنین این سوال می‌تواند زوایایی از شخصیت شما را برای کارفرما آشکار نماید. چنانچه فرد متقاضی رابطه خوبی با کارفرمای سابق خود داشته باشد، این موضوع می‌تواند اثر مثبتی بر فرآیند استخدامی متقاضی بگذارد.

اگر به‌عنوان یک متقاضی استخدامی در جلسه مصاحبه شغلی حاضر می‌شوید، بهتر است قبل از حضور در مصاحبه شغلی به این سوال نیز فکر کنید. چنانچه رابطه صمیمی و نزدیکی با کارفرمای سابق خود نداشته‌اید، می‌توانید درباره آن بخش از خصوصیاتتان که موردتوجه کارفرمای قبلی قرارگرفته‌ بودند، صحبت کنید.

سوال سوم- بزرگ‌ترین نقطه قوت شما به‌عنوان یک نیروی نگهبان و حراست کدام است؟

یکی از سوالات تخصصی در مصاحبه شغلی و آزمون استخدامی نگهبان، در رابطه با نقاط قوت متقاضی است. کارفرما با طرح پرسشی همانند این سوال که: «بزرگ‌ترین حُسن شما به‌عنوان یک نیروی نگهبان و حراست در چیست؟»، قصد دارد از دید کارجویان نسبت به خودشان آگاهی یابد.

در حقیقت کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که دارای اعتماد‌به‌نفس کافی برای انجام وظایف و امور محوله باشند. این افراد معمولا درباره مهارت‌های خود مانند روابط عمومی بالا و توانایی حفظ خونسردی در شرایط بحرانی، به شکل محکمی سخن می‌گویند.

اگر فردی هستید که به دنبال تصدی شغل نگهبان و مسئول حراست در یک شرکت یا بیمارستان هستید، حتما بهتر است قبل از ورود به جلسه مصاحبه شغلی درباره کاری که در آن بهترین هستید، به‌خوبی فکر کنید. کافی است فقط به آن نوع از مهارت‌های خود توجه کنید که شما را در انجام وظایف و مسئولیت‌های یک نیروی نگهبان به‌خوبی یاری می‌کنند.

سوال چهارم- درصورتی‌که متوجه شوید همکار شما کم‌کاری می‌کند، چه واکنشی از خود نشان می‌دهید؟

یکی دیگر از سوالات تخصصی که به‌عنوان یکی از رایج‌ترین نمونه سوالات استخدامی نگهبان نیز مطرح می‌شود، پرسش درباره واکنش متقاضیان به کیفیت کار همکاران آن‌ها است. چراکه یک نگهبان معمولا زمان زیادی را در یک شیفت کاری با سایر نگهبانان سپری خواهد کرد.

این در حالی است که معمولا در یک شیفت کاری و مخصوصا در شیفت کاری شب، برخی از نگهبانان ممکن است در انجام وظایف خود تا حدودی کوتاهی کنند. کارفرمایان با طرح این سوال و سوالات مشابه قصد دارند از پاسخ‌گو بودن نگهبان در طول ساعات کاری، اطمینان حاصل کنند.

همچنین شیوه پاسخ‌گویی فرد متقاضی به این سوال می‌تواند میزان تأثیرگذاری فرد بر سایر همکاران خود جهت انجام وظایف و امور محوله را تعیین نماید. اگر به دنبال جذب و استخدام در فرصت شغلی نگهبان و حراست هستید، در پاسخ به این سوال بهتر است نشان دهید که در چنین مواقعی رفتاری مثبت داشته و موضوع را در کمال آرامش و بدون ایجاد هر نوع مشکلی حل می‌کنید.

به‌عنوان‌مثال می‌توانید این‌گونه پاسخ دهید که همکار خود را به انجام وظایف و امور محوله تشویق می‌کنید. همچنین یادآوری اصول و خط‌مشی شرکت در این زمینه نیز می‌تواند راه‌حلی برای اثرگذاری بر همکاران شما باشد.

سوال پنجم- موقعیتی را توضیح دهید که در آن با همکاران خود به حل یک مشکل پرداخته‌اید

اما سوال پنجم که در فهرست ۵ سوال رایج که قبل از استخدام نیروی نگهبان باید پرسید قرار دارد، در رابطه با شیوه حل یک مشکل با کمک سایر نگهبانان است. چنانچه دارای تجربیات کاری در حرفه نگهبان و حراست باشید، این سوال می‌تواند یکی از سوالات تخصصی در مصاحبه شغلی یا آزمون استخدامی شما باشد.چراکه بسیاری از بیمارستان‌ها، شرکت‌ها، کارخانه‌ها، مجتمع‌های تجاری و مسکونی برای حفاظت از دستگاه‌ها، تجهیزات و افراد درون ساختمان، نیاز به جذب و استخدام چندین نگهبان دارند. 

این سوال می‌تواند برای کارفرما به‌خوبی مشخص نماید که شما تا چه اندازه می‌توانید در یک کار گروهی مشارکتی فعال داشته باشید. برای پاسخ به این سوال کافی است یکی از تجربیات خود را در این زمینه بیان کنید. در تجربه‌ای که به آن اشاره می‌کنید حتما درباره نحوه تعامل خود با سایرین جهت حل مشکل به وجود آمده نیز صحبت کنید.

جمع‌بندی

رشته شغلی نگهبان و مسئول حراست به‌عنوان یکی از فرصت‌های شغلی پر تقاضا در بازار کار، طرفداران خود را در بین کارجویان آقا و خانم دارد. عوامل مختلفی مانند ویژگی‌های ظاهری، تجربیات، آشنایی به وظایف و مسئولیت‌های یک نگهبان و آشنایی به اصول حفاظت فیزیکی، در جذب و استخدام متقاضی تصدی شغل نگهبانی نقش دارند.

دراین‌بین آشنایی با سوالات تخصصی و نمونه سوالات استخدامی نگهبان، می‌تواند در ایجاد آمادگی برای شرکت در جلسه مصاحبه شغلی یا آزمون استخدامی بسیار موثر باشد. در این مقاله با ارائه ۵ سوال رایج که قبل از استخدام نیروی نگهبان باید پرسید، شما را با مهم‌ترین نمونه سوالات استخدامی شغل نگهبانی آشنا نمودیم. آشنایی با این سوالات تخصصی پرتکرار در مصاحبه شغلی و آزمون استخدامی نگهبان، قطعا می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف شغلی‌تان کمک نماید.