اگر می خواهید که به طور کامل و مفصل با ورق روغنی آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه مقاله هر آن چه که باید در رابطه با این ورق بدانید را برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

ورق روغنی چیست و انواع آن کدامند؟

همان طور که در ابتدا مقاله بیان کردیم، ورق روغنی نوعی فولاد است که از نورد سرد، به وجود می آید. برای تولید این ورق، نورد سرد را تحت فشار قرار می دهند تا ضخامت آن کمتر شده و به ورق در اندازه های مختلفی تبدیل شود. به عبارت دیگر می توان گفت که نوردهای سرد ( شمش یا مقطع فولادی ) در بین تعدادی غلتک که با یکدیگر فاصله مشخصی دارند، قرار می گیرند تا ضخامت آن ها کم شود.

پس از انجام این فرایند و در مرحله نهایی، برای جلوگیری از زنگ زدگی و افزایش کیفیت، بر روی ورق ها مقداری زیادی روغن ریخته می شود. این کار سبب می شود تا به آن ورق ها، ورق روغنی گویند. ورق های روغنی، به طور کلی و بر اساس کیفیت تولید، به سه دسته تقسیم می شوند که شامل موارد زیر می باشند: 

ورق روغنی معمولی

یکی از پرمصرف ترین ورق های روغنی، نوع معمولی آن است که از فولاد ST12 ساخته شده است. اغلب افراد از این نوع ورق برای شکل دهی های ساده و یا خم کردن در جوشکاری، استفاده می کنند. تاریخ انقضای ورق معمولی، 18 ماه است و می توان گفت که تاریخ انقضای بیشتری نسبت به سایر ورق ها دارد که همین امر سبب شده است تا اغلب افراد متقاضی خرید و مصرف آن باشند.

ورق روغنی نیمه کششی

نوع دیگر ورق های روغنی، نیمه کششی است که از فولاد ST13 ساخته می شود و در صنایع مختلف که نیاز به پرسکاری با عمق کم دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، افرادی که این نوع ورق را تهیه می کنند، می توانند تا 90 درجه آن را خم کرده و در صنایع صنعتی و غیر صنعتی مصرف کنند. لازم به ذکر است تا بدانید که تاریخ انقضای این ورق نیمه کششی، حدودا 8 ماه است.

ورق روغنی فوق کششی

ورق روغنی فوق کششی، نوع دیگر ورق های روغنی می باشد که همان گونه که از نامش پیدا است قدرت کشش بالایی دارد. در واقع، ورق فوق کششی را می توان تا زاویه 180 درجه خم کرد. به همین دلیل، این ورق انعطاف پذیرتر از سایر ورق های روغنی است و می توان در پرسکاری عمیق، آن را مورد استفاده قرار داد. تاریخ انقضای این ورق نیز همانند ورق نیمه کششی، تقریبا 8 ماه می باشد.

مزایا و ویژگی های ورق روغنی چیست؟

هم اکنون که به طور کامل با ورق روغنی و انواع آن آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که استفاده از این ورق چه مزیت هایی دارد؟ و یا ورق های روغنی چه ویژگی هایی دارند؟  در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که استفاده از این ورق های روغنی، دارای مزیت های بسیاری هستند که برخی از مهم ترین این مزایا و ویژگی های مصرفی آن ها، شامل موارد زیر می باشند:

  • انعطاف پذیری بالا

  • مقاومت در برابر عوامل مختلف

  • مقاومت در برابر آب و هوای مرطوب

  • دوام و ماندگاری زیاد

به خاطر بسپارید که ورق های روغنی، ویژگی های دیگری نیز دارند ؛ اما، ما در این بخش فقط به تعدادی از مهم ترین آن ها اشاره کردیم.

