بچینگ پلانت بتن جزو پایه های اصلی ساخت وساز میباشد. تولید بتنی با کیفیت مناسب، عملکرد، طول عمر و پایداری هر نوع سازه بتنی را تضمین میکند. برای تولید بتن روش های زیادی در دسترس است. با توجه به نوع و حجم پروژه همچنین اهمیت زمان و اقتصادی بودن عملیات، روش مناسب انتخاب میشود.

رزومه کاری ما در زمینه نصب و راه اندازی انواع بچینگ پلانت در ایران

نصب و راه اندازی بچینگ پلانت آسیا بتن.

نصب و راه اندازی بچینگ پلانت صبحان بتن.

نصب و راه اندازی بچینگ پلانت شن ریزان.

نصب و راه اندازی بچینگ پلانت بتن آزما شرق.

نصب و راه اندازی بچینگ پلانت بچینگ پلانت سنگ شکن غرب.

نصب و راه اندازی بچینگ پلانت کارخانه خانه بتن.

جهت مشاوره رایگان با شماره 09107521060 تماس حاصل فرمایید.

بچینگ پلانت

بچینگ پلانت

بچینگ، دستگاه تولید بتن میباشد. در کارخانه ها، بچینگ پلانت برای تولید حجم زیاد بتن استفاده میشود. در این دستگاه مواد اولیه طبق طرح اختلاط مورد نظر وزن میشوند و فرایند اختلاط با دستگاه های مناسب این کار، صورت میگیرد.

به­ جز در مواردی که مشخصات فنی ویژه­ای وجود داشته باشد، بتن باید طبق مفاد ASTM C 94 و یا مشخصات استاندارد مشابه­ مخلوط بتن آماده، تولید شود. تاسیسات تولید و تجهیزات حمل و نقل مورد استفاده برای بتن با مقاومت بالا باید مورد تایید الزامات انجمن ملّی بتن آماده و یا استاندارد های مشابه باشند.

در تولید بتن با مقاومت بالا، بچینگ پلانت‌های دارای جام ”مرکزی“ ایستاده نسبت به تجهیزات ”انتقال-آمیختن“ که مواد را به داخل جام متصل به کامیونی هدایت می­کنند و تمام عملیات مخلوط کردن در آنها انجام می­شود، دارای ارجحیت هستند.

فروش بچینگ

بچینگ پلانت خشک

نمی‌توان گفت که تولید موفق با تجهیزات انتقال- آمیختن امکان­پذیر نیست فقط می­بایست مقدار تغییر­پذیری زیادی از یک پیمانه به پیمانۀ دیگر پیش‌بینی شود. پلانت­‌های مرکزی از یک جام مخلوط کننده برخوردار هستند که توسط یک فرد اداره می‌شوند. تعداد جام­های مخلوط کننده و متصدیان در یک پلانت اختلاط-خشک وابسته به تعداد کامیون‌ها و رانندگانی می­باشد که در آن روز در اختیار هستند.

در اکثر تاسیسات اختلاط-خشک، راننده کامیون شخص مسئول برای مطمئن شدن از یکنواختی مخلوط بتن است. برخی از رانندگان کامیون‌ها در این امر وظیفه ­شناس و با وجدان هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است این طور نباشند.

در تولید بتن پرمقاومت با استفاده از دستگاه اختلاط-خشک، عواملی که ممکن است بر ثبات یک پیمانه به پیمانۀ دیگر تأثیرگذار باشند شامل تفاوت­ها در مخلوط کردن و سرعت هم زدن، تعداد دوران و یا چرخش در حین مخلوط کردن و راندمان هم­زدن میکسر است. عواملی که بر راندمان مخلوط کردن جام­های بتن تأثیرگذار است عبارتند از: پیکربندی تیغه، اندازه و شکل هندسی جام، تمیزی، پوشش داخلی و ظرفیت مخلوط کردن.

بچینگ کاملاً اتوماتیک

Saucier (1968) و Strehlow (1973) گزارش نمودند که بتن با مقاومت بالا را می‌توان در انواع معمول جام­های مخلوط کننده تولید کرد. بتن با مقاومت بالا را می‌توان به وسیلۀ پلانت­های دستی، نیمه اتوماتیک یا با سیستم‌های بچینگ کاملاً اتوماتیک تولید نمود.

اگرچه برای به‌دست آوردن بهترین ثبات پیمانه به پیمانه دیگر، سیستم‌های بچینگ کاملاً اتوماتیک دارای ارجحیت هستند. تاسیسات تولید باید با افزونۀ اندازگیری اتوماتیک رطوبت که دارای ظرفیت اندازه­گیری مستمر مقدار رطوبت سنگ­دانه­های ریز­دانه هستند، مجهز شوند. سیستم بچینگ باید دارای ظرفیت خنثی نمودن اتوماتیک مقدار آب آزاد مورد نیاز در زمان مناسب بر اساس مقدار رطوبت سنگ­دانه­ های ریزدانه باشد.

