روشنایی مناسب خیابان‌ها و معابر خطرات بسیار زیادی از جمله تصادفات جاده‌ای و رانندگی را به طور چشمگیر و تا 30% کاهش می‌دهد. نور با کیفیت چراغ خیابانی ال‌ای‌دی، مصرف بسیار پایین آن و هم‌چنین طول عمر بالا و بسیار مزیت‌های دیگر این چراغ در مقایسه با نمونه‌های قبلی خود باعث شده‌ تا از چراغ خیابانی LED در نورپردازی مدرن در سرتاسر دنیا استقبال گسترده‌ای صورت بگیرد.

نحوه و روش نورپردازی با چراغ خیابانی ال‌‌ای‌دی

روشنایی معابر و خیابان‌ها در همه‌ جای دنیا باید مطابق با اصول و قواعد خاصی باشد تا هم روشنایی کافی در فضا را ایجاد کند و هم از لحاظ هزینه به صرفه باشد. به همین دلیل در ادامه به بررسی نکاتی پرداخته‌ایم که باید در نورپردازی با چراغ خیابانی رعایت شوند. البته نکاتی بسیار بیش از این موارد برای نورپردازی با چراغ خیابانی باید در نظر گرفته شود و در اینجا فقط به برررسی برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم اما شما می‌توانید برای کسب اطلاعات کامل در رابطه با چراغ خیابانیLED و نورپردازی با آن با مهندسین فنی تیم اکووات در تماس باشید.

درخشندگی

درخشندگی اصطلاحی است که در روشنایی و نورپردازی معابر و فضای باز به جای شدت نور به کار برده می‌شود و در واقع به معنای روشن کردن سطح پس زمینه اجسام و فضاها برای تشخیص آن‌ها در شب است. در واقع در روشنایی معابر با استفاده از چراغ خیابانی ال‌ای‌دی هدف روشن کردن و نورپردازی افراد نیست بلکه هدف از روشنایی معابر، مشخص شدن موانع، گذرگاه‌ها و فضای عبوری است تا افراد بتوانند آن‌را به راحتی ببینند و تشخیص دهند.

مقدار نور مورد نیاز برای نورپردازی فضاهای گوناگون

اصول نورپردازی با چراغ خیابانی ال‌ای‌دی وابسته به نوع فضا مانند اینکه جاده اصلی باشد و یا فرعی، محل عبور عابری و یا فضای سبز باشد و هم‌چنین وابسته به نوع آسفالت، سطح ناهمواری‌ها، آرایش نصب و عوامل مختلف دیگر است.

برای مثال وقتی که چراغ­‌های خیابانی در وسط با یک طرف راه باشد، حداکثر درخشندگی بین دو پایه چراغ متوالی و در باند تندرو خواهد بود.

رعایت یکنواختی نور

یکی از مهم‌ترین اصولی که در نورپردازی با چراغ خیابانی باید رعایت شود سطح یکنواختی روشنایی است. در نورپردازی با چراغ خیابانی باید تا حد امکان از ایجاد مشکل تطابق چشم رانندگان و عابرین با ایجاد حداکثر یکنواختی و یکدستی در میزان نور محیط و هم‌چنین کم کردن نقاط تاریک و روشن جلوگیری کرد و به این ترتیب هم از نظر امنیتی و هم از لحاظ زیبایی تمامی اصول نورپردازی رعایت شود. البته یکدستی نور خیلی کار ساده و یا کم هزینه‌ای نست اما در روشنایی معابر باید نهایت تلاش در جهت رعایت آن باشد.

جلوگیری از ایجاد خیرگی

خیرگی به معنی تابش مستقیم شعاع نوری به چشم افراد و ایجاد اختلال لحظه‌ای و یا طولانی در دید و بینایی است. وجود خیرگی در چراغ‌های خیابانی می‌تواند باعث بروز حوادث ناگواری مانند تصادفات شود به همین دلیل در نورپردازی اصولی باید وجود خیرگی به حداقل برسد؛ برای جلوگیری از ایجاد خیرگی راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها افزایش ارتفاع پایه چراغ خیابانی است اما باید به این نکته هم توجه شود که افزایش ارتفاع پایه نباید به نحوی باشد که اثر بخشی را از بین ببرد.

اگر برای روشنایی معابر، گذرگاه و به صورت کلی فضای باز به مشاوره نیاز دارید، می‌توانید با کارشناسان و مهندسین فنی اکووات در تماس باشید تا شما را در همه مراحل، از جانمایی پایه‌­های چراغ تا انتخاب مدل چراغ خیابانی ال ای دی مناسب و نصب نهایی یاری کنند.