کاربردهای ورق روغنی

کاربردهای ورق روغنی

هم اکنون که با ویژگی های انواع ورق روغنی آشنا شدید، بهتر است بدانید که همین ویژگی ها و مزایا سبب شده اند تا از انواع ورق های روغنی در صنعت های مختلف استفاده کنند. لازم به ذکر است تا بدانید که برخی از افراد فکر می کنند که ورق های روغنی فقط در چند حوزه کاربرد دارند که این تفکر کاملا نادرست است. زیرا، ما شاهد استفاده از این محصول در تمامی صنعت ها هستیم که برخی از مهم ترین کاربردهای انواع ورق های روغنی، شامل موارد زیر می باشند:

استفاده از ورق روغنی در ساخت مبلمان فلزی

یکی از اصلی ترین کاربردهای ورق های روغنی، در ساخت مبلمان فلزی می باشد. بهتر است بدانید که اغلب مبلمان تولید شده از ورق های روغنی، در اغلب اداره ها و ارگان ها مورد استفاده قرار می گیرند. به خاطر بسپارید که علاوه بر مبلمان، از ورق های روغنی در ساخت انواع کشوهای فلزی و اغلب تجهیزات اداری، استفاده می کنند.

استفاده از ورق روغنی در صنعت خودروسازی

یکی دیگر از کاربردهای مهم ورق های روغنی، در صنعت خودرو سازی است که در این صنعت، از ورق روغنی به صورت متعدد و در بخش های مختلفی استفاده می کنند. یکی از بخش های مهم مصرفی ورق روغنی در این صنعت، در ساخت اگزوز ماشین ها می باشد. علاوه بر این بهتر است بدانید که ورق روغنی آن چنان در این صنعت کاربرد دارد که اگر نباشد، خط تولید بخش های مختلف ، متوقف می شوند.

استفاده از ورق روغنی در ساخت لوازم خانگی

علاوه بر موارد بیان شده، در ساخت لوازم خانگی نیز از انواع ورق های روغنی استفاده می کنند. برخی از لوازم برقی که در ساخت آن از این محصول استفاده می شود، شامل موارد زیر می باشند:

  • یخچال فریزر

  • مایکروفر

  • اجاق گاز

  • کابینت های فلزی

  • انواع یراق آلات

لازم به ذکر است تا بدانید که علاوه بر لوازم برقی، در ساخت کمد های نگهداری وسایل منزل نیز از ورق روغنی استفاده می نمایند. به همین دلیل، با افزایش قیمت این محصول، قیمت نهایی هر یک از این لوازم نیز تحت تاثیر قرار گرفته و روندی افزایشی خواهند داشت. البته، برخی از افراد فکر می کنند که قیمت این محصول با قیمت روز ورق سیاه یکسان است که این تفکر کاملا نادرست می باشد.

قیمت روز ورق سیاه

استفاده از ورق روغنی در ساخت محصولات فولادی

کاربرد ورق روغنی در صنعت فولاد بیشتر از سایرین می باشد و بدون اغراق می توانیم بیان کنیم که بیشترین کاربرد ورق روغنی را در ساخت پروفیل های ساختمانی، درب و پنجره و ... است.  البته، گاهی اوقات در ساخت این محصولات از تیرآهن هاش و موارد مشابه نیز استفاده می شود.

ورق سیاه و ورق روغنی چه تفاوتی با هم دارند؟

هم اکنون که به طور کامل با ورق روغنی آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که این محصول چه تفاوتی با ورق سیاه دارد؟ در پاسخ به سوال شما عزیزان باید بیان کنیم که برخلاف باور برخی از افراد، ورق سیاه و ورق روغنی با هم تفاوت ها بسیار زیادی دارند که تعدادی از مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشند:

  • ورق روغنی نسبت به ورق سیاه در برابر زنگ زدگی مقاوم تر است.

  • قیمت ورق روغنی نسبت به ورق سیاه بالاتر است؛ زیرا، کیفیت آن نیز بیشتر می باشد.

  • طول عمر و ماندگاری انواع ورق های روغنی بیشتر از ورق های سیاه می باشد.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب تلاش کردیم تا شما عزیزان را با ورق روغنی آشنا کرده و مزیت ها و کاربرد انواع ورق های روغنی را برایتان بیان کنیم. اگر می خواهید که با قیمت هر یک از این ورق های روغنی، قیمت روز ناودانی و ... آشنا شوید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این، اگر سوالی در این زمینه دارید و یا به مشاوره نیاز دارید، می توانید با همکاران و مشاوران ما تماس بگیرید. آن ها شما را یاری کرده و سوالات شما را به درستی و در سریع ترین زمان ممکن، پاسخ خواهند داد.