همان‌طور‌که می‌دانید، هر کدام از انواع سنسور دما، متغیرهای قابل اندازه‌گیری در صنایع مختلف هستند که باید به‌درستی از آنها به‌کارگیری شود که طبیعتاً هر کدام ویژگی‌های مختص به خود را دارند. به‌طور‌کلی، در هر صنعت، شناخت سنسورها فوق‌العاده دارای اهمیت است چرا‌که از‌جمله پرکاربردترین تجهیزات سیستم‌های مختلف صنعتی به‌شمار می‌روند. حال اجازه دهید در ادامه به برخی از مهم‌ترین انواع سنسور دما اشاره کنیم.

سنسور دما چیست

سنسور یا حسگر، وسایل و تجهیزاتی هستند که پارامتر دلخواه در صنایع مختلف را اندازه‌گیری می‌کنند و به شکل یک کمیت الکتریکی به سیستم بر‌می‌گردانند. از این رو سنسورهای دما نیز به‌همین‌صورت عمل می‌کنند و می‌توانند دمای مایعات، گازها و جامدات را اندازه‌گیری کنند. در‌حال‌حاضر، سنسورهای دما، در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارند که اصلی‌ترین آنها تماسی و غیرتماسی هستند. در‌واقع همان‌طور که مشخص است، سنسور نوع تماسی دما، با برخورد مستقیم با یک ماده، درجه آن را اندازه‌گیری می‌کند و در نوع غیرتماسی، دماسنج با جسم مدنظر، تماس مستقیم نخواهد داشت. حال در ادامه به معرفی انواع سنسور دما می‌پردازیم.

انواع سنسورهای دما

همان‌طور که عرض کردیم، سنسورها دارای انوع مختلف هستند که در ادامه به‌بررسی موارد بااهمیت‌تر می‌پردازیم:

  • سنسور pt100

این سنسور که با نام سنسور rtd نیز شناخته می‌شود. از‌جمله سنسورهای مقاومتی است و روش کار این نوع سنسور به‌ این‌ صورت است که،، به اندازه‌گیری مقاومت الکتریکی هادی در دماهای متفاوت می‌پردازد. گفتنی است که از سنسور pt100 ، در اکثر صنایع به‌کارگیری می‌شود. به‌خصوص در مواردی که دمای زیر 600 درجه سانتی‌گراد مدنظر است.

گفتنی است که اگر از این نوع سنسور در موارد مختلف استفاده نشود، ممکن است سبب ایجاد خطا و همین‌طور افزایش قیمت سیستم شود. ضمن‌ اینکه دقت داشته باشید که برای سنسور دما pt100،  باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید که از‌جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- توجه به نوع سنسور pt100 دارای اهمیت است.

- توجه به کابل این سنسور نیز ضروری است.

- توجه‌ به سنسورهای کلاس A با دقت 0.15 درجه که باید مدنظر قرار داده شود.

  • سنسور pt1000

این سنسور نیز جزو سنسورهای rtd به‌حساب می‌آید و تفاوت عمده‌ی آن با سنسور pt100، مقاومت اسمی‌ آنها است. در‌واقع عبارت pt در این نوع سنسور، به پلاتین و عدد 1000 آن، به‌‌این معنا است که در دمای صفر درجه سانتی‌گراد، از مقاومت 1000 اهمی برخوردار است. از ویژگی‌های این سنسور دما، می‌توان به مواردی مانند دقیق‌تر بودن، ثبات بهتر، تکرارپذیری و البته قیمت بالاتر اشاره کرد. با توجه به اینکه در اکثر صنایع مورد‌استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان آن را جزو پرکاربردترین سنسورهای دما دانست. حال شاید با این سوال روبه‌رو شده‌اید که چرا باید از این نوع سنسور استفاده کنیم. که در ادامه به آن می‌پردازیم:

- جنس متریال این سنسور از پلاتین است.

- مقاومت این نوع تجهیزات با افزایش دما، بیشتر می‌شود.

- دقت اندازه‌گیری در این سنسور دما، به نسبت سایر سنسورها فوق‌العاده است.

- پایداری حسگر دما pt1000 عالی است.

- انرژی مصرفی کمتر این حسگر، قابل‌توجه است.

