مزدکس به عنوان پلتفرمی پیشتاز، طی این همکاری، زیرساخت‌های لازم را جهت معامله توکن‌های بهادار صندوق‌های سرمایه‌گذاری گروه آرمان آتی فراهم می‌کند. همچنین این دو مجموعه، با تمرکز در راستای فرهنگ‌سازی و آموزش در زمینه گسترش بازار توکن‌های بهادار به این همکاری ادامه می‌دهند.

جناب آقای مهندس قاسمی، مدیرعامل پلتفرم مزدکس پیرو این تفاهم‌نامه بیان کردند:

باید بگویم ما در دوران تحول دیجیتال قرار گرفته‌ایم، یعنی تمام اکوسیستم‌های پولی و مالی در معرض یک تغییر بزرگ دیجیتالی هستند. در حال حاضر بستر اولیه برای این امر بلاکچین هست که توانسته معاملات دارایی‌های دیجیتال را فراهم کند.

این فناوری می‌تواند برای دارایی‌های که در بازار‌های مالی با پشتوانه هستند یا انواع کلاس‌های دارایی سنتی، با توکنایز کردن، امکان معامله 24 ساعته در 7 روز هفته را ایجاد کند. توکن‌های بهادار، بدون محدودیت‌های قبلی یا با کمترین محدودیت‌هایی که قبلا بورس‌ها یا بازارهای تبادل داشتند چه برای سرمایه‌گذاران در هر جای دنیا، چه برای انجام معاملات و ابزارسازی راحت‌تر، بحث سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه را در اختیار سبدگردان ها، مشاوران سرمایه‌گذاری و عموم قرار می‌دهد.

این کار در دنیا و در کشورهای پیشرفته در حال انجام شدن است و چند ماهی است که بسیار ترند بازار شده است. انشالله در ایران بتوانیم این کار را نهایی کنیم، ما درحال انجام آن هستیم و در مسیرش قرار گرفتیم. با تعاملات خوبی که با بورس و نهادهای نظارتی درباره این مسئله داریم، این کار در حال صورت گرفتن است.

این تحول دیجیتال می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بازار سرمایه ما که عدم دسترسی سرمایه‌گذاران خارجی به بازار ایران است را حل کند. همچنین می‌تواند بحث اینکه نهادهای مالی ما نمی‌توانند در سطح جهانی کار کنند را تا حد خوبی برای مدیریت دارایی‌ها، مشاوره سرمایه‌گذاری در سطح بزرگ‌تری از ایران آسان کند.

این هدف ماست و آرمان آتی نیز یکی از با سابقه‌ترین و خوشنام‌ترین نهادهای مالی در ایران هست. ما امیدواریم با این تفاهم‌نامه بحث آموزش، تحقیق و توسعه در حوزه توکن‌های بهادار را با کمک دوستان بهتر پیش ببریم.»

در ادامه صحبت‌های دکتر اسلامی، مدیرعامل گروه آرمان آتی پیرو شروع این همکاری را خواهید خواند:

«تحول دیجیتال در همه جا در حال اتفاق افتادن است، قاعدتا در بازارهای مالی هم رخ می‌دهد. این پروسه دیجیتالی کردن دارایی‌های مالی یکی از ارکان مهم در ادبیات مالی خواهد بود. ما در آینده نزدیک، شاهد رونق بسیار زیاد این فرایند در بازارهای مالی دنیا و همچنین در ایران خواهیم بود. یکی از محدودیت‌هایی که شاید طی سال‌های گذشته باعث شده بازار سرمایه رونق نگیرد، موضوع استفاده از دارایی‌های مالی به عنوان وثیقه بوده است.

قاعدتا این تحولی که در حال انجام است یعنی، توکنایز کردن دارایی‌های مالی به پشتوانه یک دارای مالی یک روند جدیدی را ایجاد می‌کند. بستری جدید را فراهم می‌کند تا افراد انگیزه بیشتری به سرمایه‌گذاری، خرید دارایی‌های مالی، جایگزینی دارایی‌های فیزیکی یا کالاهای مصرفی به کالاهای سرمایه‌ای که در سال‌های گذشته در ایران رونق بسیاری داشته، پیدا کنند.

مزدکس و آتی

این تحول، به واسطه بزرگ بودن خود یک سری ریسک‌هایی دارد و باید به آن ریسک‌ها توجه کنیم. ما باید مواظبت کنیم از اینکه از چارچوب قوانین و مقررات کشور خارج نشویم: مقررات پولشویی، ضوابط بازار سرمایه و برای دستکاری قیمت و امثالهم.

باید بتوانیم به درستی این موارد را رعایت کنیم، اگر لازم است دستورالعمل‌های لازم را بنویسیم و مجوزهای لازم را از نهادهای مربوطه برای این موضوع دریافت کنیم. بنابراین با ایجاد چنین بستری برای توسعه و معاملات این توکن‌ها می‌توانیم شاهد ظهور یک نوآوری جدید در بازارهای مالی ایران به ویژه بازار سرمایه باشیم.»