روانشناس کودک می‌تواند به فرزند شما کمک کند تا احساسات خود را در یک محیط امن، حمایت‌کننده و بدون قضاوت بروز دهد. آنها در این زمینه متخصص هستند و دانش به روزی در مورد استراتژی‌های تحقیقاتی و درمانی دارند که می‌توانند به کودک و والدین کمک کنند. روانشناس کودک با شما والدین، برای تعیین یک برنامه درمانی مناسب که برای فرزند شما بهترین کارایی را داشته باشد همکاری خواهند کرد.

 عزیزانی که در شهر تهران ساکن هستند می‌توانند از کلینیک‌های روانشناس کودک در تهران برای دریافت مشاوره و راهنمایی استفاده نمایند تا برای فرزندان خود زندگی بهتری به ارمغان آورند. آنها می‌توانند با یک جستجوی ساده در گوگل بر اساس نیاز خود، بهترین مرکز مشاوره کودک در تهران را شناسایی و به آن مراجعه نمایند.

منظور از روانشناسی کودک چیست؟ و چه تاریخچه‌ای دارد؟

روانشناسی کودک که روانشناسی رشد نیز نامیده می‌شود، مطالعه فرآیندهای روانشناختی کودکان و به طور خاص، چگونگی رشد آنها از تولد تا پایان نوجوانی و چگونگی و چرایی تفاوت آنها با یکدیگر است.

به عنوان یک رشته علمی با مبنای تجربی محکم، مطالعه کودک منشأ نسبتاً جدیدی دارد. این کار در سال 1840 آغاز شد، زمانی که چارلز داروین ثبت رشد و تکامل یکی از فرزندان خود را شروع کرد و اطلاعات را به گونه‌ای جمع آوری کرد که گویی در حال مطالعه یک گونه ناشناخته بوده است.

مطالعه مشابه و مفصل‌تری توسط روان‌شناس آلمانی ویلیام پریر منتشر شد که در آن روش‌هایی را برای مجموعه‌ای از روش‌های دیگر ارائه کرد. در سال 1891، روانشناس آمریکایی، جی استنلی هال، مدرسه علمیه آموزشی را تأسیس کرد، که یک نشریه به روانشناسی و تربیت کودک اختصاص داشت.

در اوایل قرن بیستم، توسعه تست‌های هوش و تأسیس کلینیک‌های راهنمایی کودک، زمینه روان‌شناسی کودک را بیشتر تعریف کرد. این علم امروزه در کشورهای پیشرفته به صورت جدی پیگیری و تحقیق می‌شود، چون می‌تواند در تربیت نیروی انسانی ماهر نقش بسزایی داشته باشد.

روانشناس کودک کیست؟

روانشناس کودک یک متخصص بهداشت روان است که از ارزیابی‌های روانشناختی و اشکال مختلف درمانی برای کمک به کودکان و نوجوانان استفاده می‌کند تا بتوانند بهتر با مسائل زندگی و روابط و شرایط سلامت روان کنار بیایند. آنها می‌توانند به درمان سلامت روانی، عاطفی، اجتماعی و رفتاری فرزندانتان کمک کنند. به تعریفی دیگر، روانشناس کودک دارای آموزش‌های حرفه‌ای و مهارت‌های بالینی برای ارزیابی و درمان سلامت روانی، عاطفی، اجتماعی و رفتاری نوزادان، کودکان نوپا و نوجوانان است.

روانشناسان کودک درک کاملی از نیازهای روانشناختی اساسی کودکان و نوجوانان و چگونگی تأثیر خانواده و سایر زمینه‌های اجتماعی بر آنها دارند. آنها همچنین درباره سازگاری اجتماعی و عاطفی، فرآیندهای توسعه شخصیتی، سازگاری رفتاری کودکان با دیگران و همچنین از شرایط روانی و رفتاری مؤثر بر کودکان دانش تخصصی بالایی دارند.   

