این کشور دانشجویان را با آغوش باز می ‌پذیرد و علاوه بر آن ، مزایایی بسیاری را به آنها عرضه می‌کند. البته لازم است پیش از هرگونه اقدامی نسبت به شرایط تحصیل در ترکیه اطلاعات لازم را کسب کنید. ترکیه می‌تواند سکوی پرتاب برای دانشجویان با انگیزه و پرتلاش باشد. هزینه‌های لازم برای تحصیل در این کشور کاملا مقرون به صرفه است و همین مسئله یکی از عوامل جذب افراد به این کشور شده است. در ادامه به بررسی دقیق تر راجع به شرایط تحصیل در ترکیه و موارد پیرامون آن می‌پردازیم.

تحصیل در ترکیه

موقعیت جغرافیای ترکیه به گونه ای است که به راحتی به دو قاره اروپا و آسیا دسترسی دارد. این مسئله افراد زیادی را وسوسه می‌کند تا برای مهاجرت تحصیلی به این کشور اقدام کنند. سیستم آموزشی در این کشور تا حد قابل قبولی ارتقا پیدا کرده و می‌تواند در آینده تحصیلی شما تاثیر زیادی داشته باشد.

پس از دریافت اطلاعات لازم در رابطه با رشته مورد نظر لازم است تا  نسبت به ترجمه دیپلم و مدارک تحصیلی مورد نیاز دیگر اقدام کنید. علاوه بر موارد ذکر شده لازم است  انگیزه نامه، نامه تمکن مالی و رسید پرداخت پذیرش ترکیه را که جزو مدارک ضروری برای تحصیل در ترکیه محسوب می‌شود، ارائه دهید.

سهولت در رفت و آمد و همچنین ضروری نبودن ویزا برای ایرانیان سبب شده تا متقاضیان هر چه بیشتر برای تحصیل به کشور ترکیه مهاجرت کنند. علاوه بر آن ترکیه برای افراد، معدل و شرایط سنی خاص را در نظر نمی‌گیرد که این مسئله، خود مزیت بزرگی به حساب می آید. در بعضی در دانشگاه‌های ترکیه امکان انتقال دانشجو به کشورهای اروپایی و آمریکا وجود دارد و دانشجویان می‌توانند با گذراندن مقدار معینی از واحدها و انجام برخی موارد به راحتی به دانشگاه مورد نظر منتقل شوند.

برای اقامت در این کشور شما می‌توانید از خوابگاه‌ها و دیگر مکان‌های مربوطه استفاده کنید و این مکان‌ها در قابل خدماتی که عرضه می‌کنند، مقدار مناسبی هزینه دریافت خواهند کرد. در این خوابگاه‌ها وعده ناهار به رایگان به افراد ارائه می‌شود که این مسئله خود می‌تواند هزینه‌ها را تا میزان زیادی کاهش دهد.

بهترین رشته‌های تحصیلی در ترکیه

بهترین رشته‌های تحصیلی در ترکیه

ترکیه در طی سال‌ها پذیرای دانشجویان مهاجر بوده است؛ رشته‌های مختلفی در دانشگاه‌های این کشور وجود  دارد که هر فرد با توجه به پیشینه تحصیلی خود می‌تواند نسبت به تحصیل در آن اقدام کند. اما در این میان رشته‌های پر متقاضی‌تری وجود دارد که آینده تحصیلی و شغلی افراد را تامین خواهد کرد. البته این تقاضاها در طول زمان سبب شده تا اخذ پذیرش در این رشته‌ها به سختی انجام پذیرد. رشته‌های علوم پزشکی در ترکیه مورد توجه عموم افراد قرار گرفته چرا که هزینه های مرتبط با تحصیل در آن‌ها نسبت به سایر کشور های اروپایی و امریکایی کمتر است.  رشته‌های پزشکی یا دندانپزشکی از جمله این رشته‌ها هستند. به طور کلی محبوبیت این رشته‌ها به دلیل بازار کار آن است که به نوعی تامین شده است. علاوه بر آن پذیرش و ورود به این رشته‌ها نیز نسبت به سایر دانشگاه ها در دیگر کشورها  ساده تر است. رشته داروسازی، فیزیوتراپی، مامایی و … از جمله این رشته‌ها هستند.

ترکیه در تجارت منسوجات جزو اصلی ترین کشورها در اروپا، آسیا و خاورمیانه محسوب می‌شود. به همین دلیل رشته‌های طراحی لباس و پارچه نیز به طبع آن محبوبیت زیادی دارد. رشته پرطرفدار دیگر در ترکیه مربوط به شاخه های مدیریت و کسب و کار است. وجود اقتصاد قوی در این کشور باعث رونق در رشته‌های مربوط به تجارت، مدیریت کسب و کار(MBA) و اقتصاد شده است. 

