کانادا به سیاست‌های مهاجرتی آسان مشهور و روند اخذ ویزای دانشجویی از آن نسبتا آسان است. برای دریافت ویزای دانشجویی، باید مدرکی ارائه دهید که نشان دهد در یک موسسه آموزشی کانادا پذیرفته شده‌اید و توانایی مالی برای حمایت از خود در طول تحصیل را دارید تا زمانی‌که بتوانید این شرایط را برآورده کنید، برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا مشکلی نخواهید داشت. در ادامه برای اطلاعات بیشتر در زمینه هزینه تحصیل در کانادا به این صفحه مراجعه کنید.

هزینه مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل

لازم است بدانید که هزینه تحصیل در کشوری مانند کانادا به شهریه و خوابگاه شما محدود نمی‌شود. البته ممکن است شما واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی کانادا یا کمک هزینه تحصیل در کانادا باشید. دولت کانادا، استان‌ها و بسیاری از موسسات آموزشی بودجه‌ای را به‌صورت اختصاصی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. میانگین هزینه اقامت در کانادا در ماه حدود 600-800دلار کانادا (~450-600 دلار آمریکا) برای غذا و سایر هزینه‌ها است.

هزینه زندگی در کانادا 

بسیاری از خطوط هوایی، شرکت‌های اتوبوسرانی و متروها در کانادا به دانشجویان تخفیف می‌دهند؛ اما با وجود این تخفیفات و شرایط باز هم لازم است تا هزینه‌هایی را مجزا در نظر بگیرید.

هزینه‌های زندگی از جمله اقامت در کانادا احتمالا 10000-15000دلار در سال است که در مجموع تقریبا 7550-11300دلار آمریکا برآورد می‌شود. اقامت کانادا به‌طور کلی در بزرگترین شهرها گران‌تر است؛ بنابراین برای برآورد هزینه‌ تحصیل در کانادا باید هزینه تحصیل و زندگی در این کشور  را با هم در نظر گرفت تا به عددی دقیق دست یافت.

هزینه تحصیل در کالج کانادا 

هزینه کالج در کانادا بسیار متفاوت است. در واقع هزینه تحصیل در مدارس کانادا و کالج‌های آن بسته‌ به برنامه‌ای که انتخاب می‌کنید، متغیر است؛ چراکه مدت زمان برنامه‌های کالج متفاوت است. برخی از برنامه‌ها ممکن است فقط چند ماه یا برخی دیگر چند سال هم طول بکشد. به‌طور معمول، شهریه در کالج می‌تواند از حدود 7000دلار تا 22000دلار در سال متغیر باشد.

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا 

کانادا یکی از مقرون ‌‎به‌صرفه‌ترین کشورها برای دانشجویانی است که به رشته پزشکی علاقه دارند. متوسط ​​شهریه و هزینه‌های زندگی در سال برای دانشجویان بین‌المللی که تحصیل پزشکی در کانادا را انتخاب می‌کنند، تحصیل می‌کنند، بین 30000 تا 125000دلار کانادا (بسته به دانشگاه) است.

شهریه دانشگاه‌های کانادا 

هزینه تحصیل در کانادا با توجه به شهریه دانشگاهی که انتخاب می‌کنید، متغیر خواهد بود. به‌طور متوسط ​​در کانادا شهریه دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین‌الملل در مقطع کارشناسی حدود 6800دلار خواهد بود. این عدد برای دانشجویان فارغ‌التحصیل بین‌المللی به 21100دلار در سال می‌رسد.

شهریه در استان کبک کمی متفاوت است. خوشبختانه از سال 2023 برخی از دانشجویان بین‌المللی در کبک می‌توانند واجد شرایط شهریه دانشگاه پایین‌تر باشند. دانشجویانی که مشمول این برنامه می‌شوند، شهریه سالانه مشابه دانشجویان کبک را پرداخت خواهند کرد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص این برنامه مهاجرتی جدید کبک می‌تواند با مجموعه مای آرمان تماس بگیرید.

هزینه تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی کانادا 

دانشگاه‌های کانادا شهریه خود را بسته به عوامل مختلفی تعیین می‌کنند. این‌که در چه برنامه‌ای تحصیل می‌کنید، دانشجوی بین‌المللی هستید یا داخلی و اینکه آیا در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنید، همگی از مواردی هستند که می‌تواند باعث تغییر در شهریه شما شوند. در ادامه به تفکیک مقطع تحصیلی حدود شهریه‌ها بیان می‌شود:

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا

طبق آمار متوسط ​​شهریه برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی 20 تا 30هزار دلار در سال است. در این میان دوره‌های علوم انسانی معمولا ارزان‌تر هستند (متوسط ​​۵۵۴۲دلار)، درحالی‌که رشته‌هایی مانند مهندسی و پزشکی جز رشته‌های گران‌تر هستند (میانگین ۲۱۷۱۷دلار کانادا  برای دندانپزشکی و ۱۴۱۶۲دلار برای پزشکی).