آیا به هر کسی که ادعای روانشناسی کودک را می‌کند می‌توان اعتماد کرد؟

کودکان به دلیل روحیات پاک و معصومی که دارند بیشتر از افراد سایر رده‌های سنی، آسیب‌پذیر می‌باشند. به همین دلیل افرادی که برای درمان سلامت روانی با آنها ارتباط برقرار می‌کنند باید مهارت‌های لازم را داشته باشند. از همین رو برای تبدیل شدن به یک روانشناس کودک، باید موارد زیر با موفقیت انجام شود:

  • چهار سال تحصیل در مقطع لیسانس در کالج یا دانشگاه که منجر به اخذ مدرک کارشناسی روانشناسی می‌شود.

  • چهار تا شش سال تحصیلات تکمیلی، که منجر به دریافت مدرک دکترای روانشناسی کودکان می‌شود. 

  • یک سال کارآموزی تمام وقت در دوران تحصیلات تکمیلی.

  • روانشناسان دارای مجوز کودک همچنین باید هر ساله در طول دوران حرفه‌ای خود در آموزش‌های مداوم مانند کنفرانس‌ها، تحقیقات و کلاس‌ها شرکت کنند تا از پیشرفت‌های رشته خود مطلع شوند.

خوشبختانه تعداد بسیار زیادی فوق تخصص روانشناس کودک در تهران موجود است که والدین می‌توانند با اطمینان کامل از دانش آنها بهره ببرند.

روانشناسان کودک چه می‌کنند؟

روانشناسان کودک از جمله مراکز  روانشناس کودک در تهران هنگام کار با کودکان و نوجوانان از طیف وسیعی از رویه‌ها و مهارت‌ها استفاده می‌کنند، که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارزیابی مسائل روانی، فکری، شناختی و رفتاری با آزمون و ارزشیابی.

  • استفاده از مداخلاتی مانند روان درمانی (گفتار درمانی) و مدیریت رفتار.

  • تدوین برنامه‌های پیشگیری مانند پیشگیری از قلدری، اعتیاد، بارداری نوجوانان و غیره.

  • مشاوره با سایر متخصصان و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی که با کودکان کار می کنند.

روانشناسان کودک اغلب در مراقبت جامع از کودکان مبتلا به مشکلات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، آنها ممکن است به کودکان مبتلا به مشکلات خواب یا درد مزمن یا کسانی که با یک بیماری مزمن کنار می‌آیند کمک کنند. روش درمان آنها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • هنر درمانی.

  • رفتار درمانی.

  • بازی درمانی کودک محور.

  • درمان رابطه کودک و والدین.

  • درمان مدیریت خشم کودک.

  • تروما درمانی کودک.

  • درمان شناختی رفتاری.

  • رفتار درمانی دیالکتیکی.

  • درمان عاطفی متمرکز.

  • گروه درمانی یا خانواده درمانی.

  • موزیک درمانی.

  • کار درمانی.

چگونه می توانم بفهمم فرزندم نیاز به مراجعه به روانشناس کودک دارد؟

درمان ابزاری ارزشمند است که فضای امنی را برای بزرگسالان و کودکان فراهم می‌کند تا از طریق آن با استرس‌هایی که زندگی به سمت ما پرتاب می‌کند، صحبت کنند و با آن‌ها مقابله نمایند.

شما فرزندتان را بهتر از هر کس دیگری می‌شناسید. اگر احساس می‌کنید فرزندتان با مسائلی مانند مدرسه، روابط، مدیریت احساسات، رفتار و یا یادگیری دست و پنجه نرم می‌کند و نسبت به آنها دچار چالش شده است، می‌توانید با مراجعه به روانشناس کودک مشکل فرزندتان را رفع کنید.

خوشبختانه در اقصی نقاط شهر تهران مراکزی مانند روانشناس کودک در شمال تهران، روانشناس کودک در جنوب تهران، روانشناس کودک در شرق تهران و روانشناس کودک در تهران موجود است که هموطنان عزیز می‌توانند از آنها بهره ببرند.

منبع: جامعه سلامت