اگر کامپیوتر ها نباشند کار کارکنان یک مجموعه با کندی مواجه می شود و یا در بسیاری از مواقع انجام نمی شود ولی افراد و کارکنان یک مجموعه تنها استفاده کنندگان کامپیوتر ها هستند و علمی برای رفع مشکلاتی که برای کامپیوتر ها به وجود می آید ندارند. پس در نتیجه برای اینکه کار کارکنان مجموعه مختل نشود و یا تمامی کار هایی که در طول مدت زمان زیادی انجام شده است، از بین نرود لازم است تا یک متخصص نسبت نگهداری از کامپیوتر ها اقدام کند

اما شیوه کار پشتیبانی شبکه به چه صورت است و چه وظایفی دارد؟

شما برای دریافت خدمات پشتیبانی شبکه باید از یک شرکت یا شخص ارائه دهنده این خدمات مثل آی تی پشتیبان بخواهید تا این کار را برای مجموعه شما انجام دهد. اما برای اینکار باید به نکات مهمی توجه کنید.

اولین نکته در تماس اولیه با کارشناس پشتیبانی آی تی توجه ایشان به جزییات شبکه شما است! اگر دیدید که کارشناس مربوطه سوال هایی از شما نپرسید و مستقیما به سراغ ارائه قیمت خدمات پشتیبانی شبکه رفت بدانید که ممکن است به دلیل عدم بی دقتی در ادامه همکاری با مشکلات مختلفی رو به رو شوید.

یک کارشناس پشتیبانی شبکه و آی تی در ابتدا باید تعداد تمام تجهیزات شما در مجموعه و سرویس های که در حال استفاده هستید را از شما بپرسد و متناسب با آن به شما قیمت حدودی اعلام کند. حتی می تواند با مشکلات فعلی شما را جویا شود و موارد دیگر را هم تا حدی در ارائه خدمات و قیمت پشتیبانی آی تی در نظر بگیرد.

ارائه قیمت دقیق پشتیبانی شبکه تنها در صورتی درست است که کارشناس مورد نظر بررسی دقیقی را از وضعیت شبکه شما انجام دهد. در بسیاری از مواقع کارشناس پشتیبانی آی تی باید در ابتدا قبل از عقد قرارداد، مشکلاتی را که باعث می شود بتواند پشتیبانی مناسبی را ارائه کند اعلام کند و نسبت انجام آن و ارائه قیمت آن اقدام کند.

پس از آنکه زیر ساخت شبکه مجموعه مورد نظر اصلاح شد کارشناس پشتیبانی آی تی برای حفظ، نگهداری و رفع مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاید اقدام به عقد قرارداد پشتیبانی آی تی می کند تا کار اعضای یک مجموعه در مواقعی که مشکلی به وجود می آید متوقف نشود و در سریع ترین زمان ممکن مشکل به وجود آمده بر طرف شود.

همچنین کارشناس پشتیبانی آی تی وظیفه دارد تا کارهایی انجام دهد تا احتمال وقوع اتفاقات مختلف در شبکه به صفر نزدیک شود. کارهایی که به این منظور انجام می شود به شرح زیر است.

چک کردن مداوم وضعیت آنتی ویروس ها

یکی از مواردی که همیشه باید چک شود وضعیت آنتی ویروس ها در یک شبکه است که باید همیشه آخرین ورژن آن ها بر روی تمامی دیوایس ها شبکه نصب باشند و همیشه در حال آپدیت شدن باشند. همچنین تنظیمات آنتی ویروس ها در ابتدای راه اندازی و اصلاح ساختار شبکه باید به گونه انجام شده باشد تا بتواند بهترین کارایی را از خود نشان دهد.

وضعیت آنتی ویروسها

همچنین کارشناس پشتیبانی آی تی باید به طور همیشگی بررسی کند که اگر آنتی ویروس ها بد افزاری را قرنطینه یا حذف کرده اند منشا کجا بوده است و از این به بعد از سرویسی که باعث چنین موضوعی شده است استفاده نکنند!

