قسطا اولین لندتک اعطای اعتبار برای خرید اقساطی کالا و خدمات است که از سال 1397 شروع به فعالیت کرد و با رشد ماهانه بیش از 30 درصد محبوببت زیادی نزد کاربران ایرانی پیدا کرده است. قسطا با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه، شرایطی را برای خرید اقساطی منصفانه مهیا کرده است که نسبت به سایر کسب و کارهای این حوزه محدودیت‌های کمتری دارد.

کاربران قسطا می توانند با اعتباری که در قالب یک کارت اعتباری عضو شتاب، به نام قسطاکارت دریافت می کنند از تمام فروشگاه‌های سراسر کشور حتی فروشگاه‌های اینترنتی، خرید اقساطی داشته باشند و برای دریافت این اعتبار نیازی به ضامن ندارند.

مریم‌نجفی، مدیرعامل فینووا، با اشاره به اهداف سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ قسطا گفت: فینووا زیرمجموعه ارتباط فردا است که بازوی نوآوری بانک آینده است و ماموریت ما در فینووا توانمندسازی استارت‌آپ‌هایی است که با بکارگیری فناوری و راه‌حل‌های نوآورانه کیفیت زندگی مالی مردم را ارتقا می‌دهند.

با توجه به سیاست‌های کلان  بانک آینده، منابع خوبی به حوزه تسهیلات اختصاص داده شده است به همین دلیل یکی از استراتژی‌های ما نیز تقویت کسب‌و‌کارهایی است که شرایط اعطای تسهیلات خرد را فراهم می‌کنند و می‌توانند در این شرایط اقتصادی کمک حال مردم باشند

معرفی قسطا

قسطا در سال 97 فعالیت خود را از دانشگاه شریف شروع کرد و خیلی زود با استقبال مردم مواجه شد. در سال 98 قسطا موفق به جذب سرمایه از شرکت راهبرد هوشمند مدیریت ثروت ستارگان شد.

 راهبرد هوشمند مدیریت ثروت ستارگان یک سرمایه‌گذار تخصصی در حوزه فناوری مالی (فین‌تک) و فناوری اطلاعات است که از سال 1396 فعالیت خود را آغاز نموده و تاکنون توانسته در 20 کسب و کار این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

رسالت این مجموعه به عنوان یک سرمایه‌گذار خطرپذیر، ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری بر تیم‌ها و کسب و کارهای خلاق و نوآور است.  که قسطا یکی از استارت‌آپ های برتر در سبد سرمایه گذاری این شرکت است. 

 قسطا با دارا بودن مزایایی مثل اعتبارسنجی سریع، دسترسی به منابع اعتباری گسترده، عدم نیاز به ضامن و فرایند ساده گام مهمی در زمینه تسهیل خرید اقساطی برداشته است.  یکی از نکات برجسته ای که باعث فراگیری قسطاکارت در سراسر ایران شده است امکان خرید از تمام فروشگاه های فیزیکی و آنلاین است، که مشتریان نه تنها می توانند کالای مورد نیاز خود را تهیه کنند، بلکه امکان پرداخت هزینه خدماتی مثل انوع عمل های جراحی، تعمیر ماشین و ... نیز با قسطا کارت به صورت اقساطی مهیا شده است. 

یکی از شاخصه های برجسته قسطا رضایت کاربران آن ها است. در همین راستا قسطا همیشه سرمایه خود را رضایت مشتریانش عنوان کرده است. در آخرین نظرسنجی که بین کاربران قسطا برگزار شده است، قسطا نمره 8.58 از 10 در شاخص NPS را کسب کرده است، که نشان دهنده وفاداری و رضایت کاربران این شرکت فعال در حوزه لندتک است.

قسطا1

دلایل سرمایه گذاری روی استارتاپ قسطا

مریم ‌نجفی، مدیرعامل فینووا، با اشاره به اهداف سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ قسطا گفت: در شرایطی قرار داریم که با رکود تورمی مواجه هستیم و عملا تمرکز روی استارتاپ‌هایی که خدماتی را در دسته لندتک و بعد از آن در حوزه اعتبار ارائه می‌کنند، برای فینووا جذاب است.

علاوه بر این تیم قسطا نیز روی این موضوع کاملا مسلط و توانمند است و این دلایل، سرمایه‌گذاری روی قسطا را برای فینووا جذاب کرده است. همچنین قسطا یکی از بازیگران اصلی حوزه لندتک است و می‌تواند این بخش را نیز در پورتفو فینووا تکمیل کند.

مریم نجفی با اشاره به چرخه کامل خدمات قابل ارائه به کسب‌وکارهای نوپا در مجموعه فینووا گفت: فینووا یک مرکز نوآوری با دپارتمان‌ها و بخش‌های مختلف است و مجموعه فینووا از طریق واحدهای شتابدهی، سرمایه‌گذاری، آزمایشگاه فینتک و فضای کار اشتراکی طیف کاملی از مراحل رشد استارتاپ‌ها را پوشش می‌دهد.

چشم انداز قسطا

محمدرضا آشتیانی هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل قسطا با اشاره به وضعیت حوزه لندتک در کشور گفت: «شاخص دسترسی به منابع مالی برای عموم مردم در وضعیت مطلوبی قرار ندارد در حالی که لازمه پیشرفت در وضعیت تورمی اخذ تسهیلات است.»

آشتیانی

آشتیانی در ادامه به برتری‌های قسطا اشاره کرد و با تأکید بر دستاوردهای فنی این شرکت گفت: «فرآیند اعتبارسنجی ما از هوش مصنوعی استفاده می‌کند که باعث می‌شود اعتبارسنجی طی چند ساعت انجام شود. مزیت بعدی قسطا سرعت و سهولت دریافت تسهیلات است که با حداقل مدارک و تضامین انجام می‌شود و از لحظه ورود مشتری به سایت تا زمانی که تسهیلات اختصاص داده شود به طور متوسط حدود ۵ روز طول می‌کشد.

علاوه بر تمام این موارد مشتری تسهیلات را در قالب قسطاکارت دریافت می‌کند که در هر فروشگاه آنلاین و آفلاینی می‌توان از آن استفاده کرد. در این شرایط مشتری قیمت بهتری دریافت می‌کند ضمن اینکه یک سری حوزه‌های کالایی و خدماتی اساسا فروش آنلاین ندارند و قسطاکارت این مشکل را حل می‌کند. »

آشتیانی در ادامه با اشاره به چشم‌انداز قسطا گفت:

«یکی از اهداف این همکاری گسترش اعطای تسهیلات خرد برای خرید کالا است. در دنیا این موضوع از طریق کارت‌های اعتباری انجام می‌شود و عملا پشتیان مالی افراد کارت اعتباری است.

تفاوت بزرگ کارت اعتباری با تسهیلات این است که اعتبار همواره در اختیار شما است و هر زمان که بخواهید می‌توان از آن استفاده کرد. چشم انداز ما این است که بتوانیم اولین کارت اعتباری خصوصی ایران را ایجاد کنیم و من فکر می‌کنم این موضوع در هوش مالی افراد جامعه و کیفیت زندگی آنها اثر جدی خواهد گذاشت. »