بر این اساس می‌توان گفت هتل باید مکانی امن برای اقامت در اختیار مسافران قرار دهد و این اطمینان را در افراد ایجاد کند که کسی نمی‌تواند به مال و جان آنها آسیبی وارد کند. رای حفظ امنیت این فضاها می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد که یکی از بهترین آنها، تجهیز ساختمان با انواع تجهیزات هتلی کاربردی و گاها دیجیتال و هوشمند است.

در این مقاله ما قصد داریم با معرفی این تجهیزات به هتل‌داران عزیز کمک کنیم تا بتوانند فضای محل کسب‌وکار خود را به یک مکان ایمن تبدیل کنند و در مدیریت آن عملکرد بهتری داشته باشند.

انواع تجهیزات هتلی مفید برای حفظ امنیت مسافران

با پیشرفت تکنولوژی و به لطف خلاقیت مهندسان در ترکیب فناوری‌های مختلف، این روزها شاهد معرفی انواع مختلفی از سیستم‌های امنیتی به بازار هستیم که اکثر آنها به صورت اختصاصی برای تجهیز هتل‌ها و اقامتگاه‌ها طراحی شده‌اند. این تجهیزات که حضورشان موجب افزایش ایمنی مسافران می‌شود عبارتند از:

سیستم اعلام حریق یا تشخیص دود

این سیستم یکی از حیاتی‌ترین تجهیزات امنیتی است که باید هر هتلی به آن مجهز باشد. سیستم اعلام حریق در زمان آتش‌سوزی، حضور دود و شعله را از طریق آلارم مخصوصی به ساکنین اطلاع می‌دهد تا آنها زمانی کافی برای خروج از ساختمان داشته باشد.

این وسیله در واقع یک سنسور تشخیص دود است که با حساسیت بالای خود قادر است حریق را در همان دقایق اولیه شناسایی کند. این سنسور به صورت یک وسیله کوچک دایره شکل روی سقف طبقات وصل می‌شود. برخی از مدل‌های این دستگاه نیز علاوه بر سیستم اعلام حریق، مجهز به سیستم آبپاش هستند که با افزایش رطوبت محیط از گسترش آتش جلوگیری می‌کند.

دوربین‌های مداربسته

با نصب این دوربین‌ها می‌توانید تمام قسمت‌های داخلی هتل، به ویژه جلوی درب اتاق‌ها، راهروها و پارکینگ را کنترل کنید. دوربین مداربسته حتی قادر است تصاویر دریافتی را ضبط و ذخیره کرده تا در صورت لزوم از این فایل‌های ویدئویی برای پیدا کردن مجرمان یا عاملان ناامنی استفاده شود.

سیستم کنترل دسترسی

سیستم کنترل دسترسی که مخصوص هتل‌ها طراحی می‌شود در واقع سیستمی است که به شما به عنوان مالک هتل این امکان را می‌دهد تا روی تردد افراد در هتل، اعم از مسافران یا کارکنان و همچنین امنیت دارایی‌های فیزیکی موجود در محل مانند گاوصندوق اصلی هتل نظارت داشته باشید.

این سیستم می‌تواند به گونه‌ای تنظیم شود که فقط به افراد خاصی اجازه داده شود که در زمان‌های مختلف وارد بخش‌های خاصی از ساختمان شوند. با این سیستم می‌توانید به شدت روی تردد افراد، به خصوص در بخش‌های امنیتی و استراتژیک هتل کنترل داشته باشید.

سیستم قفل درب

قفل‌های مجهز به سیستم دیجیتالی (هوشمند) ، یکی از رایج‌ترین و پر مصرف‌ترین تجهیزات هتلی به حساب می‌آید. این قفل‌ها مدل‌های مختلفی دارند که محبوب‌ترین آنها قفل کارتی هتلی است.

در قفل کارتی هتلی، کلید درب یک نوع کارت هوشمند با سیستم RFID است که برای باز کردن آن باید در فاصله معینی از کارت‌خوان دستگاه قرار بگیرد. انواع دیگر از قفل‌های هوشمند در بازار وجود دارد که قابل استفاده برای درب ورودی واحدهای اقامتی هستند و از مکانیزم‌های پیچیده‌تری برخوردارند.

به عنوان مثال قفل دیجیتال اثر انگشتی که نوعی قفل بیومتریک هستند برای باز شدن نیاز به اسکن اثر انگشت فردی دارند که از قبل برای سیستم به عنوان فرد مجاز تعریف شده است. برخی از قفل‌های دیجیتال نیز رمزی هستند و باید رمز عبور اختصاصی که رزروشن برای هر مسافری به صورت مجزا تعریف کرده است را روی صفحه کلید آنها شماره‌گیری کرد.

