کانادا همواره یکی از مقاصد رویایی و پر طرفدار برای مهاجرت در دنیا مخصوصا برای متقاضیان مهاجرت از کشورهای در حال توسعه تلقی می‌گردد و این محبوبیت صرفا در امر مهاجرت به کانادا خلاصه نشده و بلکه سفر و سیاحت به این کشور نیز به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب به دلیل طبیعت زیبا و منحصر به فرد این کشور و همچنین وجود شهرهای بسیار زیبا و از همه نظر کم‌نظیری مانند ونکوور، تورنتو، مونترال و... در خود، از محبوبیت بالایی برخوردار است.

اما واقعیت باز به دلیل محبوبیت بُعد مهاجرتی این کشور در ذهن اکثر متقاضیان و به زبان ساده‌تر "تمایل به رسیدن و ماندن در کشور کانادا؛ حال از هر طریقی که شده!" بنابراین برای بسیاری سوال است که با ویزای توریستی چگونه می‌توان در زمینه اقامت بیشتر و حتی دائمی در کانادا و به عبارتی مهاجرت به این کشور اقدام کرد؟ و قبل پاسخ به این سوال، بسیاری خواهان دانستن این موضوع هستند که ویزای توریستی کانادا چه اختیاراتی را به دارنده‌ی آن می‌دهد و خط قرمز‌های این نوع از ویزای اقامت موقت کانادا چیست؟ در این مطلب ما اول به این سوال درباره محدودیت و اختیارات ویزای توریستی کانادا پاسخ داده و سپس درباره‌ی 2 روش محبوب مهاجرت تحصیلی و مهاجرت کاری از طریق این نوع ویزا مختصر صحبتی خواهیم داشت. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اختیارات تردد و محدودیت زمانی ویزای توریستی کانادا

ویزای توریستی کانادا عموما به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شود:

  • ویزای توریستی سینگل یا همان ویزای توریستی یک بار ورود کانادا که شما با در دست داشتن این نوع ویزا تنها یک بار اجازه‌‌ی تردد به خاک این کشور را خواهید داشت و برای بازدید و ورود مجدد به خاک کانادا، می‌بایست مجددا درخواست ویزای توریستی دهید. همچنین این نوع ویزا دارای محدودیت زمانی بیشتری می‌باشد؛ به طوری که پس از تاریخ صدور این ویزا برایتان، تنها به مدت 90 روز از آن تاریخ مهلت استفاده از آن را خواهید داشت.

  • ویزای توریستی مالتی یا ویزای توریستی چند بار ورود کانادا که ویزای مولتی هم به آن گفته می‌شود. این ویزا به نسبت ویزای توریستی کانادا از نوع سینگل دارای اختیارات بیشتری از نظر زمان و همچنین تردد می‌باشد. به طوری که شما با در دست داشتن این ویزا می‌توانید تا زمان پایان اعتبار ویزا به دفعات متعدد و نامحدود به خاک کانادا تردد داشته باشید و در هر بار ورود به خاک این کشور تا سقف 180 روز یا همان 6 ماه اقامت داشته باشید و سپس با یکبار خروج از مرز، مجددا اجازه‌ی ورود به خاک این کشور را خواهید داشت. از نظر زمانی نیز این ویزا بسیار دارای اختیارات بالاتری بوده و دارای اعتبار 10 ساله می‌باشد. اما از آنجا که پاسپورت‌های ایرانی دارای 5 سال اعتبار بوده، این ویزا برای متقاضیان ایرانی به صورت 5 ساله صادر می‌شود. پس ویزای مالتی به طور خلاصه یعنی امکان تردد به کرات به خاک کانادا و امکان اقامت تا سقف 6 ماه در هر بار تردد به این کشور و آن هم اعتبار به مدت 5 سال!

لازم به ذکر است که در حال حاضر به دلیل هزینه‌ها، مدت زمان رسیدگی به پروسه‌ی اخذ ویزا و همچنین مدارک لازم برای اخذ ویزای توریستی کانادا از جمله مدارک مالی و هر مدرک دیگر برای اثبات بازگشت شما به ایران پس از سفر، اقدام برای ویزای مالتی بسیار به صرفه‌تر از ویزای سینگل است و بنابراین تقریبا همه‌ی موسسات مهاجرتی، گردشگری و... در جهت ویزای مالتی کانادا برای متقاضیان اقدام می‌کنند.

اختیار تحصیل با ویزای توریستی کانادا

بسیاری تصور می‌کنند که با ویزای توریستی کانادا مخصوصا از نوع مالتی، امکان تحصیل در کانادا وجود دارد. پاسخ به این سوال نه "بله" است و نه "خیر"! شما با ویزای توریستی کانادا اجازه تحصیل فقط در دوره‌های 6 ماهه یا کمتر را در خاک این کشور خواهید داشت و برای دوره‌های تحصیلی بیشتر از 6 ماه حتما باید برای ویزای تحصیلی اقدام نمایید.

  • البته رفتن به کانادا با ویزای توریستی و سپس اقدام برای ویزای تحصیلی در داخل خاک این کشور نیز خود می‌تواند گزینه‌ی بسیار هوشمندانه‌ای از نظر سهولت کار و روند اخذ مجوز تحصیل و ویزای دانشجویی باشد.

اختیار کار با ویزای توریستی کانادا

شما با ویزای توریستی کانادا حتی از نوع مالتی و اجازه اقامت 6 ماهه در هر بار سفر، به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی اجازه‌ی کار و اشتغال و همچنین انجام هرگونه فعالیتی که به هر نحوی به بازار کار این کشور و کسب درآمد منجر شود را نخواهید داشت؛ حال چه این فعالیت به صورت رسمی و استخدامی باشد یا به صورت کار آزاد.

  • اما همانند مهاجرت تحصیلی، برای امر اشتغال نیز رفتن به خاک کانادا با ویزای توریستی و سپس جست و جو برای کار در این کشور، پیدا کردن کارفرما و اخذ مجوز کاری نیز می‌تواند گزینه بسیار خوبی در جهت سهولت این مسیر مهاجرتی باشد.

مهاجرت تحصیلی