بزرگترین دلیل آن هم شیوع بیماری کرونا بود که باعث شد تا شرکت هایی که قادر به انجام دور کاری نبودند، اقدام به ایجاد محیط کاری پلان باز کنند.

در این گزارش که توسط کارشناسان ما در مجموعه مبلمان اداری فضاگویا تهیه شده است، با ما همراه باشید تا شما عزیزان را با تفاوت فضای کاری پلان باز و پلان بسته و مزایای و معایب هر یک بیشتر آشنا کنیم.

فضای کاری پلان باز چیست؟

فضای کاری پلان باز مکان هایی هستند که مدیریت و کارمندان برای انجام کار از یک فضای باز استفاده می کنند. در این فضا اتاق های مختلف در کنار هم نمی بینید.

میز اداری که کنار هم چیده شده اند و بعضا به وسیله پارتیشن هایی از هم جدا شده اند، از مشخصه های پلان باز در فضای کاری است. اداراتی که با پلان باز طراحی شده اند، مجهز به سالن های غذاخوری و استراحت هستند تا کارمندان بتوانند در کنار هم جمع شوند.

فضاگویا

محیط اداری پلان باز و ویژگی های آن

علاوه بر این مکان هایی نیز برای تفریح کارکنان در نظر گرفته می شود. در این طراحی گرچه بخش مدیریت نیز نزدیک به بخش عمومی کارمندان طراحی می شود، اما معمولا با اتاقک هایی از سایر افراد جدا هستند.

همانطور که می دانید میز اداری از جمله لوازم ضروری برای تمامی ادارات و سازمان ها و نهادها و ارگان ها به شمار می رود. اما برخی از مدیران در انتخاب بهترین میز اداری بزرگ برای شرکت خود با وسواس زیادی عمل می کنند و گاهی انتخاب میز دفتر کار برای آن ها به سختی انجام می شود.

ویژگی های فضای کاری پلان باز چیست؟

این نوع طراحی دکوراسیون فضای کاری دارای ویژگی هایی است که آن را از پلان بسته متمایز می کند از جمله:

  • میزها به شکل ردیفی یا روبروی هم قرار گرفته اند و کارمندان در یک فضای تقریبا عمومی کنار هم به کار مشغول هستند.

  • بخشی از سالن بزرگ پلان باز به وسیله پارتیشن هایی از بخش عمومی جدا شده اند تا فضایی خصوصی تر برای برخی کارمندان ایجاد کند.

  • تامین انرژی و نور محیط برای همه و به شکل برابر انجام می شود.

  • کارمندان همگی دارای توانایی برقراری ارتباط کلامی با یکدیگر هستند.

مزایای فضای کاری پلان باز چیست؟

  • در این شکل از طراحی کارکنان می توانند بدون زحمت با هم ارتباط برقرار کنند.

  • امکان حداکثر استفاده از فضا در طراحی پلان باز وجود دارد. به این معنا که تعداد کارمندان بیشتری را می توان در هر متر مربع مشغول به کار کرد

  • ایجاد این فضای کاری برای مدیران ارزان تر از طرح پلان بسته است؛ چرا که نیاز به تهیه تهویه، تامین روشنایی، پارتیشن اداری و... کمتری وجود دارد.

  • در این روش می توان از نور طبیعی حداکثر میزان استفاده را کرد.

  • به معمار امکان می دهد تا خلاقیت بیشتری در طراحی فضا داشته باشد.

معایب فضای کاری پلان باز چیست؟

اصلی ترین ایرادی که می توان به پلان باز گرفت، همان فضای عمومی است که بعضا باعث اختلال در کار کارمندان می شود. معمولا حرف زدن کارمندان و صداهای جانبی مثل پاسخ به تماس ها، استفاده از وسایل کاری (مثل صفحه کلید) و غیر کاری و... باعث به هم ریختن تمرکز کارمندان و پایین آمدن راندمان کاری افراد می شود. از دیگر معایب آن نیز می توان به حریم خصوصی کمتر و بعضا ایجاد مشکلاتی بین کارمندان اشاره کرد.

محیط اداری

مزایا و معایب محیط اداری پلان باز

فضای کاری پلان بسته چیست؟

فضای کاری پلان بسته همان دفاتری هستند که ما بارها در ادارات و شرکت های مختلف با آن روبرو بوده ایم. در این طراحی هر کارمند یا گروهی از کارمندان در یک اتاق قرار می گیرند و یا فضای کاری آنها با پارتیشن جدا می شود.

