انواع گیربکس اتوماتیک در ایران

گیربکس‌های اتوماتیک در ماشین‌های جدید و به‌روز بازار کاملا خودنمایی می‌کنند و این به دلیل آن است که مشتریان به داشتن ماشین‌هایی با چنین امکاناتی علاقه نشان می‌دهند. گیربکس‌های اتوماتیک بدون درگیر کردن زیاد راننده با کلاچ و تعویض دنده، راحتی بسیاری را برای او به وجود می‌آورند و به همین دلیل نیز محبوبیت بالایی بین مردم به دست آورده‌اند. برای شناخت بیشتر، در زیر انواع گیربکس اتوماتیک در ایران مورد بررسی قرار گرفته و معرفی می‌شوند. پس اگر دوست دارید با انواع این گیربکس‌های پیشرفته و جدید آشنا شوید، حتما تا انتها مطلب زیر را بخوانید.

معرفی انواع گیربکس اتوماتیک در ایران

گیربکس‌های اتوماتیک ویژگی‌های جذابی را به ماشین اضافه می‌کنند؛ اما باید بدانید خودروهایی که در بازار داخلی دارای گیربکس اتومات هستند، همگی از یک نوع گیربکس استفاده نمی‌کنند. در واقع گیربکس‌های اتومات نیز خود در دسته‌بندی‌های مختلفی موجود هستند که هر کدام ویژگی و مشخصه خاص خود را دارد.

برخی ویژگی‌های گیربکس‌های دستی و اتومات را همزمان با هم دارند و برخی می‌توانند امکان تعویض دنده دستی را هم فراهم کنند. خود همین انواع نیز در مدل‌هایی مثل 5 دنده و 6 دنده و ... تولید می‌شوند که شرکت‌هیا خودروسازی با توجه به هدفی که در سر دارند، یکی از آن‌ها را برای محصول جدید خود انتخاب می‌کنند.

در زیر به معرفی انواع گیربکس اتوماتیک در ایران می‌پردازیم.

گیربکس اتوماتیک AT

اولین گیربکس از بین انواع گیربکس اتوماتیک در ایران که به معرفی آن می‌پردازیم، گیربکس AT است. در واقع این گیربکس را یکی از متداول‌ترین و پراستفاده‌ترین گیربکس‌های اتومات نیز می‌شناسند. وجود چرخ دنده‌های خورشیدی در چنین گیربکسی باعث انتقال قدرت می‌شود و نکته دیگری که در این مورد وجود دارد، به دلیل همین چرخ دنده‌ها روغن کاری مناسب گیربکس هم بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

در غیر این صورت در اثر افزایش دما و برخورد قطعات و تجهیزات، خسارات زیادی به گیربکس وارد می‌شود. در حال حاضر نیز خودروهای داخلی زیادی هستند که از این نوع گیربکس روی آن‌ها استفاده شده است؛ خودروهایی همچون پژو 206 و پژو 207 و همچنین هایما از جمله این خودروها هستند. اما علاوه بر این نوع، انواع دیگری از گیربکس‌ها هم وجود دارند که در ادامه بیشتر در مورد آن‌ها صحبت می‌شود.

گیربکس اتوماتیک نوع AMT

برخی گیربکس AT و AMT را با هم اشتباه می‌گیرند؛ اما باید گفت که این دو نوع گیربکس کاملا با یکدیگر فرق دارند. گیربکس AMT گیربکس دستی است که به حالت اتومات تبدیل شده است. در حقیقت یکی از ساده‌ترین و اقتصادی‌ترین گیربکس‌های اتومات همین مدل گیربکس است که روی خودروهای بسیاری نیز می‌توان آن را مشاهده کرد. به دلیل همین عدم پیچیدگی، نگهداری و البته تعمیرات آن نیز نسبت به سایر مدل‌های گیربکس‌های اتومات بسیار راحت‌تر است.

