تیرآهن چیست ؟

یکی از مقاطع فولادی طویل که در امور ساختمان‌سازی بسیار کاربرد دارد، تیرآهن (Beam) است. این محصول فولادی که شکل ظاهری آن شبیه حروف لاتین H و I است، انواع مختلفی دارد و در آلیاژها، استانداردها و کاربردهای متفاوتی تولید می‌شود.

 تیرآهن ۱۴ و ۱۶ و ۱۸

متداول‌ترین فرایند تولید انواع فلزات فولادی روش نورد گرم است، از همین رو تیرآهن نیز با همین روش ساخته می‌شود. فرایند تولید تیراهن به روش نورد گرم به این صورت است که شمش بلوم از سه قفسه ابتدایی، میانی و نهایی عبور کرده و در هر مرحله تغییر شکل می‌دهد .

در ابتدا شمش بلوم با سطح مقطعی که عرض آن بین ۱۵ الی ۳۰ سانتیمتر است، در کوره حرارتی قرار داده می‌شود تا به دمای متناسب و حالت نرمی و شکل‌پذیری برسد. پس از آن شمش در میان غلتک‌های ابتدایی قرار گرفته و با فشار قفسه‌های غلتک‌ها مقطع شمش کاهش و طول آن افزایش می‌یابد .

روند قفسه‌های میانی و پایانی نیز به همین شکل است، با عبور از هر غلتک عرض شمش کاهش یافته و به طول آن اضافه می‌شود. نهایتا با عبور از تمامی این مراحل و شکل‌گیری شمش به صورت تیرآهن، این پروفیل در طول‌های متداول برش خورده و به بازار عرضه می‌شود .

برای استعلام قیمت دقیق و روزانه تیرآهن و هاش می توانید با کارشناسان فولادین تماس حاصل نمایید .

خرید تیرآهن اعتباری و ارزان

برای خرید تیرآهنگ چکی ، اعتباری و ارزان می توانید با مشاوران فروش فولادین تماس حاصل نمایید. یکی از پرمصرف‌ترین و کاربردی‌ترین مقاطع فولادی تیرآهن است که در انواع و اشکال مختلفی تولید می‌شود. شکل ظاهری این محصول شبیه حروف انگلیسی H و I است و عمدتا به سبک و سنگین تقسیم می‌شود.

انواع تیرآهن شامل تیرآهن IPE، INPو IPB است می‌شود که به تیرآهن هاش و تیرآهن لانه زنبوری نیز شناخته می‌شود. هر یک ازین محصولات براساس استانداردهای خاصی تولید می‌شود و دارای ویژگی‌ها و کاربردهای منحصربه خود است. گفتنی است تیرآهن در غالب کارخانه‌ها در سایزهای ۱۲ الی ۳۰ میلیمتر تولید می‌شود.

انواع تیرآهن عمدتا در صنعت ساختمان‌سازی به کار می‌رود و از آن برای ساخت خرپا، اتصال به ستون‌ها، اسکلت‌بندی ساختمان و ... استفاده می‌شود. پرکاربردترین سایزهای تیرآهن که دستخوش تغییرات قیمتی زیادی قرار می‌گیرد تیراهن سایز ۱۴، تیر سایز ۱۶ و ۱۸ است.

عوامل متعددی در تعیین قیمت تیرآهن مؤثر است که از مهمترین آنها می‌توان به سایز محصول، استاندارد تولید، برند تولیدکننده، سبک و سنگین بودن محصول و بازارسازی و میزان عرضه و تقاضا اشاره کرد.  

قیمت روز هاش

تیرآهن‌های هاش دارای مقاومت بسیار بالایی نسبت به سایر مقاطع بوده و از این رو جهت اجرای ستون‌های بلند در سازه‌های اسکلت فلزی آسمان خراش بسیار مناسب هستند. این محصول در دو نوع بال پهن سبک و بال پهن سنگین تولید و به بازار عرضه شده و شما می‌توانید با توجه به پروژه موردنظر خود بهترین نوع هاش را انتخاب نمایید . برای استعلام قیمت لحظه ای و مشاوره رایگان خرید این محصول می توانید با کارشناسان بخش فروش فولادین تماس حاصل  نمایید .

قیمت روز هاش سنگین HEB

تیرآهن هاش به دو دسته سبک و سنگین تقسیم‌بندی می‌شود. البته نوع دیگری هم وجود دارد که در ایران کمتر استفاده می‌شود و آن نوع هاش فوق سنگین است. تیرآهن سنگین (IPBV یا HEB) دارای بال‌های پهن‌تر و ضخیم‌تری در مقایسه با هاش سبک بوده که با توجه به تحمل بار سنگین، در خرپاها و تیرها، صنایع سدسازی، پالایشگاهی، کشتی سازی و اسکله‌سازی بسیار مورد توجه می‌باشد.

البته این محصول همچون هر مقطع فولادی دارای نقاط ضعفی نیز بوده که مهم‌ترین آن ها شامل بالا بودن قیمت هاش سنگین، هزینه بالای آزمون جوشکاری، هزینه بر بودن محافظت آن در برابر خوردگی و کم بودن مقاومت آن در دماهای بالا است. روش تولید این محصول فولادی، نورد گرم بوده و کارخانه‌های مختلفی در سطح کشور به تولید آن مشغول هستند. هاش‌ها در سایزهای مختلفی تولید و عرضه می‌گردند و خریداران باید بر اساس نیاز خود انتخاب دقیقی داشته باشند تا هزینه‌های پروژه به کمترین میزان تقلیل یابد.

پرفروش ترین محصولات فولادین

تیرآهن یکی از پرفروش ترین محصولات مجموعه فولادین می باشد که تقاضای بسیاری برای خرید آن وجود دارد ، از دیگر محصولات پر فروش فولادین می توان به انواع ورق ، ورق سیاه ، میلگرد و پروفیل اشاره نمود .

قیمت ورق سیاه

قیمت ورق سیاه  

ورق سیاه، محصولی تولید شده از فرآیند نورد گرم، تحت عملیاتی فشاری در دمایی بالاتر از 900 درجه است که تحت این فشار، در ضخامت‌های 1 تا 100 میلی‌متر ایجاد می‌شود. در واقع تختال با دو آلیاژ st37 و st52 را پس از حرارت شدید، از غلتک‌های بزرگی عبور داده و به این ترتیب علاوه بر کاهش ضخامت ورق، مقاومت و انعطاف‌پذیری آن را زیاد می‌کنند. قیمت ورق سیاه، بسته به جنس و آلیاژ مواد اولیه و نیز میزان رعایت استانداردها در ساخت آن، بستگی دارد.

این محصول برای ساخت پروفیل، مخازن و گاردریل، تابلوهای ترافیکی و در صنایعی مثل خودروسازی و کشتی‌سازی، به‌کار می‌رود. جالب است بدانید که حتی بعضی از افراد برای سرمایه‌گذاری از این محصول استفاده می‌کنند و از نوسان‌های قیمت روز، سود به دست می‌آورند .

برای استعلام قیمت دقیق انواع ورق ، تیرآهن و میلگرد و پروفیل می توانید با کارشناسان فولادین تماس حاصل نمایید .