باید در کل همیشه سعی شود تا بد افزاری به شبکه یک مجموعه نفوذ نکند تا آنتی ویروس ها بخواهند جلوی آن را بگیرند، به عبارتی دیگر امنیت باید در درجه اول از سمت کارکنان و کارشناس پشتیبانی شبکه رعایت شود تا توسط اشتباهات خواسته و ناخواسته آن ها توسط آنتی ویروس شناسایی نشود.

به عنوان نمونه وقتی کارشناس پشتیبانی شبکه با بررسی همیشگی خود متوجه می شود که از پورت USB یکی از سیستم های مجموعه بد افزار های زیادی توسط آنتی ویروس شناسایی می شود، باید به فرد مورد نظر که با آن کامپیوتر کار می کند اخطار دهد تا اطلاعات پیدا کند چنین موضوعی از سمت فرد مورد نظر به طور مکرر اتفاق می افتد تا ایشان بتواند موارد مورد نظر را رعایت کند.

اگر باز هم با توجه به اخطار های داده شده به شخص مورد نظر، همچنان بد افزار های مختلفی از همان طریق وارد شبکه شدند، کارشناس پشتیبانی باید نسبت به محدود کردن پورت USB سیستم مورد نظر به عنوان ورودی بد افزار ها اقدام کند و یا آموزش های لازم را به فرد مورد نظر ارائه دهد تا بتواند به درستی با سیستم کار بکند.

تهیه بکاپ های منظم

کارشناس پشتیبانی شبکه همیشه نمیتواند جلوی بروز همه اتفاقات مختلف در شبکه را بگیرد در نتیجه باید با تهیه بکاپ های منظم و دوره ای از اطلاعات شبکه مورد نظر، آمادگی خرابی های مختلفی را داشته باشد که تنها راه نجات آن ها بازگردانی بکاپ ها هستند.

تهیه بکاپ

تهیه بکاپ های منظم به ظاهر کار ساده ای است اما فوق العاده حساس است و در بسیاری از موارد با مشکلاتی مواجه است. تهیه بکاپ برای اطلاعاتی که حجم آن ها کم است بسیار ساده است اما زمانی که حجم اطلاعات زیاد می شود زمان بسیار بیشتری تهیه بکاپ به طول می انجامد و در پاره از موارد باعث می شود تا کارکنان یک مجموعه در زمان تهیه بکاپ نتوانند به درستی کارهای خود را انجام دهند.

همچنین باید به این موضوع توجه کنید که در صورت نیاز به بازگردانی بکاپ ها، چقدر این موضوع زمان بر است و باید صبر کنید تا تمامی اطلاعات بازگردانی شود.

از طرفی دیگر بکاپ ها همیشه تمامی اطلاعات شما را بازگردانی نمی کنند و بخش کوچکی از اطلاعات شما ممکن است از دست برود. دلیل این موضوع ارتباط مستقیم به زمان های تهیه بکاپ دارد، به عنوان نمونه اگر در یک مجموعه بکاپ ها در ابتدای هفته تهیه شوند و اطلاعات در آخر هفته از بین بروند، آنگاه با بازگردانی بکاپ تمامی اطلاعاتی که تا اول هفته تغییر کرده اند بازگردانی می شوند و اطلاعاتی که از اول هفته تا انتهای هفته ایجاد یا تغییر داده شده اند، باید دوباره ایجاد و تغییر داده شوند.

پس کارشناس شبکه با وجود بکاپ باز هم خیالش به طور کامل راحت نیست و میداند اگر مشکلی پیش بیاید که نیاز به بازگردانی بکاپ باشد، ممکن است بخشی از اطلاعات قابلیت بازگردانی نداشته باشند و همین موضوع مشکلاتی را برای سازمان مربوطه ایجاد کند.

تنظیم سطح دسترسی ها

سطح دسترسی ها

و مهم ترین موضوعی که کیفیت کار کارشناس پشتیبانی شبکه را تا حد زیادی تضمین می کند تنظیم دسترسی محدود و درست متناسب با نیاز کارکنان مجموعه است، کارکنان باید فقط به اطلاعاتی که نیاز دارند دسترسی داشته باشند و این موضوع باعث می شود تا حذف و یا تغییر خواسته و ناخواسته اطلاعات به کمترین حد خود برسد.