رشته‌های مربوط به علوم کامپیوتر و مهندسی از جمله رشته‌هایی است که در سراسر جهان از محبوبیت بسیاری برخوردار است؛ کشور ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. علاوه بر رشته‌های ذکر شده، رشته حقوق نیز یکی از رشته‌هایی است که هر ساله متقاضیان بسیاری را به خود جذب می‌کند. بازار کار مناسب برای رشته‌های مدیریت و حسابداری که در آینده وجود دارد مورد سبب افزایش محبوبیت این رشته شده است. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در شغل های حسابداری، کارمند بانک، مدیران اجرایی و.. به کسب درآمد بپردازند.

رشته خلبانی و هوانوردی نیز متقاضیان مخصوص به خود را دارد. تحصیل دراین رشته وجه اجتماعی افراد را افزایش داده و موقعیت شغلی آینده آن‌ها را تامین خواهد کرد. از دیگر رشته‌ های پرطرفدار در ترکیه می‌توان به رشته طراحی لباس، روانشناسی، علوم سیاسی، مدیریت ورزشی، زبان و ادبیات انگلیسی و … اشاره کرد. پیش از هرگونه اقدامی باید توجه داشته باشید که نسبت به ترجمه رسمی مدارک تحصیلی خود اقدام کنید.

هزینه تحصیل در ترکیه به چه مواردی بستگی دارد؟

هزینه تحصیل در ترکیه در حالت کلی مقدار مناسب و مقرون به صرفه است. اما عواملی مانند رشته تحصیلی مورد نظر و همچنین دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه یا موسسه می‌تواند برا میزان این هزینه های تحصیلی تاثیرگذار باشد. برای ورود به دانشگاه‌های دولتی لازم است امتیاز لازم را از در آزمون ورودی کسب کنید. پس از آن هزینه های لازم برای تحصیل در دانشگاه دولتی بین 600 تا 1500 دلار خواهد بود. تحصیل در دانشگاه‌ های خصوصی هزینه های بالاتری را نیز می‌طلبد و همانطور که گفته شد رشته مورد نظر تاثیر بسزایی بر آن خواهد داشت ولی در حالت کلی می‌تواند بین 10000 تا 35000 دلار متغیر باشد.

شرایط تحصیل در ترکیه چیست؟

هزینه تحصیل در ترکیه به چه مواردی بستگی دارد؟

از شرایط ضروری برای تحصیل در ترکیه در ابتدا این است که شما باید از دانشگاه یا موسسه مورد نظر پذیرش داشته باشید. در حالت کلی متقاضیان ساکن ایران می‌توانند در تمامی مقاطع تحصیلی اقدام به دریافت پذیرش بکنند. نکته مهم دیگر فراگیری زبان رسمی‌کشور ترکیه  است چرا که در تمام مراکز مربوط به تحصیل، دروس به زبان ترکی استانبولی تدریس می‌شود؛ البته امکان گذراندن دوران تحصیل در مدارس بین المللی به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. 

شروع سال تحصیلی در کشور ترکیه از میانه ماه سپتامبر یا اوایل اکتبر شروع می‌شود و تا ماه مه ادامه خواهد داشت. اخذ بورسیه تحصیلی از دیگر راه‌ هایی است که شما از آن طریق می‌توانید به کشور ترکیه مهاجرت کنید و از مزایای بیشمار آن بهره مند شوید. اجازه کار دانشجویان این کشور از دیگر مزیت های است که هنگام تحصیل بدست می آورید. شما از این طریق با فضای اجتماعی این کشور آشنا شده و بعد از فارغ التحصیلی به راحتی می‌توانید با بازار کار ارتباط برقرار کنید.

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

طبق قوانین مهاجرتی کشور ترکیه، ایرانیان برای ورود به مرزهای ترکیه با هر هدف مهاجرتی به ویزا احتیاج ندارند. همین امر سبب می‌شود تا به راحتی رفت و آمد به این کشور انجام پذیرد. همچنین مقدار هزینه تحصیلی نسبت به دیگر کشورها تا حد قابل توجهی مقرون به صرفه تر است. علاوه بر آن آزمون‌های ورودی برای رشته‌های مختلف وجود دارند که لازمه ورود به هر رشته ای میباشند.

همچنین لازم است مدارک پیشین خود را معادلسازی و ترجمه کنید. برای انجام این کار شما می‌توانید با مراجعه به دارالترجمه ترکی استانبولی نسبت به این کار اقدام کنید.  شما می‌توانید برای اخذ ویزای تحصیلی به کنسولگری کشور ترکیه مراجعه و آن را دریافت کنید. ترکیه با افزایش کیفیت و تعداد دانشگاه‌های بین المللی سطح علمی دانشگاه های خود را تا حد زیادی بالا برده است.