تحقیقات ثابت کرده است که ورزش می‌تواند بر روی عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز موثر باشد. در این شرایط بدن انسان در مقابل انواع بیماری‌ها مقاوم می‌شود و به خوبی تقویت خواهد شد. برای اینکه بتوانیم «راه های تقویت سیستم ایمنی» بدن را با گام‌های درستی طی کنیم لازم است یک برنامه حاوی تغذیه‌ی متعادل، خواب مناسب و کنترل استرس را در پیش بگیریم.

تاثیرات ورزش بر روی سیستم ایمنی بدن

 ورزش کردن همیشه به‌عنوان یک راهکار سلامتی مورد توجه قرار می‌گیرد. بر اساس مطالعاتی که در این بخش صورت گرفته است، انجام ورزش‌های متوسط تا شدید باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی می‌شود. برای رسیدن به این هدف بهتر است که در طول شبانه‌روز یک ساعت را به ورزش اختصاص دهید. در مواردی که فعالیت‌های ورزشی پایین است، نمی‌توان انتظار بروز تغییرات بزرگ را داشت. از سوی دیگر اگر ورزش بسیار شدید باشد، نتیجه معکوس می‌دهد و سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند.

به همین علت پیدا کردن یک استاندارد مشخص در ورزش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این بین باید عوامل دیگری همچون مدت و دفعات نیز مورد بررسی قرار گیرد. کسانی که فعالیت‌های بدنی خیلی شدید دارند باید به فکر خرید ویتامین‌های تقویت سیستم ایمنی باشند تا باعث جلوگیری از سرکوب شود. همچنین دفعات ورزش خود را نیز بیش از حد نکنید زیرا اثر نامناسب خواهد داشت.

مدت زمان ورزش برای تقویت سیستم ایمنی

یکی از سوالاتی که بسیار پرسیده می‌شود مربوط به مقدار زمان ورزش است. بر طبق آزمایشات انجام شده، بهتر است که در طول یک هفته بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه زمان را به ورزش هوازی اختصاص دهید. البته این زمان در حالتی است که با شدت متوسط در حال ورزش هستید. در صورتی که می‌خواهید ورزش شدید داشته باشید ۷۵ دقیقه در هفته کافی خواهد بود.

ورز‌ش‌هایی که منجر به تقویت عضلات می‌شوند نیز بسیار پراهمیت هستند. ورزش‌های عضلانی نیز باید دو روز در هفته دنبال شوند. در صورتی که شما بتوانید زمان ورزش خود را در روزهای مختلف هفت تقسیم کنید، مسلما نتیجه بهتری خواهید گرفت. با یک برنامه‌ریزی درست و اصولی می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را قدرتمندتر کنید. در این حالت بیماری‌های مختلف نیز نمی‌توانند به شما هجوم بیاورند پس از این فرصت عالی به سود خود استفاده کنید.

تقویت ایمنی سلولی با ورزش

تقویت ایمنی سلولی با ورزش

گلبول‌های سفید مهم‌ترین بخش سیستم ایمنی بدن هستند که با عوامل میکروبی مبارزه می‌کنند. زمانی که یک فرد به طور مرتب ورزش می‌کند، سرعت گردش خون و گلبول‌های سفید در سطح بدن افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه سلول‌ها نیز از ایمنی بیشتری برخوردار خواهند شد. چنانچه عفونتی در بخش‌های مختلف بدن شکل بگیرد سیستم ایمنی بلافاصله آن را سرکوب می‌کند. ورزش منظم و با برنامه سبب می‌شود تا گردش گلبول‌های سفید در خون با سرعت بالایی انجام شود. همچنین برای به دست آوردن نتیجه بهتر می‌توانید خرید مکمل‌های ویتامین تقویت سیستم ایمنی را انجام دهید و آن را به مقدار نیاز خود مصرف کنید.

تقویت سیستم ایمنی با افزایش دما بدن در ورزش

انجام فعالیت‌های ورزشی به صورت طبیعی همراه با افزایش دمای بدن است. به همین علت در هنگام ورزش عرق کردن یک پدیده بسیار طبیعی محسوب می‌شود. بعد از اینکه ورزش شما تمام شد، همچنان دمای بدنتان مقداری بالا است تا کم کم به شرایط عادی برگردید. بسیاری از باکتری‌ها و عوامل‌ بیماری‌زا در دمای بالا قادر به رشد نیستند و در صورت وجود از بین می‌روند.

به همین علت بیشتر شدن دمای بدن می‌تواند به سیستم ایمنی بدن کمک زیادی بکند. این موضوع در حقیقت عملکردی شبیه به تب را در بدن ایجاد خواهد کرد. البته فراموش نکنید که تب اثرگذاری قوی‌تری در این بخش دارد. گرمای موقت بدن بعد از ورزش می‌تواند یک ابزار کمکی برای سیستم ایمنی بدن شما باشد پس به صورت ویژه از آن استفاده کنید.

