تکامل دوران کودکی، یکی از مهم‌ترین معیارهای سلامت در طول زندگی هر فرد به شمار می‌رود و کودکان از بدو تولد تا سن هفت سالگی بیشترین تاثیرپذیری را نسبت به محیط اطراف خود دارند، بنابراین بسیار مهم است که کودک در این سال‌ها در محیط و شرایطی قرار بگیرد که به رشد و پرورش مناسب او کمک کند.

علاوه‌ بر آشنا شدن با جانداران مختلف، کودک در طبیعت می تواند مهارت های کاربردی زیادی یاد بگیرد. کودکی بیشتر از هر زمان دیگری در زندگی، زمان یادگیری است. گردش و سفر به کودک اجازه می‌دهد با ناشناخته‌های زیادی آشنا شود، در محیط‌های ناآشنا قرار بگیرد و مسائل مختلفی را حل کند.

دهکده تفریحی

گردش و سفر باعث می شود کودک، در همان سال‌های اول زندگی خود دیدی بازتر نسبت به جهان پیرامونش پیدا کند، بیشتر ببیند و بیشتر تحلیل کند، بیشتر تجربه کند و بیشتر یاد بگیرد. و این ها همه او را به داشتن شخصیتی قوی و مستقل سوق می دهند گردش و تفریح با کودک سختی‌ها و محدودیت‌های خاص خودش را دارد،اما نباید فراموش کرد که:

این کار غیرممکن نیست! این طرز فکر که اجازه دهیم کودک‌مان بزرگ شود و بعد به گردش و سفر برویم را کنار بگذارید و در عوض با کمی خلاقیت، سفرهایی را طراحی کنید که هم خود و هم کودک تان از آن لذت ببرید.در نتیجه این کودک بدون شک نسبت به هم سن‌های خود باهوش‌تر، مستقل‌تر و قوی‌تر خواهد بود.

دهکده تفریحی توریستی گنجنامه همدان در همین راستا و در جهت برانگیختن و تقویت حس ماجراجوئی و آموزش کودکان و همچنین فراهم نمودن زمینه مناسب برای کسب تجربیات جدید، مدیریت شرایط و تمرین استقلال کودکان در قالب مفاهیم سرگرم کننده، در تلاش است تا به عنوان متولی این حوزه با اقدامات برنامه‌ریزی شده، زمینه آشنایی جامعه با مفهوم گردشگری کودک و بیان تفاوت‌های سفر کودک با سفرهای معمولی، اذهان عموم را نسبت به آنچه در سطح گردش و گردشگری در دنیای امروزی در جریان است، آشنا سازد.

گنج نامه

برنامه‌های پیش‌بینی شده که در مجموعه تفریحی توریستی گنجنامه، به عنوان پایه‌گذار گردشگری کودک در نظر گرفته شد براساس پژوهش‌های صورت گرفته کودکان اغلب به‌دنبال سرگرم شدن، تجربه‌های نو و متفاوت، تجربه حال و هوای خاص مقصد و بازدید از مکان‌های جدید هستند؛ در این میان، ۲ مفهوم سرگرم بودن و تجربه نو و متفاوت به ترتیب در ۷۴ درصد و ۷۰ درصد از خاطرات کودکان دیده شده و بیشترین سرگرمی کودکان مربوط فعالیت‌های در ارتباط با طبیعت بوده است.

این نشان می‌دهد که کودکان اغلب نگاه متفاوتی به سفر و طبیعت دارند.  دهکده گنجنامه با برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگروه‌های گردشگری و بهره از جامعه‌شناسان و روانشناسان این حوزه در صدد تا  از طریق ظرفیت‌های موجود مجموعه، حس جستجوگری و آموزش  کودکان را در فضاهای آموزشی و سرگرم‌کننده کننده خویش مهیا سازد.

گنجنامه

به عنوان نمونه حس علاقه‌مندی کودکان به حیات وحش، پرندگان، خزندگان و پاسخ به این نیاز از طریق سفر و بازدید از موزه‌های مصنوعی و طبیعی فراهم می‌شود. غار آکواریوم گنجنامه به عنوان بزرگترین غار مصنوعی ایران، نمونه عینی یک اثر آموزشی، سرگرم‌کننده و متفاوت است که تجربه لمس دنیایی نو و مشاهده بخشی از جانوران از جمله خزندگان و پرندگان و... را در اختیار کودکان و خانواده‌های آنان قرار می‌دهد.

فضای بکر و طبیعت دلنشین و چهار فصل دهکده گنجنامه که در دامنه و دل کوهستان الوند مرتفع قرار گرفته، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری برای کودکان و خانواده‌های آنان است که لحظه به لحظه قادر است کودکان و خانواده‌های آنان را در این محیط زیبا غافلگیر سازد.