صنعت تولید فولاد و آهن آلات یکی از بزرگ‌ترین صنایعی است که به واسطه تولیدات متعدد و نیاز و وابستگی صنایع مختلف دیگر به این صنعت، می‌توان از آن به‌عنوان یک صنعت مادر یاد کرد. در صنایع فولاد محصولات بسیار متنوعی تولید می‌شوند که برای هر یک از آن‌ها کاربرد خاصی تعریف شده‌است. ورق فولادی یکی از محصولات پرکاربرد این صنعت است که توسط شرکت‌های مختلفی به تولید رسیده و در کاربری‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا تا کنون چیزی راجع‌به ورق قطعات یا کاربردهای آن شنیده‌اید؟ اگر به واسطه شغل و حرفه خود با ورق‌های فولادی سر و کار داشته‌باشید، حتما در مورد ورق قطعات نیز چیزهایی شنیده‌اید. با توجه به تنوع در ورق‌های فولادی و تفاوت در نوع کاربری آن‌ها، شناخت این متریال‌ها و ویژگی‌ آن‌ها اهمیت بسیاری در بهره‌وری بهینه دارد. در ادامه به معرفی این ورق می‌پردازیم.‌

ورق قطعات چیست؟

قبل از هر چیزی بهتر است به یک تعریف مشخص از این ورق فولادی برسیم. ورق قطعات نوعی ورق آهنی است که به روش نورد گرم ورق اسلب تولید می‌شود. از آنجا که این ورق تخت فولادی به‌صورت اختصاصی در کارخانه نورد گرم و قطعات فولادی تولید می‌شود این گونه نام گرفته‌است. در واقع این ورق‌های فولاد آلیاژی در کارخانه قطعات، با ضخامت‌های بین ده تا سی میلی متر به شکل شیت تولید و عرضه می‌شوند. برای تمام ورق‌های قطعات استانداردهای بین‌المللی خاصی تعریف شده‌است.

دریافت انواع گواهینامه‌های ملی و بین‌المللی شرکت قطعات برای تولیدات خود، به‌خوبی گواه کیفیت و استاندارد‌بودن ورق‌های تولیدی در این شرکت است. برای آشنایی بیشتر با این ورق‌ها لازم است کمی با شرکت قطعات فولادی آشنا شوید. کارخانه نورد گرم و تولید قطعات فولادی حدود نیم قرن پیش تأسیس‌شده و در آن فعالیت‌هایی از جمله ذوب و ریخته‌گری ورق‌های فولادی و تجهیزات صنعتی انجام می‌شود.

images_1660975971.jpg

گریدهای ورق قطعات

کارخانه قطعات در سال ۱۳۵۵بخش نورد گرم را راه‌اندازی کرده و به‌عنوان اولین شرکت به تولید فولاد آلیاژی و پس از آن تولید ورق‌های فولادی تخت پرداخت. از آن زمان به بعد این کارخانه به این نام شناخته شد. از آنجا که این ورق‌ها به روش نورد گرم تولید می‌شوند، به‌عنوان ورق سیاه قطعات نیز خوانده می‌شوند. ورق‌های سیاه تولید‌شده در کارخانه قطعات شامل گریدهای مختلفی هستند و به واسطه این ویژگی کاربردهای مختلفی دارند.

به‌عنوان مثال: ورق ST52 قطعات جزو ورق‌های فولادی کم‌کربن بوده و از آلیاژ منگنز تشکیل شده‌است. این ورق‌ها به دلیل استحکام بالا به‌صورت گسترده در صنعت ساختمان‌سازی، پل‌سازی، ساخت ریل، ساخت مخزن و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از ورق‌های قطعات از مقاومت بالایی نسبت به ضربه برخوردارند و البته به روش نورد سرد تولید می‌شوند.

ورق‌های فولاد ضد سایش WR100 دارای آلیاژ کربن نوع دیگری از ورق قطعات هستند که به روش نورد گرم تولید می‌شوند‌. میزان کربن متوسط به‌کار‌رفته در این ورق‌ به آن قابلیت انجام عملیات حرارتی بخشیده ‌است. این نوع ورق فولادی در ساخت تجهیزات فولادی، صنایع ساختمانی، پل‌سازی و غیره کاربرد دارد.