در خصوص نحوه کارکرد آن باید گفت در این گیربکس، کلاچی در نظر گرفته شده است که می‌توان از آن در شرایط خاص و مورد نظر استفاده کرد. به طور مثال برخی تمایل دارند که در مسیرهای با شیب یا در ترافیک‌های سنگین به دلیل داشتن کنترل بهتر و بیشتر روی خودرو، از کلاچ استفاده کنند که این نوع گیربکس این اجازه را به رانندگان خواهد داد. این گیربکس را نمی‌توان به عنوان گیربکس اتومات کامل در نظر گرفته و باید گفت نوعی گیربکس دستی پیشرفته است. در خصوص تفاوت اصلی آن با نوع AT نیز داشتن کلاچ در این نوع مهم‌ترین تفاوت این دو نوع گیربکس پراستفاده اتومات است.

گیربکس اتوماتیک CVT

یکی دیگر از انواع گیربکس اتوماتیک در ایران، گیربکس سی وی تی است. گیربکس سی وی تی به دلیل پیچیدگی و قطعات بالایی که دارد نیازمند نگهداری دقیق و حساب‌شده است. همچنین ویژگی‌های جالب و پیشرفته‌ای که این نوع گیربکس دارد باعث شده است که بسیاری از سازندگان خودروهای جدید به سراغ استفاده از این نوع گیربکس روی خودروهای خود بروند.

این گیربکس دارای نسبت دنده بی‌نهایت یا نامحدود است. در چنین گیربکسی دیگر از چرخ دنده‌های مرسوم گذشته استفاده نشده و سیستم انتقال قدرت کاملا متفاوت تعریف شده است. به دلیل آن که در این نوع گیربکس تعداد معینی ضرب دنده ایجاد نمی‌شود، به خوبی از شوک و تغییر در دور به صورت ناگهانی نیز جلوگیری خواهد شد.

اطلاعات تکمیلی در خصوص انواع گیربکس اتوماتیک cvt در تعمیرکار بخوانید. این موضوع روی کاهش مصرف سوخت نیز تاثیر بسیار خوبی را می گذارد. این روزها گیربکس سی وی تی را بیشتر روی خودروهای چینی موجود در بازار مشاهده می‌کنیم.

گیربکس نیمه اتومات DCT

گیربکس DCT که به آن گیربکس نیمه اتوماتیک نیز گفته می‌شود، یکی دیگر از گیربکس‌های اتومات است که طرفداران مخصوص به خود را دارد. اگر می‌خواهید بدانید چرا به آن نیمه اتوماتیک گفته می‌شود، دلیل آن چیزی نیست جز برخورداری از امکانات هر دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک. در این سیستم دو کلاچ تعبیه شده است که کاملا به صورت خودکار عمل می‌کنند و راننده تنها می‌تواند با استفاده از اهرم‌های در نظر گرفته‌شده، فرآیند تعویض دنده را خود کنترل کند. در صورتی هم که راننده در زمان مشخص این کار را انجام ندهد، سیستم برای جلوگیری از مشکلات گیربکس، به صورت خودکار این کار را انجام خواهد داد.

جمع‌بندی

خرید خودرو با گیربکسی اتومات به طور حتم لذت رانندگی را بیشتر خواهد کرد و امکانات بیشتری را هم در اختیار راننده قرار می‌دهد. اما باید دانست که گیربکس‌های اتومات خود دارای انواع مختلفی هستند که اطلاع از نوع کار و امکانات آن‌ها می‌تواند پیش از خرید خودرو بسیار مفید باشد.

در این مطلب سعی شد در مورد انواع گیربکس اتوماتیک در ایران صحبت شده و به معرفی آن‌ها پرداخته شود. همچنین شما برای راهنمایی‌های بیشتر و انجام خدمات مختلف در خصوص گیربکس‌های اتومات خودروهای مختلف می‌توانید با مجموعه حرفه‌ای تعمیرکار در ارتباط بوده و از بهترین خدمات ممکن با بهترین قیمت‌ها بهره‌مند شوید.