همه شما به‌خوبی از اهمیت و لزوم استفاده از پمپ‌ها آگاه هستید و ممکن است حتی یکی از مصرف‌کنندگان انواع پمپ‌های صنعتی یا خانگی باشید. به‌هرحال از کاربرد پمپ‌ها به‌عنوان تجهیزات ضروری در صنعت آگاهی دارید. آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که آب‌رسانی به ساختمان‌های مسکونی، تجاری، کارگاه‌ها و سایر اماکن در سطح شهر که در ارتفاعات مختلف قرار دارند، چگونه انجام می‌شود؟

اهمیت استفاده از پمپ‌ها دقیقاً در چنین شرایطی مشخص می‌شود. پمپ ایرانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدات صنعتی در کشور از جایگاه مناسبی در بین مصرف‌کنندگان آن برخوردار است. پمپ ایرانی در برندهای مختلفی تولید می‌شود. آنچه در استفاده از این تجهیزات اهمیت دارد، کیفیت و دوام پمپ‌ها در صنایع مختلف است. در ادامه صنعت پمپ‌سازی در ایران را بررسی می‌کنیم.

اهمیت و جایگاه پمپ‌سازی در ایران

نیاز به تأمین آب مصرفی و البته جابه‌جایی آب به بهترین شکل از نیازهای ضروری بشر در هر دوره از تاریخ می‌باشد. احتمالاً در گذشته نیز بشر برای انتقال آب از یک نقطه به نقاط دیگر تمهیداتی اندیشیده و با به‌کارگیری روش‌های خاصی فرآیند انتقال آب را ممکن ساخته تا در نهایت به تولید پمپ‌ها رسیده است؛ بنابراین لزوم استفاده از پمپ‌ها در زندگی روزمره و صنعت بر کسی پوشیده نیست.

آنچه در این مطلب قصد بررسی آن را داریم شرایط کنونی صنعت پمپ‌سازی و جایگاه آن در کشور ایران است. مسئله انتقال آب در ایران با توجه به مشکلات کم‌آبی و خشکسالی که چندسالی است افزایش‌یافته، یک مسئله بسیار جدی می‌باشد. نه تنها انتقال آب بلکه انتقال سیالاتی مانند نفت خام نیز به موضوع استراتژیک تبدیل شده است.

برای انتقال این سیالات به پمپ‌های خاصی نیاز است که پیش‌تر قطعات یا تجهیزات کامل آن‌ها از کشورهای دیگر وارد می‌شد. این در حالی است که کشور ایران در چند سال اخیر تحت تحریم‌های مختلف بوده و از این بابت با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

هرچند این مسائل در کنار هم مشکلات پیش رو در مسیر انتقال آب و تأمین تجهیزات لازم برای این عملکرد را چند برابر کرد اما قسمت خوب ماجرا آنجا است که تولید پمپ ایرانی به رتبه قابل قبولی رسیده است. احداث واحدهای تولیدی بزرگ، تولیدات گسترده و ساخت پمپ‌های بزرگ همگی نشان از این جایگاه برتر و فضای ایده آل برای پمپ‌سازی در ایران دارد.

خوشبختانه شرکت‌های تولیدکننده پمپ ایرانی توانسته‌اند با تأمین نیاز بازار رضایت مشتریان در بازار داخل را جلب کنند. علاوه بر تأمین کیفیت پمپ‌های ایرانی و پایداری و ماندگاری قابل‌قبول آن‌ها، قیمت تمام شده این تجهیزات بسیار کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی است.

در نتیجه تعمیر و سرویس این تجهیزات نیز هزینه زیادی ندارد. در نهایت می‌توان گفت انواع پمپ‌ که در داخل کشور تولید میشوند، از لحاظ کیفی و اقتصادی به‌صرفه هستند. با توجه به اهمیت کیفیت انتقال سیالاتی مانند نفت خام تمام پمپ‌های تولید ایران بر اساس استاندارد نفت جهت افزایش بازدهی و ماندگاری تولید می‌شوند.

صنعت پمپ‌سازی در ایران هم اکنون در مسیر رشد خود در حال حرکت است و امید است با بهره‌گیری از دانش فنی متخصصان این حوزه و البته حمایت دولت از این صنعت شاهد رشد روزافزون آن باشیم. اگرچه تحریم ها موجب ایجاد مشکلاتی برای اقتصاد ما شده است ولی اگر نگاه مثبتی داشته باشیم، موجب رشد و خودکفایی برخی از صنایع شده‌است. حداقل آن این است که ایران در صنعت پمپ‌سازی به نتایج درخشانی رسیده و تولیدکنندگان بسیاری در این حوزه پیشرو تولید پمپ ایرانی‌اند.

