درک این موضوع به حسابداران در ارائه گزارش‌‌های دقیق به مدیران بالا دستی کمک می‌کند. اگر شما نیز دغدغه کاهش هزینه‌های تولیدی و دستمزد کارکنان خود را دارید، مطالعه این مقاله کاربردی را از دست ندهید. در این مطلب با یکی از شاخص‌های اصلی و مهم تصمیم‌گیری مدیران کسب‌و‌کارهای تولیدی آشنا خواهید شد.

 بهای تمام شده کالای فروش رفته یعنی چه؟

به‌طور‌کلی، قیمت نهایی کالای فروش رفته به معنای کلیه هزینه‌های مستقیمی است که در تولید کالای فروخته شده توسط یک کسب‌و‌کار نقش داشته‌اند. معمولا این مبلغ شامل هزینه‌های مستقیم نیروی کار (دستمزد) و مواد مصرف‌شده در تولید کالاهای مختلف است. به بیان‌ساده‌تر، به هزینه ایجاد و تولید محصولات فروشی یک شرکت، بهای تمام شده کالای فروش رفته می‌گویند.

هزینه‌های غیر‌مستقیم (مانند هزینه بازاریابی) در این مبلغ لحاظ نخواهند شد. مدیران حسابداری برای محاسبه این مبالغ از فرمول بهای تمام شده کالای فروش رفته در شرکت تولیدی و البته یک نرم افزار مالی پیشرفته استفاده می‌کنند. برای درک تفاوت بهای تمام شده کالای ساخته شده و فروش رفته، اکنون به تعریف بهای کالای ساخته شده می‌پردازیم.

بهای تمام شده کالای فروش رفته یعنی چه؟

بهای تمام شده کالای ساخته شده چگونه محاسبه می‌شود؟

در علم حسابداری، جمع هزینه‌های مواد مستقیم مصرف شده، دستمزد مستقیم کارکنان و سربار ساخت، مجموع هزینه‌های تولید را تشکیل می‌دهند. اما همواره یک دسته کالا نیز داریم که در جریان ساخت بوده و از دوره قبلی به چرخه جدید منتقل شده‌اند. به این هزینه‌ها، هزینه کالای در جریان ساخت می‌‌گویند. جمع هزینه‌های تولید و هزینه کالای در جریان ساخت، قیمت نهایی کالای در جریان ساخت را می‌سازند.

در پایان هر دوره حسابداری، حسابداران موجودی کالای در جریان ساخت را بررسی کرده و آن را از بهای تمام شده کالای در جریان ساخت کم می‌کنند؛ به این ترتیب، ارزش نهایی کالای ساخته شده محاسبه می‌شود. اکنون که با تعریف این دو هزینه آشنا شدیم، مطمئنا درک تفاوت بهای تمام شده کالای ساخته شده و فروش رفته برایتان راحت‌تر خواهد بود.

در نهایت، بهای تمام شده کالای ساخته شده و فروش رفته چه تفاوتی دارند؟

بهای تمام شده کالای ساخته شده، شامل هزینه‌های مواد اولیه ساخت، دستمزد کارکنان و همه سربارهای تولید محصول است. این بها در ترازنامه‌های مالی (سمت راست ترازنامه) با عنوان موجودی کالا با ماهیت دارایی ذکر می‌شود. اما درست در زمانی که یک کالا به‌فروش می‌رسد، قیمت نهایی کالای ساخته شده از انبار خارج شده و به بهای تمام شده کالای فروش رفته تبدیل می‌شود. این هزینه در گزارش صورت سود و زیان باعث کاهش حساب درآمد فروش خواهد شد.

به‌بیان‌ساده، بهای تمام شده کالای فروش رفته یک حساب موقت است؛ در‌حالی‌که، بهای تمام شده کالای ساخته شده یک حساب دائمی محسوب می‌شود. مواردی مانند هزینه‌های مالیاتی در این شاخص اثری ندارد و ثبت نمی‌شود. حسابداران معمولا مالیات‌هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده را از طریق سامانه ارزش افزوده پرداخت می‌کنند.

فرمول بهای تمام شده کالای فروش رفته در شرکت تولیدی

فرمول بهای تمام شده کالای فروش رفته در شرکت تولیدی

در شرکت‌ها و موسسه‌های تولیدی برای محاسبه ارزش نهایی کالای فروش رفته، ابتدا موجودی کالای ساخت اول دوره را با بهای تمام شده کالای ساخته شده جمع می‌بندند. حاصل این جمع، بهای تمام شده کالای آماده برای فروش است. اکنون این عدد را از موجودی کالای ساخته شده پایان دوره کم می‌کنند تا قیمت نهایی کالای فروش رفته به‌دست بیاید. فرمول این محاسبه به شرح زیر است:

  • بهای تمام شده کالای فروش رفته: موجودی کالای آماده فروش از موجودی کالای پایان دوره کسر شود

مدیران کسب‌و‌کارها با درک درست تفاوت بهای تمام شده کالای ساخته شده و فروش رفته و استفاده از این شاخص‌ها، در زمینه شیوه تولید و بهینه‌ کردن هزینه‌های تولیدی تصمیمات خود را اتخاذ می‌کنند. برای محاسبه این مبالغ و تهیه صورت‌های مختلفی مانند صورت سود و زیان و ترازنامه، باید از نرم‌افزارهای حسابداری پیشرفته استفاده کنید. این‌روزها برنامه‌های مالی و حسابداری، به ابزاری کاربردی و جدایی‌ناپذیر در تیم حسابداری شرکت‌ها تبدیل شده‌اند.

حسابداری دقیق و آسان، با نرم‌افزارهای حسابداری سپیدار سیستم

در این مقاله تفاوت بهای تمام شده کالای ساخته شده و فروش رفته را بررسی کردیم. برای انجام دقیق امور حسابداری و تهیه صورت‌های مالی، به یک نرم‌افزار پیشرفته حسابداری نیاز خواهید داشت. شرکت سپیدار سیستم، با سال‌ها تجربه در زمینه تولید برنامه‌های مالی مختلف در کشور، بهترین نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی و فروشگاهی را تولید و روانه بازار کرده است.

برای آشنایی با امکانات جذاب و منحصر‌به‌فرد این نرم‌افزارها کافی است وارد سایت سپیدار سیستم به نشانی sepidarsystem شوید. با خرید نرم‌افزار حسابداری سپیدار سیستم، تیم مالی کسب‌و‌کار خود را تکمیل کنید. شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ پل ارتباطی مشتریان با مجموعه سپیدار است. کارشناسان خبره این شرکت مشتاقانه پاسخ‌گوی سوال‌های شما عزیزان خواهند بود.