نوع دیگری از ورق فولادی تحت عنوان فولاد Wr300 در کارخانه قطعات تولید می‌شود که به روش نورد گرم تولید شده و به دلیل امکان انجام عملیات حرارتی و استحکام فوق‌العاده، در ساخت وسایل مورد استفاده در معدن و تجهیزات حفاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب می‌توان گفت نوع کاربری ورق‌ قطعات به ترکیب آلیاژ به‌کار‌رفته در آن‌ها بستگی دارد.

images_1660975974.jpg

کاربرد ورق قطعات

همان‌طور که در بندهای قبل توضیح دادیم ورق‌های تولیدی کارخانه نورد گرم و ورق‌های فولادی در سه گرید مختلف تولید شده و به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که نسبت به ضربه و فشار دارند، در ساخت قطعاتی از جمله: قطعات خودروها، قطعات بیل مکانیکی، قالب‌های مختلف، تجهیزات مورد استفاده در معدن و عملیات حفاری، ورق‌های سایشی، اکسل، پیچ‌های ساچمه‌ای، تولید قطعات دستگاه‌هایی که در فرآیند تولیدی اکسترود تولید می‌شوند، ساخت پل و سازه‌های فولادی، اسکلت‌بندی ساختمان‌ها، ساخت مخازن تحت فشار و هر تجهیز صنعتی که نیازمند استحکام و دوام بالا است، به کار گرفته‌می‌شوند؛ بنابراین نمی‌توان کاربرد این ورق‌ها را به یک صنعت خاص محدود کرد.

قیمت خرید ورق قطعات

ورق‌های تولید‌شده در کارخانه قطعات فولادی مانند تمام ورق‌های فولادی دیگر، بر اساس استانداردهای خاصی قیمت‌‌گذاری می‌شوند. هر چند قیمت این محصولات تابع قیمت جهانی فولاد است و نوسان قیمت آن یک امر بدیهی است، اما به هر حال قیمت این قطعات فولادی بر اساس نوع ورق، ترکیب آلیاژ به کار‌رفته در آن، گرید ورق، ابعاد ورق و وزن آن و هم‌چنین هزینه‌های جاری در تولید و حمل‌و‌نقل ورق متغیر است.

از آنجا که قیمت ورق سیاه نورد گرم از ورق‌های استیل و نورد سرد ارزان‌تر است، طبیعی است که قیمت ورق‌های کارخانه قطعات نیز به تناسب این روال در قیمت‌‌گذاری، ارزان‌تر باشد. با وجود این که قیمت این ورق‌ها به ازای هر واحد کیلوگرم ارزان‌تر از ورق‌های نورد سرد است، اما چون وزن بالاتری نسبت به ورق‌های نورد سرد دارند، قیمت کلی خرید ورق قطعات افزایش می‌یابد.

images_1660975982.jpg

از آنجا که هزینه تمام‌شده محصولات فولادی ارزان نیست، بهتر است قبل از خرید به چند نکته مهم دقت کنید تا به‌استفاده بهینه‌ای از ورق قطعات برسید. در واقع بهتر است قبل از خرید محصولات فولادی کارخانه قطعات، نوع کاربری خود را مشخص کرده و بر اساس آن به انتخاب دقیقی در نوع ورق، گرید و ابعاد آن برسید. علاوه بر آن با توجه به این که قیمت این محصولات به‌صورت روزانه تغییر می‌کند، کوچک‌ترین نوسان تأثیر بسیاری در قیمت کلی خرید ورق دارد.

به‌همین‌خاطر توصیه می‌شود برای انجام یک خرید مقرون‌به‌صرفه، نوسان روزانه قیمت ورق‌ را در نظر داشته‌باشید. در نهایت نیز می‌توانید شرکتی را برای خرید انتخاب کنید که به دلیل تعرفه پایین حمل‌و‌نقل و تخلیه بار و فاکتورهای موثر دیگر در قیمت ورق، خرید ایده‌آلی را برایتان رقم بزند.

جمع‌بندی

ورق قطعات محصولی از شرکت نورد و تولید قطعات فولادی است که در هفده کیلومتری جاده قدیم کرج واقع شده‌است. ورق‌های فولاد آلیاژی تولید‌شده در این کارخانه در گریدهای مختلفی وجود دارند و بر اساس آن کاربری‌های مختلفی برای این محصولات در صنایع مختلف تعریف شده‌است.

با توجه به نوسان روزانه قیمت این ورق‌ها بهتر است قبل از خرید از قیمت به‌روز آنها اطلاع حاصل نمایید. وبسایت هایی مثل آهن آنلاین، مرکز آهن و آهن هایپر به عنوان مرجع آهن آلات ایران به صورت روزانه قیمت های روز آهن آلات را ارائه می کنند که برای اطلاع از قیمت محصولات فلزی می توان از آن ها استفاده نمود.