این روش نیز مزایا و معایب خود را دارد، اما به طور کلی ایجاد فضاهای خصوصی برای کارمندان مهمترین شاخصه فضای کاری پلان بسته می باشد. این نوع معماری برای مدیرانی توصیه می شود که به دسته بندی کردن کارکنان و ایجاد سلسله مراتب در سازمان خود اهمیت می دهند.

مزایای فضای کاری پلان بسته چیست؟

  • ایجاد فضای خصوصی برای کارمندان و بالاتر رفتن تمرکز و راندمان کاری کارمندان

  • امکان دسته بندی کردن کارمندان هر بخش

  • سر و صدای کمتر و آکوستیک بهتر نسبت به طراحی پلان باز

  • نظم و انضباط بیشتر و مدیریت سلسله مراتبی

معایب فضای کاری پلان بسته چیست؟

در معماری پلان بسته فضای کار، ارتباط کارمندان هر بخش با یکدیگر کمی سخت تر است. از طرف دیگر تامین هزینه های هر اتاق برای مدیریت سخت تر خواهد بود.

از جمله این هزینه ها می توان به تامین تهویه و امکانات اختصاصی برای هر اتاق اشاره داشت. تامین فضای لازم برای طراحی فضای کاری پلان بسته نیز سخت تر است به این دلیل که جداسازی بخش ها و مسیرهای رفت آمد باعث اشغال بیشتر فضا می شود.

فضای کاری پلان باز و پلان بسته چه فرقی می کند؟

تفاوت فضای کاری پلان باز و پلان بسته بیش از همه مربوط به شرایط کاری کارمندان و بودجه مناسب برای مدیریت است. اما همه چیز به اولویت های مدیر مجموعه و سلایق او بر می گردد. برخی از مدیران تصمیم می گیرند تا به شکل ترکیبی از هر دو نوع طراحی فضا استفاده کنند.

آنها بخشهایی که نیاز به تمرکز بهتر و مدیریت بیشتر بر روی آنها دارند را از سایر بخش ها جدا کرده و آنها در فضای کاری پلان بسته ی مجموعه مشغول به کار می کنند. برخی از مدیران نیز بخشی از ویژگی های طراحی پلان بسته را وارد طراحی پلان باز می کنند. برای مثال در یک فضای بزرگ و عمومی از پارتیشن های ساده صرفا برای جدا کردن هر بخش کاری با دیگر بخش ها استفاده می کنند.

محیط-اداری

تفاوت محیط اداری پلان باز و پلان بسته

اجرای پروژه های فضای کاری پلان باز و پلان بسته توسط شرکت فضا گویا

با توجه به توضیحاتی که در این گزارش داده شد، متوجه می شوید که انواع مبلمان اداری متناسب با محیط پلان باز و همینطور پارتیشن های اداری، نقش بسزایی برای هر محیط اداری دارند.

برای مثال پارتیشن اداری یکی از انواع جداکننده های کاذب و موقتی در فضاهای اداری است، که از آن برای نظم بخشیدن، زیبا سازی، بهینه ‌سازی و ایجاد فضاهای خصوصی و نیمه خصوصی جهت فراهم کردن محیطی آرام و دوری از سر و صدا و دیگر عوامل برهم زننده تمرکز کارکنان و بهبود بازدهی آنان مورد استفاده قرار می‌گیرد و پارتیشن برای محیط های پلان باز و ایجاد فضایی نیمه خصوصی بسیار مناسب می باشد.

اگر قصد خرید انواع مبلمان اداری با بهترین کیفت و قیمت مناسب را دارید، ما به شما مجموعه فضاگویا (fazagooya) را پیشنهاد می دهیم. شرکت مبلمان اداری فضا گویا با نوآوری در صنعت چوب و ام دی اف و بکارگیری پیشرفته‌ترین ماشین آلات و دستگاههای CNC، سیستم ماجولار را در صنعت مبلمان اداری و تجهیزات اداری کشور طراحی و معرفی کرده است.

با تماس با کارشناسان ما در مجموعه فضا گویا می توانید از قیمت انواع صندلی و میز اداری، پارتیشن اداری و دیگر محصولات این شرکت مطلع شوید و نسبت به خرید انواع مبلمان اداری با قیمت مناسب اقدام نمایید.