این شرکت‌های پیشرو درصدد ایجاد همکاری گسترده در سطح بین‌المللی و صادرات این تجهیزات به بازارهای بین‌المللی می‌باشند. وقتی از تولید داخل صحبت می‌کنیم، می‌توانیم تأثیرات آن را در سایر حوزه‌های صنعتی مورد ارزیابی قرار دهیم. کشور ایران مهم‌ترین کشور خاورمیانه به لحاظ دارا بودن منابع نفتی است. قطعاً جای خوشحالی دارد وقتی ایرانیان می‌توانند با تولیدات داخلی خود منابع و سرمایه‌های کشور را در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی بهره‌برداری کنند.

شرکت آبروان، تولید کننده انواع پمپ های صنعتی

حال که از وضعیت پمپ‌سازی در ایران آگاه شدید، خالی از لطف نیست اگر محصولات پمپ ایرانی شرکت آبروان که یکی از پیشروان تولید پمپ‌های صنعتی است را بشناسید. شرکت آبروان در حوزه تولید انواع پمپ‌های صنعتی از جمله:

  • پمپ سانتریفیوژ یا پمپ گریز از مرکز

  • پمپ فشارقوی طبقاتی ویکائل

  • پمپ‌های پایه یاتاق صنعتی

  • پمپ روغن داغ

  • پمپ آب شور

  • پمپ دوغاب

و بسیاری دیگر از پمپ‌های صنعتی فعالیت دارد. همچنین این شرکت کلیه محصولات خود را در متریال های مانند پمپ استیل 316، پمپ برنز و... به بازار عرضه کرده است. با توجه به این که این پمپ‌ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند و عملکرد هر یک از آن‌ها با پمپ‌های دیگر تفاوت دارد، می‌توان انواع پمپ ایرانی را در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد.

در حالت کلی پمپ‌ها در انواع سانتریفیوژی، رفت و برگشتی، تیغه‌ای، دنده‌ای خارجی، دنده‌ای داخلی، گوشواره‌ای و غیره تقسیم می‌شوند و برای آبرسانی ساختمان‌های مسکونی گرفته تا صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه‌ها و انتقال نفت خام مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پمپ‌ها معمولاً انتقال سیالاتی همچون آب، روغن، اسید حتی مواد خمیری را به عهده دارند. فاکتورهای بسیار زیادی در خرید پمپ نقش دارد، به همین دلیل لازم است که برای خرید پمپ صنعتی به نوع کاربری موردنیاز و ویژگی‌های هر پمپ اشراف کامل داشته باشید.

همچنین تعمیر پمپ صنعتی از دیگر خدمات شرکت آبروان است. انجام تعمیرات در مجموعه آبروان یک تفاوت اساسی با سایر مجموعه های تعمیرات پمپ در کشور دارد که یکی از آن‌ها انجام انواع تست بر روی پمپ بعد از تعمیر است. همچنین تعمیر انواع پمپ های خارجی توسط متخصصان آبروان صورت می‌گیرد  و در صورت نیاز به تعویض قطعه، مهندسی معکوس صورت گرفته و آن را تولید می‌نمایند.

شرکت آبروان مانند تمام تولیدکنندگان دیگر در تولید پمپ ایرانی تمام استانداردهای ملی، مدیریت کیفی و استانداردهای CE اروپا را رعایت کرده و محصولات خود را با تضمین کیفیت عرضه می‌کند. این شرکت با چند سال تجربه در حوزه تولید انواع پمپ و سیستم‌های پمپاژ از آلیاژ‌ها و مواد اولیه بسیار باکیفیت استفاده می‌کند.

رعایت تمام استانداردها و نیازسنجی بازار قبل از تولید این محصولات سبب افزایش راندمان در استفاده از پمپ ایرانی و کاهش هزینه‌های مصرف انرژی شده است. شرکت آبروان توانسته است با بهره‌گیری از تیم متخصص و کارشناسان فنی باتجربه، محصولات بسیار باکیفیتی را تولید و در بازار داخلی و چند بازار خارجی عرضه کند.

این همان هدفی است که آبروان و در کل صنعت پمپ‌سازی در کشور به دنبال آن است. شما می‌توانید برای مشاهده محصولات شرکت با جستجوی پمپ آبروان در گوگل، به سایت این مجموعه مراجعه کنید.