تلویزیون اینترنتی آیو با پخش زنده‌ی ۱۰۸ شبکه‌ی اختصاصی و عمومی، یکی از بازیگران مهم در زمینه‌ی IPTV و VOD در ایران به‌شمار می‌رود که بر بستر زیرساخت ابری آروان قرار گرفته است. اکنون سرویس میزبانی ویدیویی آروان به آیو امکانات جدید و متنوعی ارایه می‌دهد.

محصول پلتفرم ویدیویی ابر آروان این روزها علاوه‌بر سرویس‌دهی به سایت‌های پرشمار کوچک و متوسط، میزبان زیرساخت کسب‌وکارهای پرمخاطب ویدیویی مانند فوتبالی، آیو و فوتبال ۳۶۰ نیز هست. در این مطلب نگاهی انداخته‌ایم به مهاجرت آیو از زیرساخت سنتی به زیرساخت ابری آروان و این زیرساخت ابری را بررسی کرده‌ایم.

پلتفرم میزبانی ویدیو؛ از مولتی‌زون شدن و مقیاس‌پذیری بالا تا یکپارچگی با CDN آروان

سرویس میزبانی ویدیو ابر آروان به تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان محتوا اجازه می‌دهد بدون دغدغه‌های زیرساختی محتوای ویدیویی خود را با کیفیت‌های متنوع، به فرمت‌های مختلف تبدیل و در یک فضای ابری امن نگهداری و منتشر کنند. این پلتفرم امکانات متنوعی ارایه می‌دهد که باعث شده کسب‌وکارهای پرمخاطب و با ترافیک بالا از آن استفاده کنند.

اضافه‌شدن امکان دریافت گزارش‌های متنوع و شخصی‌سازی شده از ساعت تماشا، ترافیک و تعداد پخش یا بازدید به پلتفرم ویدیو ابر آروان، تصمیم‌گیری داده‌محور برای تولید محتوای ویدیویی را تسهیل می‌کند.

علاوه بر این، در جدیدترین نسخه‌ی پلیر ابر آروان امکان‌های متنوعی برای شخصی‌سازی ارایه شده است؛ پشتیبانی از نسبت‌های تصویر بیش‌تر، scale کردن پلیر به هر میزان کوچک‌تر یا بزرگ‌تر، تغییر برخی از  configهای پلیر آروان مانند رنگ و زبان، اضافه شدن shortcut و tooltipهای فارسی و انگلیسی از این امکانات جدید به‌شمار می‌روند.

تولیدکنندگان محتوای ویدیویی و صاحبان وب‌سایت‌های مرتبط، علاوه‌بر درآمدزایی با انتشار محتوای تبلیغاتی در سرویس ویدیو ابر آروان، می‌توانند در سرویس پخش زنده هم از طریق پخش تبلیغات درآمدزایی کنند.

هم‌چنین اضافه‌شدن امکان قرار دادن واترمارک به پخش‌زنده‌ی پلتفرم ویدیو ابر آروان، کاربران را قادر می‌سازد علاوه‌بر ویدیوها، در پخش‌زنده‌های خود هم واترمارک قرار دهند. پشتیبانی از فایل‌های متعدد زیرنویس، دوبله و واترمارک و همین‌طور امکان ارایه‌ی ویدیو با کیفیت‌های متفاوت، انعطاف مناسبی را برای کاربران فراهم می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های این پلتفرم این است که کسب‌وکارها می‌توانند با زیرساخت ابری آروان مولتی‌زون شوند و پایداری محصولات‌شان را افزایش دهند. اگر یک دیتاسنتر قطع شد، معماری طوری طراحی شده که با از دسترس خارج شدن یک دیتاسنتر، سرویس‌دهی از سایر دیتاسنترهای ابری آروان ادامه پیدا می‌کند.

هم‌چنین یکپارچگی پلتفرم ویدیویی ابر آروان با CDN آروان باعث شده تا سرعت بارگذاری محتوا به‌شکل محسوسی افزایش پیدا کند. مخاطب نهایی هر جایی که باشد، با اتصال به نزدیک‌ترین پاپ‌سایت  CDN آروان می‌تواند سریع‌تر و باکیفیت‌تر از قبل محتوا را دریافت کند.

پاسخ به نیازمندی‌های آیو با زیرساخت ابری آروان

آیو برای پیک‌های لحظه‌ای بسیار بالا در ساعات برگزاری مسابقات ورزشی و برنامه‌های پربازدید، نیاز به یک زیرساخت مطمین و مقیاس‌پذیر داشت. نیاز به پاسخ‌گویی زیرساختی به افزایش درخواست‌های مخاطبان آیو و مقیاس‌پذیری زیرساخت و پایداری هم‌زمان، هم‌چنین آرشیو هزاران ویدیو در آیو و پخش زنده‌ی ۱۰۸ شبکه‌ی تلویزیونی باعث شده بود تا مساله آیو از نظر فنی پیچیدگی‌های متعددی داشته باشد.

