ایران تلنت به تازگی گزارش جامع جذب و استخدام تهران را منتشر کرده و در بخشی از این گزارش به بررسی میزان حقوق و دستمزد افراد در رده‌های سازمانی و مشاغل مختلف پرداخته است. داده‌های این گزارش با مشارکت 47 هزار شاغل و یا افراد جویای کار که در ارزیابی حقوق و دستمزد سالانه ایران سلری شرکت کرده‌اند، به دست آمده است.

برای دانلود فایل گزارش اینجا را کلیک کنید.

پایین‌ترین و بالاترین میزان پرداخت حقوق شرکت‌ها

بنابر داده‌های ایران‌تلنت، کارشناسان، مدیران میانی و مدیران ارشد در شرکت‌ها و صنایع مختلف، به طور میانگین، حقوق مشابهی را دریافت کرده‌اند. پایین‌‌ترین حقوق دریافتی کارشناسان، ۶.۷ میلیون تومان و حداکثر دریافتی آن‌ها ۷.۲ میلیون تومان بوده و اختلاف حداقل و حداکثر میانگین حقوق در این رده سازمانی به ۱۷ درصد رسیده است.

در بخش مدیران میانی و مدیران ارشد هم اختلاف کمترین و بیشترین میانگین حقوق دریافتی در رده مدیران میانی ۸ درصد و در رده مدیران ارشد ۲۰ درصد بوده است.

کدام صنایع بیشتر حقوق پرداخت کرده‌اند؟

بیشترین میزان پرداختی در کسب‌وکارهای آنلاین و شرکت‌های پیمانکاری بوده و کمترین پرداخت‌ها هم مربوط به شرکت‌های بازرگانی است. شاغلان در رده سازمانی مدیر ارشد بیشترین حقوق را در سال 1400 دریافت کرده و متوسط دریافتی آن‌ها 15.6 میلیون تومان بوده است. پس از این رده سازمانی، مدیران میانی با میانگین حقوق 9.6 میلیون تومان و کارشناسان با متوسط دریافتی 6.6 میلیون تومان، در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در ابتدای هر سال، درصد مشخصی برای افزایش حقوق توسط دولت اعلام می‌شود اما آیا در بازار کار هم حقوق‌ها به همین میزان افزایش می‌یابند؟

بنابر گزارش ایران تلنت، در آغاز سال 1400، میزان افزایش حقوق، 25 درصد اعلام شد اما با مقایسه میانگین دریافتی سال 1400 با سال 1399 به این نتیجه می‌رسیم که میانگین دریافتی کارشناسان، مدیران میانی و مدیران ارشد به ترتیب 42، 38 و 40 درصد افزایش داشته است. بنابراین شرکت‌ها بیش از میزان اعلام شده، به حقوق و دستمزد کارکنان خود افزوده‌اند. مقایسه نتایج مربوط به سال گذشته نشان می‌دهد که تغییرات دریافتی در ارتباط با رده‌های سازمانی به طور میانگین 29 درصد بوده و در سال 1400 این میزان به 40 درصد رسیده است.

کدام شغل‌ها بیشترین دستمزد را دریافت کرده‌اند؟

برنامه‌نویس وب، تحلیلگران داده و کارشناس برنامه‌ریزی پردرآمدترین عناوین شغلی کارشناس در هر شرکتی بوده‌اند. در رده مدیر میانی سرپرست فنی، کارشناس ارشد تحلیل داده و مدیر توسعه کسب و کار هم عنوان پردرآمد‌ترین عناوین شغلی این رده را در سال 1400 به خود اختصاص داده‌اند. در رده مدیر ارشد هم که مدیران عامل، مدیران استراتژی و برنامه‌ریزی و مدیران ارشد فنی بیشترین حقوق را دریافت کرده‌اند. نکته جالب توجه دیگر این است که در هر سه رده سازمانی کارشناس، مدیر میانی و مدیر ارشد، تیم فنی (Tech) بیشترین حقوق را در سال 1400 دریافت کرده است و از سوی دیگر عناوین شغلی مربوط به کنترل و تضمین کیفیت جزو کم‌درآمدترین‌ها در هر رده سازمانی بوده‌اند.

بیشترین رزومه‌های ارسال شده بر اساس گروه شغلی

بخش دیگری از این گزارش به بررسی آمار‌ رزومه‌های ارسالی در ایرا‌ن تلنت می‌پردازد. بیشتر رزومه‌ها‌ی ارسال شده در سال گذشته برای گروه شغلی فروش و خدمات پس از فروش، ارسال شده‌اند. گروه شغلی بازاریابی، تبلیغات و تحقیقات بازار با اختصاص ۱۲ درصد رزومه‌ها به خود در رده دوم قرار گرفته و گروه شغلی حسابداری، حسابرسی و بیمه با ۱۱ درصد رزومه‌ها‌ سومین گروه شغلی با بیشترین میزان دریافت رزومه بوده است. نکته جالب این قسمت از گزارش به پایین بودن تعداد رزومه‌های ارسالی برای گروه شغلی طراح گرافیک، عکاسی و هنر بازمی‌گردد.

آگهی‌های شغلی با عناوین شغلی پر تکرار در سال 1400

با بررسی گزارش ایران تلنت به این نتیجه می‌رسیم که عناوین شغلی در حوزه فروش شامل کارشناس فروش و مدیر فروش پرتکرارترین عناوین شغلی در آگهی‌های استخدامی بوده‌اند. نماینده علمی (Medical Representative که موقعیت شغلی نیازمند به دانش دارویی و علمی و فروش است) هم در رده پرتکرارترین عناوین شغلی آگهی‌های استخدامی سال 1400 قرار دارد. عنوان شغلی حسابدار هم در آگهی‌های استخدامی بسیار تکرار شده است که با رشد 105 درصدی استخدام در شرکت‌های حوزه حسابداری، کاملا همخوانی دارد. کارشناس بازرگانی، طراح گرافیک، مدیر مالی و مدیر منابع انسانی هم از دیگر عناوین پرتکرار در آگهی‌های استخدامی سال 1400 بوده‌اند.

با استفاده از این لینک می‌توانید به متن کامل گزارش جذب و استخدام ایران تلنت دسترسی پیدا کنید.