یکی از مهم ترین چالش های صنعت ساختمان سازی، گرانی قیمت مصالح ساختمانی از جمله انواع ورق آهن است. ارتباط نزدیکی بین قیمت ورق آهن و تاثیر آن بر تورم مسکن وجود دارد. برای درک دقیق این ارتباط، کافیست نگاه عمیق‌تری به انواع ورق آهن که در ساختمان سازی به کار می رود داشته باشیم و تاثیر آن را بر قیمت تمام شده ساخت و ساز مسکن بررسی کنیم. این کار به زمان زیادی نیاز دارد؛ اما در این مطلب، نکات مهمی را اشاره خواهیم کرد که قطعاً برای فعالان صنعت آهن کشور و پیمانکاران ساخت و ساز مسکن و انبوه سازان مفید واقع می شود.

قیمت ورق آهن به عوامل مختلفی بستگی دارد. در چند سال اخیر شاهد آن بوده ایم که قیمت تمام اقلام و مصالح ساختمانی رشد ۲ برابر داشته است؛ به این مفهوم که شاید قیمتی را که برای خرید ورق گالوانیزه در سال قبل می پرداختید، اکنون باید دو برابر بیشتر در نظر بگیرید. به وضوح مشخص است که این افزایش قیمت بر روی تصویر مصالح اولیه توسط پیمانکاران، تاثیر بسزایی خواهد داشت.

نه ‌تنها  ورق گالوانیزه بلکه قیمت سایر مصالح آهنی از جمله لوله و پروفیل فولادی، انواع تیرآهن، میلگرد و ورق رنگی و ورق گرم، این افزایش را تجربه کرده‌اند. پرکاربردترین مصالح ساختمانی همین تیرآهن، انواع ورق فولادی و پروفیل های فولادی هستند؛ چیزی که برای فونداسیون یک ساختمان به کار می رود.

قیمت ورق آهن

در همین مقدمه باید خدمتتان عرض کنیم هرچه قیمت این مصالح پرکاربرد بیشتر افزایش داشته باشد، قیمت تمام شده پروژه های ساخت و ساز هم بالاتر می رود، پس می بینید که این یک امر اجتناب ناپذیر است. برای روشن شدن ارتباط نزدیک قیمت ورق آهن و تاثیر آن بر تورم مسکن، لازم است توضیح مختصری درباره کاربرد ورق های آهنی در ساختمان سازی ارائه بدهیم. در قسمت های بعدی درباره قیمت ورق رنگی، ورق گالوانیزه و قیمت ورق گرم نیز صحبت خواهیم کرد.

کاربرد انواع ورق آهنی در ساختمان سازی چیست؟

همه ما کم و بیش با انواع ورق آهنی و ورق گالوانیزه آشنایی داریم. این ورق ها در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، تولید قطعات الکترونیکی، لوازم خانگی و صنایع ماشین سازی کاربرد دارند. هرگونه تغییر در  قیمت ورق های آهنی از هر کدام از انواع فوق می تواند همان صنعت به خصوص را دستخوش تغییراتی کند.

پیشرفت تکنولوژی در صنعت آهن باعث شده که تولید انواع ورق گرم و ورق گالوانیزه و ورق رنگی در صنایع با بازدهی بالا انجام گیرد. افزایش تولید به معنای افزایش تقاضا در بازار است، پس عرضه و تقاضا در راستای یکدیگر افزایش دارند و اگر قیمت ها متعادل باشد، این بازار از رونق خوبی برخوردار خواهد بود.