تقویت ایمنی بدن با کاهش استرس توسط ورزش

استرس و اضطراب ریشه بسیاری از مشکلات جسمی و روحی است که مسائل زیادی را برای شما به وجود می‌آورد. ترشح هورمون‌های استرس سبب بی‌قراری فرد و ناراحتی‌های مکرر می‌شود. بررسی‌ها ثابت کرده است که استرس زیاد سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. ورزش کردن نقش مهمی در کاهش ترشح هورمون‌های استرس دارد که به عنوان یک راهکار عالی به شما پیشنهاد می‌شود.

ورزش همراه با خود شادابی و حس خوب را به همراه دارد. در هنگام ورزش هورمون‌های شادی‌آور همچون سرتونین شروع به ترشح می‌کنند. در نتیجه میزان استرس فرد نیز به مقدار زیادی کاهش پیدا می‌کند. افسردگی و اضطراب با ضعیف کردن سیستم ایمنی شرایط بروز عفونت‌های مختلف را ایجاد می‌کند. به همین علت اگر شما یک برنامه‌ریزی حرفه‌ای برای ورزش خود داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید با بیماری‌های مختلف مبارزه کنید.

کاهش التهاب‌ها با ورزش مرتب

یکی از تاثیرات ویژه ورزش این است که می‌تواند میزان التهاب در بدن را کاهش دهد. التهاب زمانی به وجود می‌آید که بدن شما در حال مبارزه با سموم و پاتوژن‌ها است. التهاب در اصل پاسخ طبیعی بدن است که برای درمان به کار می‌رود. التهاب‌ها به خودی خود مشکل خاصی محسوب نمی‌شوند ولی در مواقعی که به شکل مزمن دربیایند دردسرهای زیادی ایجاد خواهند کرد.

ورزش یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش التهاب ورزش کردن به‌طور منظم است. برای اینکه پاسخ ایمنی بدن به کمترین حد خود برسد، حتما ورزش برنامه‌ریزی شده داشته باشید. ذکرر این نکته ضروری است که ورزش‌های شدید و با مدت بالا می‌تواند التهاب را تشدید کند. به همین علت حتما استاندارد‌های ورزش را به صورت دقیق و حرفه‌ای رعایت کنید.

شرایط ورزش در دوران بیماری

ورزش کردن در دوران بیماری که سیستم ایمنی بدن تضعیف شده است، باید به صورت کنترل شده انجام شود. در بسیاری از موارد ورزش کردن می‌تواند بیماری شما را تشدید کند. همچنین این احتمال وجود دارد که دوران بهبودی نیز طولانی‌تر شود. در صورتی که علائمی همچون تب شدید دارید، بهتر است که بیشتر وقت خود را استراحت کنید. البته شدت بیماری در مقدار ورزش شما بسیار موثر خواهد بود. با این حال اگر بیماری شما خفیف است می‌توانید فعالیت‌های ورزشی سبک داشته باشید. در این حالت سیستم ایمنی بدن نیز بهتر عمل می‌کند.

بهبود خواب و سیستم ایمنی با ورزش

داشتن فعالیت بدنی منظم می‌تواند در تنظیم کردن خواب شما موثر باشد. کم‌خوابی باعث می‌شود که میزان آنتی‌بادی‌ها در خون شما کاهش پیدا کنند. همین موضوع سبب می‌شود تا خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر شود. همچنین کم‌خوابی سبب می‌شود توان سیستم ایمنی بدن کاهش پیدا کند. همه این موارد در کنار هم سبب می‌شود تا بیشتر به اهمیت خواب پی ببریم. کسانی که به طور منظم ورزش می‌کنند خواب بهتری دارند. چنانچه شما یک برنامه‌ریزی درست ورزشی داشته باشید، سلامت خود را به راحتی حفظ خواهید کرد.

سفارش ویتامین های تقویت سیستم ایمنی

ورزش کردن یک شیوه عالی برای تقویت سیستم ایمنی است ولی به تنهایی کافی نخواهد بود. شما باید سایر روش‌های تقویتی را نیز به کار ببندید تا در برابر انواع بیماری‌ها به خوبی مقاوم شوید. ویتامین تقویت سیستم ایمنی یکی از داروهای مکمل ویژه‌ای است که با این هدف تولید شده است. در حال حاضر داروخانه‌های آنلاین انواع این مکمل‌ها را با شرایط مناسب در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین مکمل‌های غذایی دیگر نیز در این داروخانه عرضه می‌شود که نیاز بدنی را به صورت تمام و کمال برطرف خواهد کرد.