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل کارشناسی ارشد تا 2 سال طول می‌کشد. قیمت شهریه بسته به دانشگاه، برنامه و محل سکونت خود دانشجو بسیار متفاوت است. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در مقایسه با دانشجویان کارشناسی و دکتری به احتمال کمتری کمک‌های بلاعوض، کمک هزینه تحصیلی، یا معافیت از شهریه دریافت می‌کنند.

هزینه متوسط ​​مدرک کارشناسی ارشد 30000دلار در یک دانشگاه  دولتی است و هزینه متوسط ​​مدرک کارشناسی ارشد 60000دلار در یک دانشگاه خصوصی است. اگر می‌خواهید در کارنامه خود تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا را داشته باشید، باید بدانید که شهریه‌ها به‌طورکلی کمتر از دوران کارشناسی است و باز هم بسته به برنامه شما متفاوت است. هزینه اخذ مدرک کارشناسی ارشد معمولا بین 30000 تا 120000دلار بسته به مدرسه، رشته و طول برنامه متغیر است.

هزینه تحصیل در مقطع دکتری

مقطع دکتری 3 تا 5 سال طول می‌کشد و کاملا پروژه و پژوهش محور است. هزینه تحصیل دکتری در کانادا می‌تواند با بورسیه، فاند و اسکالرشیپ‌های متفاوت هر دانشگاه متناسب با روزمه تحصیلی و کاری هر فرد، کاملا متغیر باشد. اگر بورسیه و کمک تحصیلی به فرد تعلق نگیرد، معمولا باید بین 6000 تا 9000دلار در سال بابت شهریه بپردازد.  

هزینه اقامت دانشجویی در کانادا

بخش زیادی از هزینه تحصیل در کانادا را باید به محل اقامت و خوابگاه اختصاص داد. سه نوع اصلی خوابگاه دانشجویی (خانه، خوابگاه دانشگاه و خوابگاه خصوصی) در کانادا است که به‌طور قابل توجهی از نظر هزینه متفاوت است. دانشجویان هر سال حدود 3000 تا 7500دلار کانادا (2271 تا 5680دلار آمریکا) برای اقامت در محوطه دانشگاه پرداخت می‌کنند. هزینه اقامت مشترک خصوصی می‌تواند حدود 8400دلار کانادا (~ 6361 دلار آمریکا) در سال به‌صورت حساب شما اضافه شود.

مشاغل دانشجویی در کانادا

اگر می‌خواهید یک شغل پاره‌وقت برای کمک به زندگی خود در حین تحصیل در کانادا داشته باشید، می‌توانید در طول ترم‌های دانشگاهی تا ۲۰ ساعت در داخل یا خارج از دانشگاه کار کنید و در زمان‌های تعطیلی مانند تعطیلات زمستانی یا تابستانی به‌طور تمام وقت بدون نیاز به مجوز کار، مشغول به کار شوید. برای واجد شرایط بودن باید 2 شرط را داشته باشید:

  1. دارای مجوز تحصیلی معتبر

  2. دانشجوی تمام وقت باشید                                                          

هزینه تحصیل در شهرهای مختلف کانادا 

انتخاب هر یک از استان‌های کانادا می‌تواند دنیای جدیدی را رو به شما باز کند. این دنیا از لحاظ علمی و موقعیت شغلی می‌تواند متفاوت باشد و به تبع آن هزینه تحصیل در کانادا را برای شما متفاوت رقم زند. برخی افراد صرفا ترجیح می‌دهند تا در دانشگاه‌های برتر کانادا مانند مک‌گیل، تورنتو، آلبرتا، برتیش کلمبیا و... تحصیل کنند و میزان هزینه اقامت یا تحصیل برای آن‌ها مطرح نباشد.

در نظر داشته باشید که حتی در ارزان‌ترین دانشگاه کانادا هم می‌توانید چندین برنامه تحصیلی را پیدا کنید که بیش‌از 30000دلار کانادا در سال هزینه دارند. این رشته‌ها معمولا رشته‌های بازرگانی، حقوق، دندانپزشکی یا MBA (کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی) را شامل می‌شوند. رشته MBA معمولا گران‌تر است که می‌تواند شهریه 50000 دلار در سال را هم داشته باشد.

مای آرمان؛ ارائه‌دهنده خدمات برتر مهاجرتی

کانادا یکی از محبوب‌ترین مقصدها برای دانشجویان بین‌المللی است که تجربیات و فرصت‌های متنوعی را در کشوری وسیع با شهرهای چند فرهنگی و زیبا برای افراد فراهم می‌کند. مجموعه مای آرمان با سال‌ها تجربه در زمینه اعزام دانشجو می‌تواند شما را در خصوص مهاجرت تحصیلی و هزینه‌های مرتبط با آن راهنمایی کند تا شما بهترین تصمیم را بتوانید بگیرید. برای ساختن آینده روشن هیچ وقت دیر نیست. کارشناسان مای آرمان با تجربه خود، شما را به بهترین نحو کمک خواهند کرد.