مسعود غلامی، مدیرعامل شرکت نیکران موتور پاسارگاد، در این باره گفت: «در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت نیکران، بر آن شدیم که حمایت همه‌جانبه خود را برای حفاظت از یوز ایرانی در قالب یک قرارداد با سازمان محیط زیست منعقد کنیم. این قرارداد سه جانبه بین نیکران موتور پاسارگاد، صندوق ملی محیط زیست و معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی است. در انعقاد این تفاهم‌نامه ما متعهد هستیم که به مدت دو سال حامی انحصاری یوز ایرانی باشیم و نسبت به حفاظت از زیستگاه این گونه با ارزش زیستی اقداماتی انجام دهیم».

سازمان محیط زیست

وی به تعهدات این قرارداد اشاره کرد و افزود: «از جمله تعهدات ما برای تجهیزات حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، دوربین‌های تله‌ای، ردیاب ماهواره‌ای، تامین پهباد، تامین هزینه‌های همیاران و حافظان محلی زیستگاه، تهیه غذا و دارو و هزینه‌های نگهداری «پیروز»، هزینه تقویت حفاظ‌های فیزیکی، تامین هزینه خودروها و زیستگاه‌های منطقه حفاظت شده توران و همچنین مناطق حفاظتی دیگر خواهد بود».

مدیرعامل نیکران اضافه کرد: «همچنین از آنجایی که آموزش و اطلاع‌رسانی یکی از ارکان مهم در این حوزه و برای یوزپلنگ ایرانی است، در تلاش هستیم در زمینه مسائل آموزشی و ارتقای آگاهی محلی‌ها و آموزش به آنها درباره شکار و حفاظت از منطقه نیز فعالیت‌هایی انجام دهیم».

مدیرعامل نیکران موتور پاسارگاد، از جمله اقدامات اجرایی در این زمینه را برشمرد و گفت: «اهدای دو دستگاه خودروی پیکاپ به یگان محیط زیست استان سمنان و منطقه حفاظت شده توران از جمله اقدامات اولیه ما بود».

نیکران موتور پاسارگاد، حامی اختصاصی «پیروز» است

نیکران موتور پاسارگاد، حامی اختصاصی «پیروز» است. پیروز یوزپلنگی آسیایی و فرزند «ایران» و «فیروز» است که در اردیبهشت ۱۴۰۱ متولد شد و به نماد یوزپلنگ ایرانی و مقاومت تبدیل شد. این یوز تنها توله باقی‌مانده از سه فرزند «ایران» و آخرین یوز آسیایی متولد در ایران است.

لازم به ذکر است، منطقه حفاظت شده توران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت ۱,۴۷۰,۶۴۰ هکتار است و پس از پناهگاه حیات وحش نایبندان در طبس عنوان دومین مجموعه حفاظت شده وسیع ایران را با خود یدک می‌کشد. همچنین، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش توران با وسعت ۱,۰۰۰,۰۰۰ هکتار یکی از ۱۱ ذخیره‌گاه زیست‌کره در ایران محسوب می‌شود.