ورق های آهنی در برابر هرگونه خوردگی، شکستگی، ترک خوردگی و خمیدگی مقاوم هستند. به ویژه ورق گالوانیزه دارای روکش های مقاوم گالوانیزه است که پایداری و دوام آن را افزایش داده است. ورق های گالوانیزه در برابر زنگ زدگی نیز مقاومت خوبی دارند. خرید و فروش ورق های آهنی و فرق های فولادی به صورت رول در بازار انجام می‌گیرد؛

مثلاً شما ورق روغنی می‌خواهید بخرید، یا ورق سیاه یا ورق گالوانیزه؛ این ورق ها در کارخانه به صورت رول در می آیند و از طریق توزیع کنندگان و مراکز فروش به خریداران ارائه می گردند. هر کدام از انواع ورق های فولادی کاربردهای خاصی در صنایع ساختمان دارند؛ مثلاً از ورق روغنی در کابینت سازی، لوازم آشپزخانه و درب و پنجره و تزئینات دکوراسیون داخلی استفاده می شود.

تاثیر قیمت ورق آهن بر تورم مسکن

کاربرد ورق گالوانیزه نیز شناخته شده است. از ورق های گالوانیزه برای تولید لوازم خانگی، ساخت کولر، یخچال، اجاق گاز و  همه وسایلی که به نوعی در محیط های خورنده قرار دارند، استفاده می شود. ورق های رنگی هم کاربردهای زیادی در تولید لوازم خانگی و طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه و غیره دارند. با یک نگاه اجمالی بر کاربردهای ورق های آهنی در صنعت ساختمان سازی می توان پیش بینی کرد که هرگونه افزایش قیمت ورق آهن می تواند قیمت خرید و فروش ملک را افزایش دهد.

این موضوع زمانی بیشتر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که صحبت فروش ساختمان های نوساز به میان می آید. تغییرات  ورق رنگی و قیمت ورق گرم بر روی اجرای پروژه های ساخت و ساز مسکونی و تجاری تاثیر دارد؛ تمام این تغییرات، تورم بازار مسکن را موجب خواهد شد؛ چیزی که اجتناب ناپذیر است و کنترل آن باید هوشمندانه انجام گیرد.

چه عواملی قیمت ورق آهنی را تغییر می دهند؟

دانستن عوامل موثر در تغییر قیمت ورق آهنی می‌تواند به کارشناسان اقتصادی کمک کند تا تورم بازار مسکن را بهتر مدیریت کنند. در واقع تمام عواملی که در جامعه بر روی تورم قیمت ها، بازار ارز، دلار، تحریم ها، صادرات و واردات و خام فروشی تاثیر می گذارد، می تواند قیمت ورق های آهنی را هم تغییر دهد. مثلاً عرضه ورق های فولادی در بورس یک موضوع مهم است که بر روی قیمت ورق گالوانیزه و رنگی و  ورق گرم در بازار آزاد تاثیر دارد.

وضعیت اقتصادی بازار تولید صنایعی که از این ورق ها به عنوان مواد اولیه استفاده می کنند، یکی از فاکتورهای تاثیرگذار است که نمی توان بی توجه از کنار آن گذشت. ازآنجایی‌که قیمت ورق آهنی به صورت روزانه تغییر پیدا می کند، باید برای ثبت سفارش خرید حتماً استعلام قیمت روز را از فروشندگان داشته باشید. حجم درخواست ورق های آهنی برای پروژه های ساخت و ساز بسیار قابل توجه است، پس پیمانکاران لازم است قبل از شروع هر پروژه، دقیقاً قیمت مواد اولیه را تخمین بزنند و اگر لازم است با فروشندگان مشاوره ای داشته باشند.

افزایش قیمت مسکن

ورق های آهنی وزن سنگینی دارند، بنابراین برای خرید ورق گالوانیزه، خرید ورق رنگی و خرید ورق گرم حتماً باید حساب شده عمل کنید. این موضوع در مورد پروفیل‌های فولادی، تیرآهن، میلگرد و ورق روغنی هم صدق می کند. اگر جزو پیمانکاران ساختمانی هستید و مدیریت بودجه مالی برای خرید مصالح ساختمانی برای تان اهمیت زیادی دارد، پیشنهاد می کنیم قیمت ورق آهنی را از این مجموعه تخصصی استعلام بگیرید. در صورتی که نیاز به مشاوره داشته باشید کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.