سیستم امنیت محیطی هتل

 

سیستم امنیت محیطی هتل

سیستم امنیت محیطی با بررسی کارت شناسایی افراد قبل از ورود به ساختمان هتل، به جلوگیری از ورود افراد متفرقه کمک می‌کند. این سیستم قابل پیاده‌سازی روی ورودی پارکینگ هم می‌باشد و از طریق آن می‌توان فقط به وسایل نقلیه‌ای که شماره پلاک‌شان در سیستم ثبت شده است اجازه ورود داد.

سیستم مدیریت مسافران (GMS)

این سیستم در واقع یک نوع نرم‌افزار است که روی کامپیوترهای تمام بخش‌های هتل اعم از کانتر اصلی پذیرش و حتی بخش‌هایی مانند رستوران قابل نصب بوده و به کارکنان هتل کمک می‌کند تا با ارائه جزئیات رزرو لحظه‌ای و سایر اطلاعات، مسافران را از لحظه ورود تا خروج مدیریت کنند.

به این ترتیب می‌توان بدون اینکه مسافران درخواست‌‎های مکرر برای استفاده از سرویس‌های مختلف هتل را داشته باشند؛ خدمات عالی و باکیفیتی را به آنها ارائه کرد.

تجهیزات مربوط به واحدهای اقامتی

هر اتاقی که در هتل برای استراحت مسافران در نظر گرفته می‌شود؛ نیاز به تجهیزات خاصی دارد که همگی در جهت رفع نیازهای مهمان کارایی دارند. به عنوان مثال بسیاری از مسافران در طول سفر اسناد هویتی خود را به همراه دارند و برخی از آنها نیز در لابه‌لای وسایل شخصی‌شان کالاهای ارزشمندی مانند طلا و پول پیدا می‌شود.

شما به عنوان مدیر یک مجموعه اقامتی باید اتاق‌ها را به حدی تجهیز کنید که مسافر بابت تمام دارایی و اموالی که در طول سفر همراه خود دارد خاطر جمع شود. به همین خاطر معمولا تمام اتاق‌ها در هتل‌های معروف و شیک مجهز به سیف باکس یا همان گاو صندوق اختصاصی هستند. این گاو صندوق‌ها نوعی قفل دیجیتال دارند که فقط به وسیله کد مخصوصی که خود مسافر هنگام ورود به اتاق برای دستگاه تنظیم می‌کند قابل باز شدن است.

علاوه بر گاو صندوق دیجیتال در برخی از هتل‌ها جهت رفاه حال بیشتر مسافران از تجهیزاتی مانند یخچال هتلی، سشوار اتوماتیک، سیستم سرمایش اختصاصی و سایر وسایلی که برای یک زندگی موقت به آنها نیاز است استفاده می‌شود.

سیستم‌های ورود دارای کلید سیار

قفل‌های هتلی که مجهز به کلید سیار هستند؛ مانند قفل‌های هوشمند قابل اتصال به تلفن همراه، به مسافران اجازه می‌دهند تا با استفاده از گوشی هوشمند خود به جای کلید یا کارت، وارد محل استراحت خود شوند.

باز کردن قفل اتاق هتل با تلفن می‌تواند به ویژه برای افرادی که مدام کلید خود را گم می‌کنند مفید باشد. برای استفاده از این سیستم‌ها، مسافر بعد از پذیرش لینک دانلود نرم‌افزار اختصاصی هتل را روی تلفن همراه خود دریافت کرده و از طریق آن می‌تواند قفل درب اتاق را تنظیم کند.

برای باز کردن این مدل از قفل‌ها در برخی از مدل‌ها کافیست که گوشی همراه مسافر در جیبش باشد و نزدیک به درب شود. قفل با استفاده از سیستم بلوتوث یا وای‌فای نزدیک شدن مسافر را تشخیص داده و درب را باز می‌کند.

سیستم‌های ورود دارای کلید سیار

چند نکته مهم

درست است که هتل‌داران می‌توانند با استفاده از تجهیزات مدرن هتلی، محیط ساختمان را برای مسافران ایمن‌تر کنند؛ اما باید چند نکته مهم را نیز رعایت کنند تا مشتریان بیشتر احساس آرامش داشته باشند و در مواقع ضروری خطری جان و مال آنها را تهدید نکند. این نکات عبارتند از:

  • آموزش کارکنان و آشنا کردن آنها با نقش‌شان در مواقع اضطراری

  • تعبیه زنگ هشدار در بخش‌های مختلف ساختمان برای استفاده مسافران در زمانی که احساس خطر می‌کنند

  • استفاده از نگهبانان آموزش دیده

  • ثبت سوابق همه کارمندان از جمله تاریخ استخدام و خاتمه همکاری، صلاحیت‌ها و تخصص‌های هر کدام در یک نرم‌افزار جداگانه و بایگانی پرونده‌ها

  • بررسی دوره‌ای تمام تجهیزات هتل از جمله سیستم‌های روشنایی و سیستم‌های امنیتی