- حسگر pt1000 در موارد مختلف مانند خنک‌سازی، گرمایش، خودروسازی و تهیه به‌کارگیری می‌شود.

ضمناً در نظر داشته باشید که این نوع سنسور، به انواع مختلفی نیز دسته‌بندی می‌شود که از‌جمله می‌توان به 2، 3 و 4 سیمه اشاره کرد. البته در اکثر موارد، سنسور نوع pt1000 دارای 3 سیم است.

  • سنسور rtd

این سنسور بر اساس تغییرات مقاومت موادها عمل می‌کند بدین شکل که یک جریان الکتریکی از نزدیک‌ترین سطح برای اندازه‌گری عبود کرده و در نهایت مقاومت ماده بوسیله‌ی دستگاه تعیین می‌شود. به طور کلی کاربرد این سنسور دما رابطه‌ی میان دمای قطعه و مقاومت است که در نهایت آن را اندازه می‌گیرد. در واقع زمانی که دمای قطعه بیشتر می‌شود دمای rtd نیز افزایش می‌یابد. اما اینکه بکارگیری از سنسور rtd چه مزیت‌هایی دارد را در ادامه به آن می‌پردازیم:

- این سنسورها دقت فوق العاده مناسبی دارد.

- پایداری در سنسور rtd قابل توجه است.

- این سنسور نسبت به نویزهای الکتریکی مقاوم است.

ضمناً گفتنی است که سنسورهای نوع rtd در انواع مختلفی در بازار عرضه می‌شوند که از جمله می‌توان به مواردی مانند سنسورهای استوانه‌ای rtd، سنسورهای تخت rtd و سنسورهای کویلی rtd اشاره کرد که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خودشان هستند و کاربردهای مختلفی دارند.

  • سنسور ntc

این نوع سنسورها برای اندازه‌گیری دما، از مقاومت کامپوزیت فلزی و یا سرامیکی بهره م‍ی‌برند و معمولاً از مواد نیمه‌هادی تشکیل می‌شوند. به‌طور‌کلی سنسور دما ntc، سنسورهایی هستند که از دما تبعیت می‌کنند و دمای محیطی را به پارامتر مقاومت الکتریکی تبدیل می‌کنند. گفتنی است که سنسور ntc، دارای انواع مختلفی بوده که از‌جمله می‌توان به ان‌تی‌سی‌های دیسکی، مهره‌‌ای، کلیپسی و شیشه‌ای اشاره کرد. ضمناً ناگفته نماند که از مزایای استفاده از این نوع سنسور، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سنسور ntc فوق‌العاده دارای حساسیت بالاست. (کاهش 5 درصد از مقاومت سنسور با افزایش هر درجه افزایش دما).

- جمع‌و‌جور بودن این سنسور قابل‌توجه است.

- این سنسور از مقاومت خوبی در برابر شوک، ضربه و... برخوردار است.

- سنسور دما ntc را می‌توان با قیمت فوق‌العاده عالی تهیه کرد.

- از این سنسور برای اندازه‌گیری دماهای خارجی نیز به‌کارگیری می‌شود.

خلاصه کلام

حال با توجه به موارد عنوان‌شده در این مقاله، چنانچه نیاز به انواع سنسور دما دارید، کافی است که از یک مرکز معتبر، برای این منظور به‌کارگیری کنید. گفتنی است که در‌حال‌حاضر مراکز مختلف، در سطح شهر و یا سایت‌های اینترنتی وجود دارند که با استفاده از هر‌کدام به‌راحتی می‌توانید سنسور دلخواهتان را تهیه کنید.

البته در‌نظر داشته باشید که، قبل از خرید سنسور دما، حتماً با افراد اهل‌فن مشورت کنید تا بتوانید باکیفیت‌ترین نوع این محصول را خریداری نمایید. ضمن‌ اینکه با توجه‌ به استفاده از  هر‌کدام از سنسورهای دمای معرفی‌شده در صنایع مختلف، برای اینکه از نوع مناسب سنسور بهره ببرید، کافی است که از مشاوره تخصصی شرکت پایا پویان برنا با برند تجاری پایاسنس برای این منظور استفاده کنید.