از آنجایی که اوزان و مقادیر مورد استفاده برای تولید بتن معمولاً بر اساس طرح اختلاط در یک شرایط رطوبتی اشباع شده با سطح خشک است، رطوبت­سنج باید به‌جای رطوبت کل، رطوبت آزاد (رطوبت کل کمتر از رطوبت جذب شده) را نشان دهد. کالیبراسیون دستگاه رطوبت سنج باید حداقل ماهی یک بار انجام شود و یا هر زمان که دقّت و صحت دستگاه مورد تردید باشد صورت پذیرد.

قبل از شروع تولید روزانه و هر زمان که دلیلی بر وقوع تغییر قابل توجه­ای در مقدار رطوبت وجود داشته باشد باید مقدار رطوبت سـنگ‌دانـه‌های درشـت­دانه به‌صورت دستـی طـبق ASTM C 566[1] و یا استاندارد مشابه ­تعیین شود. حتّی با رطوبت سنج اتوماتیک نیز باید مقدار رطوبت سنگ­دانه‌های ریزدانه را حداقل به صورت هفتگی و یا هر زمان که دقّت و صحت دستگاه مورد تردید باشد به‌طور دستی تعیین کرد. برای اجتناب از آلودگی‌ها در زمان تحویل، مواد سیمانی پر شده در استوانه ­ها، مخزن افزودنی­ها و انبار­های سنگ­دانه‌ها باید به وضوح قابل تشخیص باشند و مورد نظارت قرار گیرند.

مقاومت بالای بچینگ

در تولید بتن با مقاومت بالا قبل از حرکت به محل کارگاه لازم است که اطمینان کافی از مخلوط شدن کامل صورت گیرد. بتن باید طی یک مدت ضروری مطابق با الزامات یکنواختی بتن، موجود در ضمیمه 1 استاندارد ASTM C 94 و یا استاندارد مشابه مخلوط شود. به عنوان یک قاعدۀ کلی، بتنی که حاوی مواد افزودنی فوق کاهندۀ آب است، می­بایست حداقل 30 تا 40 درصد بیشتر مخلوط شود. به عنوان مثال، اگر برای بتن­های متعارف مخلوط کردن حداقل 70 دور باشد برای بتن­های دارای افزودنی حداقل 100 دور پیشنهاد می‌شود.

میکسر­های مرکزی می­توانند با یکی از این دو روش استفاده شوند. مواد اضافه شده در جام مرکزی را می‌توان تا حصول یکنواختی کامل مخلوط نمود و یا می‌توان آن را تا حدی آمیخت که مدت کافی برای باز ترکیب شدن مصالح ناآماده موجود باشد، سپس در کامیون دارای جام تا رسیدن به یکنواختی کامل مخلوط شود. به این روش اصطلاحاً مخلوط نیمه­ ساخته“ گویند. برای داشتن بهترین بهره­وری از پلانت­های اختلاط مرکزی برای تولیدکننده، استفاده از روش دوّم است.

زمانی که بتن با مقاومت بالا در تاسیسات اختلاط مرکزی تولید می‌شود تأکید بر آن است که بتن قبل از تخلیه بار به کامیون دارای جام بتن به‌طرز کامل و یکنواخت آمیخته شود. انجام چنین کاری در مقایسه با روش مخلوط نیمه­ساخته دو تا سه برابر زمان بیشتری می­طلبد، امّا این کار تا حد زیادی متضّمن مخلوط شدن کامل بتن خواهد بود و ثبات پیمانه به پیمانه دیگر، بهبود خواهد یافت.

متاکائولن و یا سیمان­ های

برای حصول اطمینان از مخلوط کردن مؤثر، غالباً مفید است که از حداکثر ظرفیت مخلوط کردن پیمانۀ یک جام، 10 تا 15 درصد کاهش یابد به­ویژه زمانی که از مواد افزودنی فوق کاهندۀ آب استفاده می­شود. مادامی که در بتن از مواد سیمانی ریز مانند میکروسیلیس، متاکائولن و یا سیمان­ های آمیخته استفاده می­شود برای اطمینان از یکنواخت مخلوط شدن باید به ترتیب و توالی بارگیری آن توجه ویژه­ای شود.

اینکه آب در کارخانه تولید بتن، در مسیر رفت و یا در کارگاه اضافه ­شود در بسیاری از تحقیقات درگیر با بتن پر مقاومت، رد پایی از آن وجود دارد. که مقدار آب اضافه شده در غالب اوقات بیشتر از مقدار آب مورد نیاز بتن است. کامیون­ها باید ‌به‌طور‌ کامل از تمامی مواد از قبل باقی مانده اعم از آب شستشوی قبل از بارگیری پیمانه تخلیه شوند. در اصل، کامیون­هایی که قبلاً همان طرح اختلاط بتن با مقاومت بالا را تحویل داده­اند اگر کاملاً خالی و بدون آب اضافی باشند نیاز به شستشو ندارند

بیشتربخوانید - بچینگ پلان