آیو در سال‌های گذشته استفاده‌کننده‌ی CDN ابر آروان بوده و در زمان‌های پیک ترافیکی، به سراغ آروان می‌آمده است. بعد از آن، در تابستان سال گذشته آیو مهاجرت کامل ابری خود را ابه ابر آروان انجام داد و اکنون از محصولات ویدیو، پخش زنده، فضای ابری، CDN و پشتیبانی آروان استفاده می‌کند.

در این مهاجرت، آوین هم نقش مهمی ایفا کرده است. آوین یک شرکت نرم‌افزاری‌ست که در زمینه تامین پلتفرم‌های IPTV و VoD فعالیت می‌کند. آوین درواقع  Core نرم‌افزاری این مهاجرت را توسعه دادو یک همکاری سه‌جانبه بین آیو، آروان و آوین شکل گرفت.

آیو از زمان مهاجرت به ابر آروان با کیفیت و سرعت بیش‌تری به مخاطبان خود سرویس می‌دهد. به گفته‌ی جلال جلیلی، CTO آیو «در این ماه‌ها، ‌رضایت کاربران آن‌ها بالاتر رفته است و مسابقات ورزشی را تعداد بیش‌تری از مخاطبان در آیو نگاه می‌کنند.»

توسعه‌ آیو بدون دغدغه زیرساختی

مهاجرت IPTV آیو به سرویس ابری آروان، به‌میزان محسوسی منجر به صرفه‌جویی‌های اقتصادی در حوزه‌ی نگهداری زیرساخت‌های این سازمان شده است. هم‌چنین فضا را برای توسعه‌ی‌ نامحدود سیستم بدون نگرانی از محدودیت‌های زیرساخت و پلتفرم ایجاد کرد.

به گفته‌ی جلیلی، با مهاجرت آیو به آروان کیفیت ارایه خدمات و در نتیجه میزان رضایت کاربران و مشتریان، به ‌میزان چشم‌گیری افزایش یافت. با مهاجرت آیو به ابر آروان، هزینه نگهداری زیرساخت را بسیار پایین آورده و در نتیجه منجر به صرفه‌جویی اقتصادی محسوسی شده است.

از طرف دیگر، دسترسی به پهنای باند نامحدود به‌دلیل اتصال به CDN و سرویس ابری، پشتیبانی از ۵۰۰  هزار کاربر هم‌زمان و توزیع سرورها در پاپ‌سایت‌های مختلف، بخشی از مزایای این مهاجرت در بخش زیرساخت برای آیو به‌شمار می‌آید. تیم‌های فنی آیو، آوین و ابر آروان در مدت مهاجرت همکاری‌های متنوعی با هم داشتند و اکنون ماه‌هاست که آیو با پایداری زیرساختی، مشغول سرویس‌دهی به مشتریان خود است.

مقیاس‌پذیری زیرساخت ابری و شکسته شدن رکوردهای آیو

آیو در زمانی‌که به ابر مهاجرت کرد، حدود ۸۰ شبکه‌ی اختصاصی داشت و اکنون این عدد به ۱۰۸ رسیده است. IPTV آیو اولین سرویس فعال بر بستر آروان بود که استریم ۲۴ ساعته داشت. وجود استریم ۲۴ ساعته با چالش‌های بسیاری همراه است که یکی از این چالش‌ها، مربوط به طراحی سیستم می‌شود.

طراحی سیستم به‌گونه‌ای توسعه داده شد که فرآیند توسعه و دیپلوی، باعث قطعی در استریم‌ها نشود. در طراحی زیرساخت ابر آروان، این امکان در نظر گرفته شد و تغییرات هیچ‌گونه قطعی یا اختلال در فرآیند پخش شبکه‌ها ایجاد نکرد.

اکنون ۱۱هزار ویدیو در آیو هست که با دسته‌بندی‌های متنوع، دردسترس مخاطبان قرار دارد. به جز این، یکی از ویژگی‌های فعلی آیو، Catch-Up است. کچ‌آپ به مدت دو هفته ویدیوها را ذخیره می‌کند. تمام مخاطبان آیو می‌توانند برنامه‌های قبلی را ببینند. نگهداری این حجم، نیازمند یک فصای ابری‌ست که فضای ذخیره‌سازی ابری آروان آن را به‌خوبی مدیریت کرده است.

در پیک ترافیکی بازی استقلال و پرسپولیس در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰، آیو با زیرساخت ابری آروان توانست ۱۹۰ ترابایت ترافیک لحظه‌ای را میزبانی کند که این عدد نسبت به رکورد ترافیکی زیرساخت قبلی آیو، ۹۵۰۰ برابر است.

سرویس میزبانی ویدیویی ابر آروان ماه‌هاست به این آمادگی رسیده تا میزبان کسب‌وکارهای بزرگ ویدیویی باشد. محصول پلتفرم ویدیویی آروان با یکپارچگی با CDN آروان، به تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان ویدیویی این امکان را می‌دهد تا یک پایداری مقیاس‌پذیر داشته باشند، سرعت و کیفیت نمایش ویدیوها را به‌شکل چشم‌گیر افزایش دهند و دغدغه‌های زیرساختی‌شان برطرف شود.